Boken "Rommels krig i Afrika"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Haegg
Medlem
Inlägg: 184
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:58

Boken "Rommels krig i Afrika"

Inlägg av Haegg » 22 augusti 2002, 11:12

Boken Rommels krig i Afrika av Wolf Heckman var månadsbok i SMB för ett tag sedan. Jag hittade en recension av boken på nätet som inte var nådig:

"Beskrivning
Jag hade höga förhoppningar på denna bok som är skriven av en tysk. Men tji fick jag!

Jag har läst 75 sidor och ställt tillbaka skiten i bokhyllan och avser nog aldrig ta fram den för att fortsätta läsa, möjligen för att titta på bilderna...

Boken är uppbyggd som en mängd små händelser och s.k. människoöden. Den ger ingen som helst sammanhängande bild av krigsförloppet och titeln kan förstås lura en att tro att den har något med Rommel att göra - knappast!

Det finns tack och lov en litteraturförteckning längst bak i verket, där kan man hitta alla de böcker författaren läst och plockat sina "människoöden". Inte någonstans i boken finns en enda fotnot med källhänvisning. Kass! Urdåligt!!!

UNDVIK!!!


2001-12-20 Thomas Vrenngård
"

Är det någon annan som vill kommentera boken?

Jag håller på att läsa den och tycker inte att den är så dålig. Jag har två frågor som kommit upp under läsandet.

I inledningen finns ett foto på en kolonn sridsvagnar (Pz.Kfpw.III). Vagnsnumren på tornen har retucherats bort. Jag tippar på att detta gjordes av någon tysk myndighet men är det någon som vet mer eller säkert?

Sedan tar boken flyktigt upp ett tyskt förband enbart bestående av gamla främlingslegionärer (Afrikaregemente 361). Är det någon som vet var man kan läsa mer om detta något udda förband?
Senast redigerad av 1 Haegg, redigerad totalt 23 gånger.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 22 augusti 2002, 12:34

Måste instämma med T Vrenngård i hans recension.
Bokens titel lurar en. :x


:)
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 22 gånger.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 22 augusti 2002, 17:49

Boken var långt ifrån den bästa jag läst i ämnet, och jag delar Thomas åsikt i det att jag fann den väldigt ostrukturerad. Däremot var många av de historier och anekdoter som författaren publicerat mycket intressanta. Synd bara att han inte lyckades "knyta ihop säcken" lite bättre. Helt klart läsvärd, men det är långt ifrån mitt förstaval i den uppsjö av litteratur som finns om ökenkriget.



~Henric Edwards

muzagga
Medlem
Inlägg: 59
Blev medlem: 1 november 2002, 15:17
Ort: Malmö
Kontakt:

Inlägg av muzagga » 1 november 2002, 16:01

Den boken skulle haft en annan titel. "kriget i Afrika" kanske. Rommel är inte alls central i berättelsen. Jag gillar människoöden och dem fanns de en del av, varav en hel del unikt material byggt på intervjuer. Gillar man det så är boken inte dum alls. Men om man läser den med förväntningen att få veta mer om Rommel, ja då blir man nog grymt besviken.

Användarvisningsbild
Thomas Vrenngård
Provmedlem
Inlägg: 1
Blev medlem: 7 maj 2002, 23:35
Ort: Skåneland

Boktyckande

Inlägg av Thomas Vrenngård » 4 november 2002, 20:34

Jag vidhåller min tidigare åsikt. Boken står fin och sällan rörd i bokhyllan. Snyggt konvolut om inte annat... /VRE

Skriv svar