Böcker av Skalmaniter

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 29 september 2008, 09:53

Hexmaster skrev: Lättplacerad är den ju inte.
Så var hamnar den på biblioteken då? "Allmänt och blandat"?

Jag vill minnas att en tidigare "faktoid"-bok, Tom Burnhams "Här var fel", hamnade där. Okej plats i brist på annat, men inte avdelningen man först letar på när man letar läsbara böcker. Så att säga.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Hexmaster » 29 september 2008, 09:58

lampros skrev:
Hexmaster skrev: Lättplacerad är den ju inte.
Så var hamnar den på biblioteken då? "Allmänt och blandat"?
Bb, just. Som Burnams bok. Bland mycket annat, onekligen. :)

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Anders Nyman » 19 november 2008, 11:41

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd "Böcker av Skalmaniter".. Så det kan ju hända att Halledall nämns. Men jag har via Skalman fått kontakt med en underbar kille som här på skalmans kallar sej för Halledall, har jag för mej Nicknamnet är så. Som har Skrivit en härlig bok om just Ryska Droppkopeker, en mycket läsvärd bok. :)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11932
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Stefan Lundgren » 28 november 2008, 19:25

Jo, vi har många författare på forumet, fick nästan idén att vi "skalmaniter" skulle författa en bok själva och ger ut, det skulle nog ger forumet en del pengar, om tio-femton personer skriver cirka 15-30 sidor vardera om olika ämnen. Det var bara en utvikning som jag hoppas att det inte är så illa........Skriver dagens födelsebarn också.

Stefan

Användarvisningsbild
Anders Nyman
Medlem
Inlägg: 3214
Blev medlem: 22 juni 2007, 10:13
Ort: Borlänge

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Anders Nyman » 28 november 2008, 21:00

Stefan Lundgren skrev:Jo, vi har många författare på forumet, fick nästan idén att vi "skalmaniter" skulle författa en bok själva och ger ut, det skulle nog ger forumet en del pengar, om tio-femton personer skriver cirka 15-30 sidor vardera om olika ämnen. Det var bara en utvikning som jag hoppas att det inte är så illa........Skriver dagens födelsebarn också.

Stefan
Tja,, varför inte.. Vi kanske skulle kunna få ihopp en bra bok här på skalmans,, för jag tror vi alla har nog säkert något bra att dela med oss till denna bok.. För en Historiebok av oss på Skalmans skulle nog ge en fin slant till Forumet. Men ursäkta en fråga Stefan, om jag förstår detta rätt nu,, fyller du år idag. I så fall GRATTIS.. 8-)

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 30 januari 2009, 14:46

En bok om en historieprofessor i en framtida stadsstat, om metahistoria, historiens eros och städer genom historien, det är vad min nyutgivna roman "Antropolis" handlar om. Jenro Klao vägleder studenter, föreläser, snackar och fikar - och räddar sin stad från undergång medan han håller på. Äntligen fick historikern bli hjälte...

Läs mer här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis

Boken är utgiven på Etherion förlag, en snofsig etikett som är lika med mitt eget ägandes förlag. Boken är på 205 sidor, i grönt klotband med prägling i guld och med skyddsomslag. ISBN: 978-91-633-3887-8

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Marcus » 31 januari 2009, 15:45

Lycka till med boken.

/Marcus

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 1 februari 2009, 09:12

Marcus Wendel skrev:Lycka till med boken.
Tack. Jag har redan börjat sälja ex via blogganonnser.

Vad gäller det där ämnet "metahistoria" som jag skriver om i boken, så är det vad sagde Jenro Klao är professor i. Det är en disciplin som tillåter en att hoppa fram och tillbaka i historien i tid och rum, att se saker och ting tematiskt, essäistiskt. Som "stadens roll genom historien", "färgsymbolik i flaggor" och "statschefen och hans rådgivare". Det sista ämnet kan Klao docera lärt om och komma upp med engram som Augustus och Agrippa, Eisenhower och John Foster Dulles samt Napoleon och Talleyrand; samtliga intressanta radarpar i historien, tandemcyklande styresmän där man inte alltid visste vem som bestämde eller gav råd. Lyckade samarbeten helt enkelt.

Och vad gäller metahistoria: det är inte så konstigt som det låter. Det är som antytts essäistisk historia, övergripande tematik som gör nedslag här och där. Montaigne var i så fall den förste metahistorikern, en historiker som inte skrev krönikor och biografier utan just essäer, tematiska inblickar.

Min roman där detta förekommer - "Antropolis" - är nu ingen lärd avhandling utan just en roman, en berättelse om denne Jenro Klao och de människor han möter, de samtal han för och - jodå - de middagar han äter. Jag har varit kock så det faller sig naturligt att flagga av mötena med en och annan måltid, utan att det blir för matporrigt hoppas jag (som ju någon sa på detta forum om Fem-böckerna, "man blir hungrig av alla läckra mackor som beskrivs"...).

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av leifhh » 9 februari 2009, 11:49

Har precis fått axla det redaktionella ansvaret för tidskriften Utskrift som ges ut av Kulturmiljö Halland. En oregelbundet utkommande tidksrift som behandlar arkeologin i Hallands län. http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... nr-10.html

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Wooster » 9 februari 2009, 13:49

leifhh skrev:Har precis fått axla det redaktionella ansvaret för tidskriften Utskrift som ges ut av Kulturmiljö Halland. En oregelbundet utkommande tidksrift som behandlar arkeologin i Hallands län. http://arkeologivast.blogspot.com/2009/ ... nr-10.html
Man får gratulera! Det är roligt att det finns framstående Skalmaniter inom vitt skilda delar av det historiska fältet!

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 26 mars 2009, 10:10

lampros skrev:En bok om en historieprofessor i en framtida stadsstat, om metahistoria, historiens eros och städer genom historien, det är vad min nyutgivna roman "Antropolis" handlar om. Jenro Klao vägleder studenter, föreläser, snackar och fikar - och räddar sin stad från undergång medan han håller på. Äntligen fick historikern bli hjälte...
Nu har recensionerna börjat komma. "Antropolis" har uppmärksammats i bloggosfären.

Först är det Per Johansson (medlem här på SMG) på "Perra J:s blogg" som gillar bokens gastronomiska utflykter, dess huvudperson Jenro Klao och romanens tema: teknik mot ande. I ett mail sa mig Per också: "Du har en prosa som liksom blir ett sinnestillstånd... Sedan gillar jag alla roliga namn. Och besöken på Cosy Corner..."

Det sista är en krog man ofta sitter och diskuterar på i romanen.

http://perraj.wordpress.com/2009/03/01

Sf-bloggen "Drömmarnas berg" har också recenserat verket. "Kärleksfull satir", "första delen av boken tilltalar mig mycket" och "jag hade trevligt när jag läste Antropolis" skriver Olof Livendahl bland annat.

Sedan hör det till saken att som den ateist han är missuppfattar han vissa saker i boken - men det är väl snarast en merit i mina ögon, jag som lever med högre vibrationer. "Antropolis" handlar om vår andliga framtid, punkt och slut.

http://drommarnasberg.wordpress.com/200 ... -svensson/

Mer om boken på min blogg, klicka här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/se ... Antropolis

Där kan du också beställa verket för 140:- inkl porto; det blir inte billigare, snart höjer jag kanske priset.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 22 maj 2009, 14:32

Mitt nick här på skalman är LAMPROS men egentligen heter jag Svensson. Lennart Svensson.

Jag gav ut en novellsamling på eget förlag, sommaren 2007 närmare bestämt. För skalmaniter kanske denna "Eld och rörelse" är intressant pga sina historiska vinklingar, sina "historiska" noveller som den om ett störtat amerikanskt B-36-bombplan på en norrländsk tallmo, den om Palmemordet, den om Nineves skatt och annat. Titelberättelsen är en krigsstory i en namnlös nejd, lovordad av Göran Lundstedt på SydSv: "Påminner om Jüngers "Sturm"".

MEN inte minst innehåller boken novellen "Riddaren, djävulen och döden". Som alla vet gjorde Albrecht Dürer ett träsnitt med denna titel år 1513, och nu, at long last, finns novellen som berättar historien som skildras: om riddaren som mötte djävulen, fick ett uppdrag och på vägen träffade döden - med mera.

Novellen trycktes ursprungligen i "Eld och rörelse" men nu finns den på nätet också, på bloggen "Marmeladkungen". Läs den här, tajt story så klart med illustrationer av Dürer:

http://marmeladkungen.wordpress.com/200 ... och-doden/

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 27 juni 2009, 13:34

lampros skrev:
lampros skrev:En bok om en historieprofessor i en framtida stadsstat, om metahistoria, historiens eros och städer genom historien, det är vad min nyutgivna roman "Antropolis" handlar om. Jenro Klao vägleder studenter, föreläser, snackar och fikar - och räddar sin stad från undergång medan han håller på. Äntligen fick historikern bli hjälte...
Nu har det kommit en recension i en riktig tidning också: Nova science fiction, Nordens största sf-tidskrift. Mats D. Linder sätter tänderna i "Antropolis" och finner både det ena och det andra, se här:

http://lennart-svensson.blogspot.com/20 ... nsson.html

Krappfiskarn
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 11 juni 2009, 12:58

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av Krappfiskarn » 27 juni 2009, 19:22

Stefan Lundgren skrev:Jo, vi har många författare på forumet, fick nästan idén att vi "skalmaniter" skulle författa en bok själva och ger ut, det skulle nog ger forumet en del pengar, om tio-femton personer skriver cirka 15-30 sidor vardera om olika ämnen. Det var bara en utvikning som jag hoppas att det inte är så illa........Skriver dagens födelsebarn också.

Stefan
Det hade sannerligen varit något!
Blogg
Uppdaterad 9/11/2010

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av lampros » 28 juni 2009, 06:46

Krappfiskarn skrev:
Stefan Lundgren skrev:Jo, vi har många författare på forumet, fick nästan idén att vi "skalmaniter" skulle författa en bok själva och ger ut, det skulle nog ger forumet en del pengar, om tio-femton personer skriver cirka 15-30 sidor vardera om olika ämnen. Det var bara en utvikning som jag hoppas att det inte är så illa........Skriver dagens födelsebarn också.

Stefan
Det hade sannerligen varit något!
Vi skriver en bok på temat KONTRAFAKTISK HISTORIA, då kan ingen beslå oss med eventuella fel. Allt är påhittat!

Skriv svar