Nu blir jag trött (B.Schön)

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Richard R
Medlem
Inlägg: 55
Blev medlem: 4 maj 2002, 19:16
Ort: Boxholm

Inlägg av Richard R » 15 augusti 2002, 15:13

Oops, tryckfelsnisse var visst i farten. Jag menar naturligtvis att Schön läste handlingar i augusti 2000 och inte i juli, som jag råkade skriva. Men jag - däremot - var hos SÄPO i juni iallafall.

MVH Richard R. :aliengray

Wittmann
Medlem
Inlägg: 81
Blev medlem: 26 mars 2002, 10:37
Ort: Stockholm

Inlägg av Wittmann » 15 augusti 2002, 15:35

Bosse försöker göra sig ett namn, thats it......sen har han en jävla dålig kunskap vad det gäller samlare av tysk militaria, enligt honom så är vi nazister och folk som rånar gamla änkor, Han ger sig aldrig.....

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 15 augusti 2002, 16:54

Det ligger nog en hel del i vad Richard R säger. Han vill ha äran själv. Han vill vara den som är först, störst och bäst. Men han verkar inte lyckas så bra... :roll:

/Johan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Inlägg av Schwalbe » 15 augusti 2002, 17:06

Wittmann skrev:
Bosse försöker göra sig ett namn, thats it......sen har han en jävla dålig kunskap vad det gäller samlare av tysk militaria, enligt honom så är vi nazister och folk som rånar gamla änkor, Han ger sig aldrig.....

Han verkar spela på folks fördomar och på sånt som är politiskt korrekt, vilket gör mej ganska upprörd! Ok, det e inte politiskt korrekt att leka ss-soldat i skogen, men avståndet till förintelsen är ändå långt, långt borta. Det inser däremot inte "svensson", som sätter likhetstecken mellan ss och förintelseläger... Om han vore en seriös historiker så skulle han upplysa folk med fakta, istället för att mata deras fördomar för egen vinning!

MvH, Schwalbe

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 15 augusti 2002, 18:11

Schwalbe skrev: Han verkar spela på folks fördomar och på sånt som är politiskt korrekt, vilket gör mej ganska upprörd!
Jag vet inte om det handlar så mycket om att spela på folks fördomar. Karln är journalist, som sådan fungerar han enligt journalistisk logik, även när han skriver historiska böcker. Han beter sig faktiskt (och tyvärr) inte särskilt annorlunda än andra journalister, sensationalism hör till skrået. Skillnaden är väl möjligen att Schön gör bort sig på ett område majoriteten av forumets besökare är intresserade av och hyser mer än medelmåttiga kunskaper i.

Skriv svar