Recension: Flokes saga

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Recension: Flokes saga

Inlägg av Hexmaster » 22 maj 2006, 18:45

(P.g.a. tekniska problem läggs denna recension ut av mig Hexmaster istället för recensenten egilo.)


För cirka ett halvår sedan var jag relativt aktiv på några olika intressanta forum. Jag kom av en händelse i kontakt med en man som berättade att han i dagarna färdigställt "en skröna i vikingamiljö". Eftersom Bengtssons Röde Orm är min favoritfigur bland allt jag läst, väcktes naturligtvis mitt intresse. Såsom varande relativt rutinerad skribent var det lätt för mig att lova skriva ett omdöme, att avge en recension av ett såpass intressant ämne och verk.

Ett antal månader senare nådde mig härom dagen Flokes Saga av Tomas Torstensson. Det tedde sig spännande med den helsvarta pärmen - med titel och författaren i silverskrift. Jag gjorde misstaget att titta på bakre pärmen: "Ett ofullbordat mästerverk av en okänd författare".

Efter att ha gjort många (flera timmars) fruktlösa försök att tillgodogöra mig texten, måste jag med vemod konstatera att, trots att jag i 58 år läst - väldigt mycket och varierande litteratur, jag aldrig tidigare skådat så okvalificerat dravel som nämnda bok. Det är helt överflödigt att försöka skriva en saklig recension eller försöka släta över med att försöka hitta några positiva detaljer. Boken är tyvärr skräp från början till slut och har inget som helst varken historiskt eller litterärt värde.

"...av en okänd författare". Låt oss hoppas att han förblir det.

Detta är min spontana reaktion. Jag ödslar inte min energi på att försöka bearbeta det jag upplever: Obehag.

egilo

nilla
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 14 oktober 2013, 05:04

Re: Recension: Flokes saga

Inlägg av nilla » 14 oktober 2013, 05:09

Herregud, att skriva så här bara för att du inte kan läsa. Skäms du inte!

Så här skrev jag om boken på bokus.com


Jag är så glad att denna anmärkningsvärda bok äntligen fått ett erkännande och håller på att översättas för en större spridning. Flokes saga är en liten pärla av poetisk kreativitet. Under en längre tid har jag väntat på att kritiker ska upptäcka mästerverket. Det är med stor förundran som jag bevittnat en avsaknad av sådan upptäckt, men nu äntligen översätts det till engelska och jag ser framför mig lovord från en större anglisk publik. Tack Tomas för denna märkliga insats.

Skriv svar