Böcker om 1. och 2. SSPz-kåren

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Böcker om 1. och 2. SSPz-kåren

Inlägg av MD650 » 09 jul 2002 13:03

Kan varmt rekommendera alla fyra böckerna av Michael Reynolds (Sons of the Reich: The History of II Panzer Corps, Steel Inferno: I Ss Panzer Corps in Normandy, Men of Steel: Iss Panzer Corps: The Ardennes and Eastern Front, 1944-45), The devil´s adjutant).

http://www.amazon.com/exec/obidos/searc ... 53-1098310.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 09 jul 2002 15:23

Har i ärlighetens namn inte läst alla Reynolds böcker, dock har jag "The devils adjutant", en bok om Joachim Peiper som under två perioder tjänstgjorde som adjutant åt Heinrich Himmler. Boken är skriven med tyngdpunkt på Ardenneroffensiven och innehåller tyvärr många biografiska fel om Peiper som person. Trots att detta påpekades vid korrekturläsningen vägrade Reynolds att ändra detta, anledningen till detta är mig okänd. I övrigt är det en bra bok som innehåller mycket fakta och intressanta detaljer.

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 09 jul 2002 15:46

Martin Månsson skrev:Har i ärlighetens namn inte läst alla Reynolds böcker, dock har jag "The devils adjutant", en bok om Joachim Peiper som under två perioder tjänstgjorde som adjutant åt Heinrich Himmler. Boken är skriven med tyngdpunkt på Ardenneroffensiven och innehåller tyvärr många biografiska fel om Peiper som person. Trots att detta påpekades vid korrekturläsningen vägrade Reynolds att ändra detta, anledningen till detta är mig okänd. I övrigt är det en bra bok som innehåller mycket fakta och intressanta detaljer.

Martin
Hmmm..vad tänker Du på då?
Har själv läst den och följt hans insatser i verkligheten och besökt platserna som beskrivs.

:)

Martin Månsson
Medlem

Inlägg av Martin Månsson » 09 jul 2002 23:53

innehåller tyvärr många biografiska fel om Peiper som person
Slaget i sig är korrekt återgett, jag tänker på de felaktigheter om Peipers person som Reynolds skrivit. Jag gjorde mig av med boken för många år sedan men vill minnas att jag och en god vän listade nästan ett A4 ark med felaktigheter om Peiper. Bla var inte alla hans bröder med i SS, bara Horst som låg i SS-Totenkopf Standarte Ostmark, Thüringen och Heimwehr Danzig bla, om jag inte minns fel skriver Reynolds att Horst tog livet av sig vilket inte stämmer. Jag skall se om jag kan få tag på den listan vi upprättade och skriva ett nytt inlägg.

Martin

Användarvisningsbild
MD650
Redaktionen

Inlägg av MD650 » 10 jul 2002 22:47

Martin Månsson skrev:
innehåller tyvärr många biografiska fel om Peiper som person
Slaget i sig är korrekt återgett, jag tänker på de felaktigheter om Peipers person som Reynolds skrivit. Jag gjorde mig av med boken för många år sedan men vill minnas att jag och en god vän listade nästan ett A4 ark med felaktigheter om Peiper. Bla var inte alla hans bröder med i SS, bara Horst som låg i SS-Totenkopf Standarte Ostmark, Thüringen och Heimwehr Danzig bla, om jag inte minns fel skriver Reynolds att Horst tog livet av sig vilket inte stämmer. Jag skall se om jag kan få tag på den listan vi upprättade och skriva ett nytt inlägg.

Martin
OK ser fram mot det...

:)

Användarvisningsbild
Daniel
Medlem

Inlägg av Daniel » 28 jul 2002 21:59

Är ni intresserade av Jochen Peiper bör ni läsa boken med samma namn skriven av Patrick Agte.
Hurvida Jochens bror tog livet av sig eller ej är inte faställt och runt hans död finns en hel del frågetecken.