Wilhelm Tieke nån som läst hans böcker?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
tihi
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mars 2004, 17:12
Ort: örebro

Wilhelm Tieke nån som läst hans böcker?

Inlägg av tihi » 9 juli 2005, 22:05

Är det nån som har läst: The Tragedy of the Faithful: 3rd SS Panzer Corps
och

The Caucasus and the Oil, The German-Soviet War in the Caucasus 1942/43

av författaren Wilhelm Tieke. Om så är fallet är han en bra författare och då menar jag både skrivmässigt, objektivitet och själva översättningen.

Inga hänvisningar till tex amazon.com jag har redan läst vad som står om boken där.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Wilhelm Tieke nån som läst hans böcker?

Inlägg av MD650 » 9 juli 2005, 22:10

tihi skrev:Är det nån som har läst: The Tragedy of the Faithful: 3rd SS Panzer Corps
Ja, jag tycker den är läsvärd och bra. Den ger en tydlig bild avseende striderna som 3.SS-Pzkåren genomförde främst under 1944.
:)

tihi
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mars 2004, 17:12
Ort: örebro

Inlägg av tihi » 9 juli 2005, 22:33

Jag antar att striderna runt Narva beskrivs. Men är boken objektiv, Tieke har väl bara tyska källor och det brukar vara lätt för författare som bara har ena sidans version att skriva boken på ett vinklat sätt.

Skrivmässigt vad får boken på en skala 1-10 där tio är bäst.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juli 2005, 22:40

tihi skrev:Jag antar att striderna runt Narva beskrivs. Men är boken objektiv, Tieke har väl bara tyska källor och det brukar vara lätt för författare som bara har ena sidans version att skriva boken på ett vinklat sätt.

Skrivmässigt vad får boken på en skala 1-10 där tio är bäst.
Ja det är ju ganska förståeligt att det är tyska källor (vilket förvisso är en svaghet) men det beror ju främst på den sovjetiska oviljan till att öppna upp sina arkiv.
Jag ger den en klar 8:a.
:)

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 9 juli 2005, 22:44

Är man det minsta tveksam får man ta böcker som skrivits på just det sätt som Tiekes gjort, med slagsida åt den ena sidans dokumentation, för vad de är. Ypperliga källor till kunskap om den tyska sidans vedermödor. Litar man inte på de siffror eller uppgifter som rör den andra sidan kan de vara en god utgångspunkt för vidare efterforskningar. Instämmer för övrigt i MD's betygsättning. :)


~Henric Edwards

tihi
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mars 2004, 17:12
Ort: örebro

Inlägg av tihi » 9 juli 2005, 22:52

Ja fast i fallet med striderna om Narva/Östra Estland ås finns inte mycket att gå på. Richard Landwehrs (stavas han så) Narva 1944 the waffen ss and the battle for europe är nästan omöjlig att få. Likaså hans bok Estonian wikings. Utöver det så är det svårt att hitta källor angående detta slag. Och nu menar jag böcker som beskriver främst detta område och inte hela norra avsnittet under 1944.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juli 2005, 23:07

tihi skrev:Ja fast i fallet med striderna om Narva/Östra Estland ås finns inte mycket att gå på. Richard Landwehrs (stavas han så) Narva 1944 the waffen ss and the battle for europe är nästan omöjlig att få. Likaså hans bok Estonian wikings. Utöver det så är det svårt att hitta källor angående detta slag. Och nu menar jag böcker som beskriver främst detta område och inte hela norra avsnittet under 1944.
När det gäller Landwehrs bok så har jag den men bara som kopia. Kolla med något bibliotek ifall de kan få tag på den.
Tigers in the mudav Otto Carius beskriver också striderna kring Narva och Blå Bergen.

Last knight of the Flandersbeskriver också striderna kring Blå Bergen. Finns att låna påFHS
:)
Senast redigerad av 2 MD650, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
subskipper
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 23 mars 2002, 16:30
Ort: Örebro (Äntligen hemma igen)

Inlägg av subskipper » 9 juli 2005, 23:11

FHS-biblioteket har väl stängt till september någon gång?


~Henric Edwards

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 9 juli 2005, 23:14

Henric Edwards skrev:FHS-biblioteket har väl stängt till september någon gång?


~Henric Edwards
Stämmer, dels håller de på att flytta och så startar det inte några nya kurser i höst.
:)

PK
Medlem
Inlägg: 240
Blev medlem: 24 januari 2003, 17:23
Ort: Stockholm

Inlägg av PK » 10 juli 2005, 15:03

Tiekes "Tragedy of the Faithful" är en av mina absoluta favoritböcker! Mycket detaljrik och ingående, speciellt angående striderna vid Narva - ger den faktiskt betyget 10 av 10 möjliga. Tiekes övriga böcker såsom "In the last year of the Firestorm - II. SS-Pz.Korps (9./10. SS-Pz.Div) och hans bok om Finska SS-bataljonen (III./SS-Inf.Rgt "Nordland) är även dom mycket bra och kan rekommenderas!

Landwehrs bok om Narva är en mer eller mindre indirekt kopia av Tiekes bok och innehåller tyvärr en hel del fel. Hans bok om SS-Pz.Gr.Btl "Narwa" innehåller en hel del trevliga/intressanta bilder av den estniska bataljonen som underställdes SS-Pz.Div "Wiking" under 1943 och som senare omorganiserades till Waffen-Füs.Btl 20/estniska divisionen. Emellertid så äger jag numera samtliga foton som författaren använde till denna bok :)

En annan mycket bra bok som behandlar striderna kring Narva är Jan Vincx tegelsten (600 sidor!) om SS-pansargrenadjärbrigad "Nederland" med titeln "Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945", denna bok tar upp striderna vid Narva dag för dag och ger på så sätt läsaren en mycket ingående bild hur striderna tedde sig.

/PK

tihi
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 13 mars 2004, 17:12
Ort: örebro

Inlägg av tihi » 10 juli 2005, 22:11

Last knights of Flandern låter intressant och den verkar finnas till överkomligt pris på amazon. Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945 låter intressant men den är tyvärr på fel språk.

Men slutsatsen är alltså att Tieke är en författare att lita på.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 10 juli 2005, 22:25

PK skrev: En annan mycket bra bok som behandlar striderna kring Narva är Jan Vincx tegelsten (600 sidor!) om SS-pansargrenadjärbrigad "Nederland" med titeln "Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945", denna bok tar upp striderna vid Narva dag för dag och ger på så sätt läsaren en mycket ingående bild hur striderna tedde sig.

/PK
Och den finns endast på holländska?
:)

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 11 juli 2005, 03:04

MD650 skrev:
PK skrev: En annan mycket bra bok som behandlar striderna kring Narva är Jan Vincx tegelsten (600 sidor!) om SS-pansargrenadjärbrigad "Nederland" med titeln "Nederlandse vrijwilligers in Europese krijgsdienst 1940-1945", denna bok tar upp striderna vid Narva dag för dag och ger på så sätt läsaren en mycket ingående bild hur striderna tedde sig.

/PK
Och den finns endast på holländska?
:)
Svar ja.

Martin

Skriv svar