Krig och fred

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Krig och fred

Inlägg av Martin Lundvall » 20 juli 2005, 11:17

Jag läser för tillfället Krig och fred av Tolstoj och har nu blivit nyfiken på hur pass historiskt korrekt den är. Inte så att jag planerar lära mig napoleonkrigen genom att boken, jag blev bara nyfiken om Tolstoj tänjde på sanningen och i så fall hur mycket.

/Martin

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Krig och fred

Inlägg av mrsund » 20 juli 2005, 11:56

Martin Lundvall skrev:Jag läser för tillfället Krig och fred av Tolstoj och har nu blivit nyfiken på hur pass historiskt korrekt den är. Inte så att jag planerar lära mig napoleonkrigen genom att boken, jag blev bara nyfiken om Tolstoj tänjde på sanningen och i så fall hur mycket.

/Martin
Jag vet inte om själva familjerna boken handlar om är historiska, men slagen och Napoleons intåg i moskva stämmer ju.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 juli 2005, 16:56

Nu var det några år sedan som jag läste boken själv och enligt mitt samtycke så kom man in i handlingen lite hursomhelst i boken. :D Jag vet inte om jag får medhåll av det, men kör på det ändå. Jag tyckte iallafall boken var tidsenlig.

Stefan

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 20 juli 2005, 21:49

Den är ett mästerverk och nu har den ryska filmen från sextiotalet kommit ut på dvd i sverige, tydligen världen mest påkostade film mrd tiotusentals statister.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Krig och fred

Inlägg av Martin Lundvall » 22 juli 2005, 11:22

mrsund skrev: Jag vet inte om själva familjerna boken handlar om är historiska, men slagen och Napoleons intåg i moskva stämmer ju.
Det var just det jag ville veta, jag inser ju att många av de höga herrarnas dialoger är återskapade det är ju trots allt en historisk roman. Du råkar inte veta hur bra de historiska händelserna stämmer? Är det något Tolstoj förtiger eller broderar? Jag vet väldigt lite om Napoleonkrigen men av det lilla jag vet upplever jag att Tolstoj gav en nyanserad bild.
Jag håller med om att boken är bra även om jag tycker att Tolstoj lyckades bättre med Anna Karenina, fast jag har ju inte läst klart krig och fred än.
Stefan Lundgren skrev:Nu var det några år sedan som jag läste boken själv och enligt mitt samtycke så kom man in i handlingen lite hursomhelst i boken
Vad menar du? Jag kan för min del inte få ut något av ovanstående, menar du att det är svårt att hänga med i boken eller tror du att boken är historisk korrekt?

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 23 juli 2005, 19:13

Voken är mer en skildring av socitets livet i MOskva och St. Petersburg med Napoleonkriget som fond.

HAr ryska filmen släpps i Sverige - var- när -hur får jag tag iden?? Har bara en raspig VHS kopia av den ryska och den rätt trviala version från Hollywood med Audrey Hepurn. Slaget vid Borodio är ett filmhistorisk mästerverk med flygfotograferade kavallerichocker etc. Undrar hur många ryska vpls det år som fick "F-soldat, gamla gardet" eller "GB kosack" på sin möstring lapp:)

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Inlägg av mrsund » 24 juli 2005, 18:18

Psilander skrev:Voken är mer en skildring av socitets livet i MOskva och St. Petersburg med Napoleonkriget som fond.

HAr ryska filmen släpps i Sverige - var- när -hur får jag tag iden?? Har bara en raspig VHS kopia av den ryska och den rätt trviala version från Hollywood med Audrey Hepurn. Slaget vid Borodio är ett filmhistorisk mästerverk med flygfotograferade kavallerichocker etc. Undrar hur många ryska vpls det år som fick "F-soldat, gamla gardet" eller "GB kosack" på sin möstring lapp:)

Finns på brafilm.com.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 2961
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:23
Ort: Malmö

Re: Krig och fred

Inlägg av mrsund » 24 juli 2005, 18:21

Martin Lundvall skrev:
mrsund skrev: Jag vet inte om själva familjerna boken handlar om är historiska, men slagen och Napoleons intåg i moskva stämmer ju.
Det var just det jag ville veta, jag inser ju att många av de höga herrarnas dialoger är återskapade det är ju trots allt en historisk roman. Du råkar inte veta hur bra de historiska händelserna stämmer? Är det något Tolstoj förtiger eller broderar? Jag vet väldigt lite om Napoleonkrigen men av det lilla jag vet upplever jag att Tolstoj gav en nyanserad bild.
Jag håller med om att boken är bra även om jag tycker att Tolstoj lyckades bättre med Anna Karenina, fast jag har ju inte läst klart krig och fred än.



/Martin
Tja nu är jag ingen fanatiker ang. napoleonkrigen själv men lade inte märke till något fel. tyvärr har jag inte läst några fler av hans böcker så snart leder du. :)

Hoppas att någon annan kan svara kunnigare på din fråga för jag vill också veta.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Krig och fred

Inlägg av Stefan Lundgren » 20 september 2007, 18:25

Martin Lundvall skrev:
Nu var det några år sedan som jag läste boken själv och enligt mitt samtycke så kom man in i handlingen lite hursomhelst i boken
Vad menar du? Jag kan för min del inte få ut något av ovanstående, menar du att det är svårt att hänga med i boken eller tror du att boken är historisk korrekt?

/Martin[/quote]

Jag har nog missat frågan som du ställde och ursäkta att det har tagit några år. :D :oops: Men det är nog lika bra att jag besvara så ingen framtida skribenter försöker med samma fråga. Jag hittade denna tråd när jag återigen tagit bort "bevakade trådar". Till saken; jag menar förstås att jag har läst boken, men på olika ställen......Kan förklara med att jag tyckte själv att man kom in i handlingen bra oavsett var man är i boken. Tror nog att jag skall börja läsa boken igen. :)

Stefan

mattep74
Medlem
Inlägg: 445
Blev medlem: 8 juni 2004, 16:09
Ort: Västerås

Inlägg av mattep74 » 14 oktober 2007, 11:04

Klarade ett par kapitel när jag skaffade den och sen blev det för rörigt. Läser bara slaget om Borodino när jag öppnar den

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Inlägg av Wooster » 14 oktober 2007, 12:21

Som att svära i kyrkan - men instämmer med mattep74. Jag klarade några hundra sidor - sedan tog det stopp. Det blev för rörigt och för fragmenterat.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 14 oktober 2007, 20:55

Wooster skrev:Som att svära i kyrkan - men instämmer med mattep74. Jag klarade några hundra sidor - sedan tog det stopp. Det blev för rörigt och för fragmenterat.
Ja, den är en massiv bok, det är därför man kan läsa lite hur som helst i den.
En viktig detalj, den är en bra bok, det måste jag medge.

Stefan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 14 oktober 2007, 22:33

Stefan Lundgren skrev:Ja, den är en massiv bok, det är därför man kan läsa lite hur som helst i den.
Blir inte boken ännu mer fragmenterad och rörig om man hoppar i boken? :P

Alla namnen gör ju inte det lättare, särskilt då alla tilltalas olika beroende på vem som pratar med dem.

Favoritscenen är när adelssocieteten tvingas böta varje gång de pratar franska och de klagar på det fattiga ryska språket som inte kan ersätta franskan.

/Martin

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4700
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Inlägg av Psilander » 14 oktober 2007, 22:59

Läste den under en sommar, alla bitarna kommer på plats om har tålamod att läsa ut den.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 15 oktober 2007, 12:15

Martin Lundvall skrev:
Stefan Lundgren skrev:Ja, den är en massiv bok, det är därför man kan läsa lite hur som helst i den.
Blir inte boken ännu mer fragmenterad och rörig om man hoppar i boken? :P

/Martin
Jag klarar av det!!! :P

:lol:

Men visst kan jag klara av att läsa hela boken också, kommer nog att känna igen mig i vissa partier.

Stefan

Skriv svar