Hans skrev:petviken skrev:........dumma frågor...jag vet

Finns inte, bara dumma svar.
Visst finns det dumma frågor

inte för att denna faller i den kategorin...
petviken skrev:Har förstått att det finns författare på detta forum.
Antar att du sett denna tråd?
viewtopic.php?t=19196
Även om jag själv ännu inte tillhör denna skara så finns det ett tips som gäller ovanför allt annat: Hitta något att skriva om! Ovanligt lätt i historiska ämnen, tycker vi väl alla.
petviken skrev:Finns det fortfarande ämnen att skriva böcker om WWII? eller är allt skrivet?
För det första innebär publicerandet av en bok om ett visst ämne, en viss händelse eller person inte att detta eller denna är "upptaget" för all framtid - i så fall hade WWII-bokfloden vart avsevärt mindre. Visst går det att skriva om kriget i sin helhet eller Dagen D eller Hitler, så länge man på något sätt ser till att inte göra om något som redan gjorts. Nytt material, ny teori, ny vinkling...
Har du nån lokal händelse á la spärrballongen så är det enklare att kolla vad som redan skrivits. Börja i liten skala, var noggrann med allt, se till att prata med folk som kan grejerna och har varit med, med avseende på såväl bokskrivande som historisk forskning som själva händelserna.