Ny bok om ubåtsjakterna

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Ny bok om ubåtsjakterna

Inlägg av Sarvi » 12 januari 2006, 11:35

SvD: "Ubåtsmän vittnar om Sovjets kränkningar"

Enligt SvD så ska Emil Svensson komma ut med en ny bok, "Under den fridfulla ytan" som behandlar ubåtskränkningarna på 80- och 90-talet. Det intressanta med den är att han ska ha intervjuat rysk-sovjetiska örlogsmän som verkar ha haft en betydligt nyktrare bild av vidden av Sveriges samröre med NATO under kalla kriget än vad merparten av svenskarna hade. Låter mycket intressant, det ska bli kul att jämföra den med Ola Tunanders "Hårsfjärden", en bok som nästan helt förkastar rysk-sovjetiska kränkningar och hävdar att det var NATO i maskopi med marinledningen som ordnade "budgetubåtar".

Blir till att sätta upp på inköpslistan! :)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 12 januari 2006, 11:38

Ska bli mycket intressant att få läsa den...

/CvD

Henke
Medlem

Re: Ny bok om ubåtsjakterna

Inlägg av Henke » 12 januari 2006, 11:38

Attan, skulle precis till att skriva ett inlägg om detta själv...

Det ska bli intressant att se vilken uppmärksamhet boken får. Tråkigt - men förvisso förståeligt - att han inte namnger sina källor.

Henrik

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 13 januari 2006, 15:09

Tunanders bok om Hårsfjärden är omstridd. För kommentarer till Ola Tunanders bok om Hårsfjärden kan jag rekommendera en artikel skriven av Jerker Widén, i Kungliga Krigsvetenskapsakademins Handlingar och Tidskrift nummer 1/2002, sid 99-108. Tidsskriften borde gå att få tag på på lite större bibliotek.
Sagt som lite extra info till den som vill läsa mer om Hårsfjärden.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2006, 16:13

Niklas Zetterling skrev:Tunanders bok om Hårsfjärden är omstridd.
Ytterst diplomatiskt uttryckt... :D Tack för tipset om Widéns artikel, det blir till att läsa den. :)

Niklas Zetterling
Medlem

Inlägg av Niklas Zetterling » 13 januari 2006, 17:35

Ja, eftersom jag inte läst Tunanders bok själv har jag ingen egen uppfattning om den, därav min diplomatiska formulering. Widéns artikel har jag dock läst och den tycker jag var bra. Widén har själv medverkat i ubåtsutredningar har jag för mig.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 24 februari 2006, 20:47

Tunanders bok är rent konspitratorisk. HAr stora förhoppningar på Kmd Svenssons bok, har precis börja läsa den, köpte den dedikerad av kommendören själv efter ett föredrag på Marinmuseum i karlskrona.

Min uppfattning är som tidigare sagts att den är mer verklighetsförankrad och balanserad och kanske det viktigaste av allt av någon som har haft insyn "på riktigt" och inga sensationsökande journalister.

TOPE
Ny medlem

Inlägg av TOPE » 30 mars 2006, 22:43

Jag har oxå läst boken och blev mycket imponerad utav den. Tyvärr så missade jag honom på Marinmuseet, men men...

Den som läser boken kommer att få stor klarhet i hur vår status var under början av vårt 80-tal. Den förklarar en hel del om saker o ting o läsaren kommer att förstå varför vissa saker hände eller inte hände under ubåtsincidenterna.

Boken tar även upp mycket utav vad som kom fram i samtalen som bla Emil Svensson satt i med Sovjet/Ryssland i försöken att få klarhet om ubåtsfrågan.

Jag rek boken varmt!

//Tobias

Skriv svar