Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 1945

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 1945

Inlägg av PK » 21 augusti 2005, 11:37

Hejsan, är det någon här på forumet som vet om det finns en bok som täcker upp partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 1945?

/PK

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 194

Inlägg av tryggve » 21 augusti 2005, 12:46

PK skrev:Hejsan, är det någon här på forumet som vet om det finns en bok som täcker upp partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 1945?

/PK
Tja, "Skogsbröder" täcker väl in kampen i Litauen, samt mämner lite om partisanverksamhet i övriga Baltikum.

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Inlägg av PK » 21 augusti 2005, 13:07

Tryggve skrev: Tja, "Skogsbröder" täcker väl in kampen i Litauen, samt mämner lite om partisanverksamhet i övriga Baltikum.
Den har jag, det jag mer är ute efter är en bok som täcker upp hela östeuropa - om det nu finns någon sådan.

/PK

Användarvisningsbild
MoparMadness
Medlem
Inlägg: 551
Blev medlem: 15 mars 2005, 01:48
Ort: Uppsala, Sverige

Inlägg av MoparMadness » 21 augusti 2005, 18:27

PK: Jag har själv letat efter en sådan bok, dock utan framgång. Jag säger inte att det inte skulle finnas, det är bara det att jag inte hittat någon. Jag vore även mycket tacksam om du ville skicka ett PM med information om du hittar något. Lycka till!

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Inlägg av Daniel L » 21 augusti 2005, 19:22

http://tern.ukrpack.net/upa/

Den här sidan an nog vara användbar.

mvh/ Daniel

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 24 juni 2006, 07:42

När jag var i Balvi för inte så länge sedan så fick jag på museet ett par mindre skrifter om Latgales historia (deportationerna och frigörelsekriget). Tyvärr så hade de nästan slut på böcker vid tillfället. De skrifter jag fick var skrivna av Arvīds Šnepers och utgivna av Latgales Kultūras centra isdevniecība, 16.a.k., Rēzekne, LV-4601. Tfn +371-22298. De har säkerligen givit ut något som kan intressara dig. Tidskrifterna är på lettiska, men de jag har innehåller mycket siffer- och personuppgifter som jag tror är svårt att få tag på på annat håll.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Inlägg av pandersson2 » 8 juli 2006, 07:56

Det finns en nyutgiven bok, Latvijas Vesturnieku Komisijas Raksti 17. sejums. Nacionala Pretosanas komunistikajiem rezimiem austrumeiropa pec otra pasaules kara./National resistance to communist regimes in eastern europe after world war II, Materials of an international conference 7-8 June 2005 Riga, utgiven av Latvijas vestures instituta apgads, Riga 2006.

Huvuddelen på lettiska men delar av materialet är på engelska. Den kostar ca 100 SEK i Lettland. Det är möjligt att det finns en engelsk version tillgänglig. Majoriteten av artiklarna berör Lettland, men även Litauen, Polen och Vitryssland har egna kapitel liksom Baltikum i helhet.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 7 december 2007, 18:23

Hur är Skogsbröder? Har just köpt den. Men är det nåt man ska tänka på?

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Skogsbröder

Inlägg av Marcus » 25 februari 2012, 16:29

loop skrev:Hur är Skogsbröder? Har just köpt den. Men är det nåt man ska tänka på?
Den är inte så nyanserad om man formulerar det så, t.ex. refererar författaren till ryssar som "fasan från Asien" och kommer med upprepade lika generaliserande som nedsättande kommentarer om ryssar och soldater i Röda Armén i allmänhet.

/Marcus

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28383
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Skogsbröder

Inlägg av Hans » 25 februari 2012, 17:49

Marcus Wendel skrev:Den är inte så nyanserad om man formulerar det så, t.ex. refererar författaren till ryssar som "fasan från Asien" och kommer med upprepade lika generaliserande som nedsättande kommentarer om ryssar och soldater i Röda Armén i allmänhet.
Fast Juozas Lukša hade personlig erfarenhet av den inte helt gemytliga sovjetiska ockupationen och boken är skriven under pågående kamp före 1950 så man kan väl förstå att han inte riktigt använder en 'snustorr svensk historikerneutralitet av idag' i sitt språkbruk.

http://www.omkommunismen.se/?feature=9
http://web.archive.org/web/200801262049 ... gotten.htm

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 194

Inlägg av Marcus » 25 februari 2012, 20:28

Javisst och det bör man tänka på när man läser boken, den är varken ens ganska objektiv eller har något som helst sovjetiskt perspektiv (t.ex. bygger förlustsiffrorna för de ryska trupperna vad jag förstår bara på partisanernas egna uppskattningar utan något hänsyn taget till sovjetiska källor).
Det handlar inte om avsaknaden av "snustorr svensk historikerneutralitet av idag" utan man måste tyvärr stå ut med osmakliga anti-ryska kommentarer (och då menar jag inte anti-staliniska kommentarer utan kommentarer om ryssar och andra sovjetiska folk som åtminstone gränsar till språkbruk som används av extremister långt ut på högerkanten om folk från östeuropa idag) i boken och de drar bara ner bokens värde, alldeles oavsett när den skrevs.

/Marcus

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 194

Inlägg av Marcus » 25 februari 2012, 20:56

Några få exempel på vad jag menar: "De verkade inte ha en aning om vad renlighet och hygien innebar", "Samtliga var undantagslöst omåttligt begivna på flaskan", "En snedögd mongol - som förmodligen inte förstod något av det skrivna" (om en rysk soldat som stoppar författaren och noterar att han dokument inte är kompletta) och "Mitt i allt detta kunde man också i ett par hörn hitta högar av avföring - ett ganska vanligt spår av den kultur ryssarna brukade lämna efter sig".

Eller vad sägs om detta som förklaring till de sovjetiska framgångarna på östfronten: "Detta tysta medgivande till plundring från civila och militära myndigheter var också en av huvudorsakerna till att de sovjetiska trupperna så entusiastiskt anföll på sin väg västerut".

/Marcus

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Bok om partisanverksamheten i Östeuropa efter kriget 194

Inlägg av loop » 3 juni 2012, 14:04

Har läst den nu. Och den är läsvärd, men givetvis får man sålla hårt bland de propagandistiska övertonerna.

Skriv svar