Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Torbjörn Holmgren
Medlem
Inlägg: 1663
Blev medlem: 13 september 2004, 11:46
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Torbjörn Holmgren » 2 juli 2009, 13:13

JAg skrev en bok häromåret kallad Trotskij och trotskismen; finns nu i nytryck. www.pilum.nu
”Livet förnam jag som en stor, envis sten” - Leonard Lundberg, Ut ur Garderoben (1988)

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av loop » 6 juli 2009, 21:16

leifhh skrev:Har precis fått axla det redaktionella ansvaret för tidskriften Utskrift som ges ut av Kulturmiljö Halland. En oregelbundet utkommande tidksrift som behandlar arkeologin i Hallands län. http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... nr-10.html
Roligt. Jag bor ju i Halland numera.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 6 augusti 2009, 11:22

lampros skrev:Mitt nick här på skalman är LAMPROS men egentligen heter jag Svensson. Lennart Svensson.

Jag gav ut en novellsamling på eget förlag, sommaren 2007 närmare bestämt. För skalmaniter kanske denna "Eld och rörelse" är intressant pga sina historiska vinklingar, sina "historiska" noveller som den om ett störtat amerikanskt B-36-bombplan på en norrländsk tallmo, den om Palmemordet, den om Nineves skatt och annat. Titelberättelsen är en krigsstory i en namnlös nejd, lovordad av Göran Lundstedt på SydSv: "Påminner om Jüngers "Sturm"".

MEN inte minst innehåller boken novellen "Riddaren, djävulen och döden". Som alla vet gjorde Albrecht Dürer ett träsnitt med denna titel år 1513, och nu, at long last, finns novellen som berättar historien som skildras: om riddaren som mötte djävulen, fick ett uppdrag och på vägen träffade döden - med mera.

Novellen trycktes ursprungligen i "Eld och rörelse" men nu finns den på nätet också, på bloggen "Marmeladkungen". Läs den här, tajt story så klart med illustrationer av Dürer:

http://marmeladkungen.wordpress.com/200 ... och-doden/
Allt det ovan sagda gäller fortfarande. Och boken "Eld och rörelse" finns att låna på bibliotek också, se här till exempel:

http://biblioteket.stockholm.se/default ... 63228%2FID

In alles köpte BTJ in sex (6) exemplar, så den kan ju finnas lite varstans. Och fjärrlåna om inte annat.

Och vill ni veta vad BTJ, det legendariska Bibliotekstjänst skrev i sin recension, den som ledde till att boken köptes in, så finner ni ett referat här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... relse.html

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 11 augusti 2009, 06:45

Jag har gett ut tre böcker i hardcopy: en kokbok, "Eld och rörelse" samt "Antropolis"; dessa har jag nämnt tidigare i denna tråd. Nu har jag även lagt upp en roman på nätet: "Agajans tolv stordåd".

Legoknekten Agajan går i tjänst hos kung Bigelon för att utföra tolv stordåd. Det blir skattjakter, fälttåg, möten med sköna damer och resor till parallella världar; läs om Hyder Pao, Ringo Grävling, Farian och Maxen, Eylime och Atyescha, gudinnan Zoes och guden Gosasion - och många fler.

Det är en fantasyroman på cirka 120 sidor, lagom lång för skärmläsning. Och för den krigiskt sinnade finns ett helt fälttåg, tionde uppdraget, där Agajan får i uppgift att slå ner ett uppror på ön Idallion. Här sker fantasterier också, men utöver det är det mycket konkret med fotfolk och rytteri, flankanfall och hornhjälmar, pallascher och spjut och hirschfängare.

Här finner ni underverket, gratis att ladda ner:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf

Upplägget med tolv stordåd har som alla förstår antik förebild. Annars kan det hela påminna lite om Moorcocks fantasyromaner. Men mest av allt är det nog, kan man säga, en Svenssonberättelse...!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 12 augusti 2009, 09:43

lampros skrev:Legoknekten Agajan går i tjänst hos kung Bigelon för att utföra tolv stordåd. Det blir skattjakter, fälttåg, möten med sköna damer och resor till parallella världar; läs om Hyder Pao, Ringo Grävling, Farian och Maxen, Eylime och Atyescha, gudinnan Zoes och guden Gosasion - och många fler.

Det är en fantasyroman på cirka 120 sidor, lagom lång för skärmläsning. ... Här finner ni underverket, gratis att ladda ner:

http://www.fandom.se/svensson/Agajan.pdf
Halva nöjet med att skriva en roman som denna är att frossa i gamla ord och begrepp, exotiska glosor. Härmed ett citat från en viss kröningsfest i denna "Agajans tolv stordåd":
Han kastade en blick på sin fränka, sannerligen en syn för gudar denna kväll: klädd i silverstickad, ljusblå klänning, det mörka håret uppsatt i svinrygg, och på fingrarna diverse fingergull gjort av de stenar Agajan funnit i kipparegrottan – topas, rubin, akvamarin. Hon hade även en armring av silver, infattad med bergkristallen han funnit i Fenrings sal. Han log mot henne och hon strålade tillbaka, mycket drottninglik.

Det kom spisning: stuvad aborre med skrädkaka, kramsfågel i senap, fårkött med vita bönor och tryfferad rapphöna, och så själva paradrätten: helstekt kröningsoxe, buren på dubbla spett av åtta lakejer. Som avslutning bjöds fruktkompott med honung samt ostkaka med rårörda hallon. Förutom mjöd serverades öl, vin, cider och dubbelmumma i veritabla floder; ölkaggar, vinkärl av brons, tunnor och fat stod i rader längs väggarna.

Så kom birfilare och spelmän och man trådde dansen i lustiga lag, lekare och narrar underhöll med sina konster och allt var stoj och gamman. Till sist troppade gästerna av till sina rum, och Agajan och Atyescha gick ensamma upp till sitt gemak.
Stavningskontrollen arbetar övertid: silverstickad --- fränka --- skrädkaka --- dubbelmumma --- birfilare...

Hela texten, den kompletta romanen finns alltså för nerladdning. Länk i översta citatet.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 27 augusti 2009, 15:25

Nu har jag lagt upp en ny bok på nätet. Den här gången gäller det en faktabok om antiken. Titeln är "Skallet från den kapitolinska varginnan" (139 s).

I en rad essäer kartlägger jag ANTIKEN, den grekisk-romerska medelhavskulturen. Det finns texter om historia, konst och poesi, om filosofi och populärkulturella speglingar typ Asterix, om religion och mytologi. Länk här:

http://www.fandom.se/svensson/Antikon.pdf

Ett enkelt sätt att beskriva boken vore att återge innehållsförteckningen, så då gör jag det:
"Pengar luktar inte" - bevingade ord och berömda repliker
Sinnebilder av antiken
Den romerska stilen
"Om våren granatträden stå i blom" - på jakt efter antikens "konkreta lyrik"
Antikens historiker
Plotinos
Kungar och andra krönta huvuden
Mahâbhârata, Iliaden, Odysséen, Aeniden - om epik
Med sarissa och thrakisk hjälm - kring antikens krigsväsen
Skallet från den kapitolinska varginnan - axplock i antikens konst
Titaner, olympier, asar, vaner med mera
Härskaren och det musiska
Mellanöstern
Sparta och Athen
Asterix och annat
Fanns det människokärlek i det klassiska Athen? - om kristendomen
Antecknat
Själv är jag fil kand i indologi (vilket delvis speglas i boken), jag har gett ut böcker i hardcopy och jag har publicerat artiklar i tidningar (Flygrevyn, Vårt försvar osv).

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 28 augusti 2009, 07:14

lampros skrev:Nu har jag lagt upp en ny bok på nätet. Den här gången gäller det en faktabok om antiken. Titeln är "Skallet från den kapitolinska varginnan" (139 s).
Jag har redan fått kommentarer på verket. Till exempel sa författaren Bertil Mårtensson: "Lovely helt enkelt, en oerhört kunnig essäsamling!"

Användarvisningsbild
Stellan Bojerud
Saknad medlem †
Inlägg: 9662
Blev medlem: 12 juni 2005, 06:23
Ort: Stockholm

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Stellan Bojerud » 3 september 2009, 19:20

Utgivna: 1) Ivor Thord-Gray - soldat under 13 fanor. 2) Livstidslögnen - Enbomsprocessen 1952.
Under utgivning: 3) Nazismen i Sverige 1924 - 1945, klintbergare och faktoider. 4) Norges sak var svår - svenska frivilliga till brödrafolkets hjälp 1940. Samtliga på Sivart Förlag.

Stellan

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av NIL » 15 september 2009, 16:49

LG släpper nytt, ser intressant ut.

http://webfinanser.com/nyheter/159160/n ... aste-elit/
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 16 september 2009, 08:37

Utkommer idag: Fler faktoider (förlagets beskrivning).

Utkommer om några dagar: Är det verkligen sant? (förlagets beskrivning).

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 23 september 2009, 13:39

En bok om en historieprofessor i en framtida stadsstat, om metahistoria, historiens eros och städer genom historien, det är vad min nyutgivna roman "Antropolis" handlar om. Jenro Klao vägleder studenter, föreläser, snackar och fikar - och räddar sin stad från undergång medan han håller på. Äntligen fick historikern bli hjälte...
Nu finns "Antropolis" att låna på biblioteket också:

http://bookit.uppsala.se/pls/bookit/pkg ... =opac-u-e1

Länken går till Uppsala stadsbibliotek, där du kan skriva in titeln - "Antropolis" - på en viss sökrad. Då ser du om boken finns inne eller inte. (I skrivande stund är den utlånad, åter den 14 oktober tror jag det var.)

(Och i och med att boken finns på detta bibliotek kan den även fjärrlånas.)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 21 oktober 2009, 13:10

För er som gillar JAPAN kan jag nu erbjuda en bok för gratis nerladdning, en smärre essäsamling med artiklar om detta fascinerande land:

http://www.fandom.se/svensson/Japan.pdf

Boken heter "Drakens spegelbild - en bok om Japan" och tar upp allehanda aspekter om landet ifråga. Läs om gammalt och nytt, högt och lågt: om samurajer i alla aspekter (Hagakure, Miyamoto Musashi, "Lone Wolf And Cub" osv) och om buddhism, om gamla och nya tidens historia, om bilindustri och japansk science fiction samt en del om krig, om amiral Togo och hans tid samt om stillahavskriget, fokuserat kring MacArthur, romaner om stillahavskriget och kamikazeflyg.

Boken är på 95 sidor. För att ge en fingervisning om innehållet så vore det smart, tänker jag, att återge litteraturlistan:

Barker, A.J.: Pearl Harbor. 1972
-: Självmordsvapen. 1974
Behr, Edward: Hirohito - Behind the Myth. 1989
Benedict, Ruth: Blomman och svärdet. 1969
Frank, Benis M.: Okinawa - slutsteg mot segern. 1973
Henrikson, Alf och Tsu-Yü, Hwang: Kinesisk historia. 1987
Inoguchi, Rikihei och Nakajima, Tadashi: Kamikaze. 1972
Jung, C. G . (red): Människan och hennes symboler. (1964)
1995
Kinoshita, June och Palevsky, Nicholas: Gateway to Japan. 1990
MacArthur, Douglas: Memoarer. 1965
McCaffrey, Larry (red): Storming the Reality Studio. 1991
Manchester, William: American Caesar. 1979
Miyamoto, Musashi: Fem ringars bok. 1995
Nagatsuka, Ryuji: Jag var en självmordspilot. 1981
Petersen, Kai: När hände vad. 1978
Random, Michel: Japan - Strategy of the Unseen. 1987
Saunders, E. D.: Buddhism in Japan. 1977
Schaller, Michael: Douglas MacArthur, the Far Eastern General. 1985
Stokes, Henry Scott: The Life and Death of Yukio Mishima. 1975
Storry, Richard: Det moderna Japans historia. 1969
-: Det manchuriska intermezzot i Taylor (red): 1900-talet, band 10.
1975
Sundén, Hjalmar: Zen. 1970
Suzuki, D. T.: An Introduction to Zen Buddhism. 1983
-: Zen und die Kultur Japans. 1958
Thiess, Frank: Tsushima. 1937
Turnbull, Stephen R: The Samurai - a Military History. 1977
-: Battles of the Samurai. 1987
Vargö, Lars: Den falska stillheten. 1992
Wahlund, Per Erik: Återspegling.
Williams, Eric: Berömda flygstrider. 1975
Yamamoto, Jocho: Hagakure. 1965
Zjukov, G. K.: Minnen och reflektioner, del 1. 1988

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 6 november 2009, 13:00

I 20-årsåldern läste jag en del om andra världskriget, D-Dagen och allt det där. Då slogs jag av idén: hur vore det att göra science fiction av detta? Att iscensätta en strid, en storskalig strid över en hel värld i sf-romanens form?

Tanken slog rot och närdes av annan krigs-sf man läst, som Haldemans "Det eviga kriget" och Heinleins "Starship Troopers". Och nu, efter drygt 20 år från det jag fick idén, är projektet i hamn: "Stridsmiljö 2500" är fullbordad, en roman om ett framtida interstellärt krig. Ladda ner romanen fritt här:

http://www.fandom.se/svensson/Stri.pdf

Vi får följa en viss Yoshi Medon allt från det första uppdraget som vice gruppchef till slutstriden då han är kompanichef. Människan har i det 2564 som romanen utspelas i råkat i krig med en främmande art, hon har fråntagits fyra av sina fem planetsystem, och nu måste man återerövra alltsammans. Det är en lång väg att gå men man får hjälp av några andra främmande arter, och så klart är teknologin state of the art för 2500-talet: fluoridlasers, pulsvapen, nanotekniska uniformer, komlänkar, ljudskärmar och mycket annat.

Och förutom att skildra huvudpersonen i hans taktiska vardag möter vi även krigskorrespondenter och politiker. Hela spektrat i ett krig finns med: segrar och nederlag, reträtter och framryckningar, backhand-slag och överraskningar. Allt skildrat på det där omisskännliga svenssonska sättet.

Det vill jag mena! Ni som tvekar inför orden "gratis roman för nerladdning" och tror det är amatörernas afton, en desperat wannabe som lägger ut en dåligt korrläst, seg och inkonsekvent tramshistoria, ni kan vara lugna. En av kapitlen i boken har nämligen tryckts i FEL förlags SF-antologi (2009), där förlaget skrev så här om mitt bidrag på sin hemsida:
Lennart Svensson spränger sin text med testosteron i form av en rapportliknande redogörelse från ett slag bland många i ett storskaligt krig med infogade Napoleoncitat här och där samt fräcka vapen. Låter det för hard core? Inte alls! Svensson vet att underhålla och roa sina läsare lika mycket som han vet hur en militär rymdoperation kan gå till.
Bidraget till denna antologi hette "Soldat i framtiden". Och den roman som nu är aktuell heter alltså "Stridsmiljö 2500", länk ovan.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 13 november 2009, 01:49

lampros skrev:En bok om en historieprofessor i en framtida stadsstat, om metahistoria, historiens eros och städer genom historien, det är vad min nyutgivna roman "Antropolis" handlar om. Jenro Klao vägleder studenter, föreläser, snackar och fikar - och räddar sin stad från undergång medan han håller på. Äntligen fick historikern bli hjälte...
Nu har bloggen Spektakulärt recenserat "Antropolis". Peter Öberg skriver bland annat:
Språket är skönt, präglat av ett behagligt om än kanske för jämnt tempo, och fyllt med allehanda funderingar samt referenser och fina ord som undertecknad inte är bekant med men som vittnar om författarens bildning.
Hela recensionen finner ni här:

http://spektakel.blogsome.com/2009/11/1 ... ntropolis/

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 17 november 2009, 13:05

Vem var den första moderna amazonen?

Var det Calamity Jane? Eller Modesty Blaise? Eller Ursula Andress' rollfigur i första Bondfilmen där hon stiger ur vågorna med kniv i bältet och mord i blick...?

Strunt samma, det där är akademiska frågor nu när vi har riktiga amazoner i form av kvinnliga officerare. Dessa har jag porträtterat i en nyskriven pjäs kallad just "Amazoner". Den handlar om två kvinnliga kadetter som delar logemenet; den ena är lite naiv och blåögd, hon har blivit officer "för att skydda hjälpsändningar" säger hon, medan den andra är en modern Hervor som tagit värvning för att strida och inget annat. Hon undervisar sin kamrat i hur allt ligger till; ska hon lyckas göra en krigare av den blåögda Annika, ska hon lyckas förmedla sin vision till en som gått på myten om att det aldrig mer blir krig...?

Fler personer uppträder i pjäsen än Annika och Catolyn, som "den krigiska" heter. Hon samtalar vid ett tillfälle med kadettkamraten Rickard och då låter det så här:
Catolyn: Vi måste förbereda oss för kriget. Strunt i ÖB:s sagor. Varför är man officer? För att
strida, kriga rent ut sagt. Det är vad som kommer att hända, ja jag ber om det varje natt: ett
långt och blodigt krig...

Rickard: ”Du kommer att bli över hövan bönhörd...” Hmm, var har jag hört det? Men du har
nog rätt. Vi kan dra i krig, du och jag.

Catolyn: Rycka fram mot Moskva, se staden i fjärran medan helikoptrar sopar rent i
förstäderna och svampmoln betecknar horisonten. Och sedan attack...

Rickard: Du är otrolig. Så där säger inte ens nån av stridspittarna på mitt logement.

Catolyn: Jag är väl en modern Jeanne d’Arc då, en krigarbrutta som visar var skåpet ska stå.

Rickard: Du kanske är en återfödd Jeanne.

Catolyn: Vet du, det tror jag ibland. Eller en återfödd amazon, samurajhustru eller Calamity
Jane.

Rickard: Calamity Jane, Calamity Jeanne – och jag är din drabant, Blåskägg som drog ut vid
din sida i slaget om Orléans...

Catolyn: Och såg mig dö, men kysste mig innan blodet pumpat ur kroppen...

Rickard: Kiss me deadly.

Catolyn: Inte idag.

Rickard: Varför inte?

Catolyn: Jag är upptagen... av att hålla krutet torrt.
Det är som sagt en pjäs, ett scendrama, lagom för att läsa på skärm om jag får säga det själv. Med i samma fil är två andra pjäser, varianter på min novell "Riddaren, djävulen och döden". Hela filen med riddare, amazoner och allt, en fil kongenialt kallad "Mellan svärdet och ak 5:an", hittar ni här:

http://www.fandom.se/svensson/Drama.pdf

Slå till och ladda ner den idag, det är gratis.

Skriv svar