Konsten att skriva en bok?

Skriv svar
Användarvisningsbild
petviken
Medlem

Konsten att skriva en bok?

Inlägg av petviken » 28 december 2005, 10:39

Är väldans intresserad av wwII. Har en dröm att det skulle vara kul att skriva en bok. Typ man forskar i gamla tidningar, böcker, vittnesskildringar, intervjuer.

Vore häftigt att hitta en lokal händelse i Sverige som man kunde spinna vidare på.
Har förstått att det finns författare på detta forum.

Finns det fortfarande ämnen att skriva böcker om WWII? eller är allt skrivet?
Hur går man tillväga?

........dumma frågor...jag vet :)

Användarvisningsbild
Hans
Fältmarskalk

Re: Konsten att skriva en bok?

Inlägg av Hans » 28 december 2005, 11:22

petviken skrev:........dumma frågor...jag vet :)
Finns inte, bara dumma svar.

Lokal händelse i Sverige som inte är så omskriven.

viewtopic.php?t=17851&postdays=0&postor ... er&start=0

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Konsten att skriva en bok?

Inlägg av Hexmaster » 29 december 2005, 07:23

Hans skrev:
petviken skrev:........dumma frågor...jag vet :)
Finns inte, bara dumma svar.
Visst finns det dumma frågor :) inte för att denna faller i den kategorin...
petviken skrev:Har förstått att det finns författare på detta forum.
Antar att du sett denna tråd?
viewtopic.php?t=19196

Även om jag själv ännu inte tillhör denna skara så finns det ett tips som gäller ovanför allt annat: Hitta något att skriva om! Ovanligt lätt i historiska ämnen, tycker vi väl alla.
petviken skrev:Finns det fortfarande ämnen att skriva böcker om WWII? eller är allt skrivet?
För det första innebär publicerandet av en bok om ett visst ämne, en viss händelse eller person inte att detta eller denna är "upptaget" för all framtid - i så fall hade WWII-bokfloden vart avsevärt mindre. Visst går det att skriva om kriget i sin helhet eller Dagen D eller Hitler, så länge man på något sätt ser till att inte göra om något som redan gjorts. Nytt material, ny teori, ny vinkling...
Har du nån lokal händelse á la spärrballongen så är det enklare att kolla vad som redan skrivits. Börja i liten skala, var noggrann med allt, se till att prata med folk som kan grejerna och har varit med, med avseende på såväl bokskrivande som historisk forskning som själva händelserna.

Användarvisningsbild
Widsith
Medlem

Inlägg av Widsith » 29 december 2005, 09:57

En bok att titta efter kan vara Nya författarskolan av Göran Hägg, som trots att den råder varje författare att ställa sig på Malmskillnadsgatan och bjuda ut sig åt förbipasserande, innehåller en del matnyttiga tips om skrivandet i sig.

En annan bok jag rekommenderar är Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz. Om man kan ha överseende med en gammal gubbes nostalgiska återblickar till den tid då både hans tankar och tal flödade fritt, så är det en fin betraktelse över skrivglädjen.

Ytterligare ett tips är The historian's toolbox: a student's guide to the theory and craft of history av Robert Chadwell Williams. Den ultimata guiden för den som vill skriva en bok med historiskt tema.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 29 december 2005, 10:05

Widsith skrev:En annan bok jag rekommenderar är Om konsten att läsa och skriva av Olof Lagercrantz. Om man kan ha överseende med en gammal gubbes nostalgiska återblickar till den tid då både hans tankar och tal flödade fritt, så är det en fin betraktelse över skrivglädjen.
Ahh. Rena njutningsmedlet, fast nyttigt också.

Skriv svar