Hej
Jag fick väldigt bra tip om min förra frågan om världshistoria, vilket jag tackar för.
Nu letar jag efter en bok som täcker 1900t, som gör en allmän kortfattad översikt över detta intressanta århundrade. Jag är som tidigare mer intresserad av samband runt händelser, inte exakt 100 sidor om hur Tyska krigsmaskinen drar över Europa osv, utan snarare diskussioner och analyser runt varför utbryter krigen, hur blir Europa vad är idag, vad händer mellan krigen, vad händer efter osv osv. Strukturella och ideologiska analyser och diskussioner är vad jag tycker är intressantast!
Det spelar egentligen ingen roll om boken är på engelska eller svenska, men den bör inte vara för lång, jag orkar inte plöja igenom nått tusen sidigt projekt. Boken får också gärna innehålla andra forskares slutsatser och diskussion runt dessa, jag läser/ska läsa historia på universitetsnivå, så det bör ligga runt den nivån.
Tacksam för all hjälp!
allmän 1900 -tals historia?
tja
om du ska läsa historia på universitetet så hoppas jag du tänker läsa mer än en enda bok om 1900talet iallafall hehee
Re: tja
En bra översikt av första halvan är; Taylor, A.J.P. Från Sarajevo till Potsdam - trots några år på nacken.
MVH
Hans
MVH
Hans
- Lumber Jack
- Medlem