Bosse Schön

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 7 juli 2002, 21:41

Svenskarna som stred för Hitler innehåller en hel del som jag betvivlar är sant, tex att en svensk W-SS soldat var vittne till Hitlers bröllop.
Hur han har fått reda på detta är tyvär omöjligt att ta reda på, då han endast har en enda källa i hela boken, och den i löpande text (en veterans hustru nämns någonstans som källa, kommer inte riktigt ihåg vad det gällde )
Yngve Nordborg som pekas ut som den man som var i Hitlers bunker när han gifte sig har aldrig satt sin fot här. Det refereras till en person på svenska ambassaden att mannen som skulle bevittnat Hitlers bröllop och död hade presenterat sig som Yngve Nordborg, vidare skulle han vara gift och ha två barn i Sverige. Med en liten research insats skulle man med enkelhet få fram att Nordborg visserligen var gift men inte hade några barn, äktenskapet var och förblev barnlöst.

Överhuvudtaget har ingen svensk person befunnit sig i bunkern eller i Hitlers närhet under slutstriderna i Berlin. Gösta Pehrsson pekas indirekt ut att ha deltagit i lägeskonferenserna i bunkern, de lägeskonferenser som Pehrsson deltog i, i sin tjänst som 1c (ug Säkerhetsofficer) för SS-Brigadeführer Joachim Ziegler hölls i Rikskansliet och inte i bunkern, detta under ledning av SS-Brigadeführer Wilhelm Mohnke.

Du refererar till boken "Där järnkorsen växer". Men är det inte oerhört intressant att Schön faktiskt lyckats bevisa att dessa frivilliga faktiskt befunnit sig på just dom platser och just den tiden när dokumenterade krigsförbrytelser ägt rum?
Att det fanns svenskar i närheten där Einsatzgruppen utförde sina fruktansvärda dåd, det kan knappast betecknas som något bevisande av något slag. De insatsgrupper som opererade på östfronten följde arméns väg och fanns sålunda ofta i angränsande områden bakom fronten. Dessa insatsgrupper var underställda chefen för den aktuella "Heeresgruppe" (Armégrupp) och stod med andra ord under Wehrmachts kontroll, visserligen med ett och annat direktiv från RSHA i Berlin. Att soldater ur reguljära enheter, då även svenskar, fanns i närheten innebär inte att de visste vad som pågick, detta är rena spekulationer och gissningar.

Att Harald Sundin skulle ha tjänstgjort i Treblinka är helt uteslutet. Detta skulle Himmler aldrig ha tillåtit, han var en uttalad svenskvän och hade mycket god koll på de svenska frivilliga.

Martin

Artur Szulc
Medlem
Inlägg: 1944
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:40
Ort: Västra Götaland

Inlägg av Artur Szulc » 7 juli 2002, 22:39

Hej!

Martin Månsson:
Att det fanns svenskar i närheten där Einsatzgruppen utförde sina fruktansvärda dåd, det kan knappast betecknas som något bevisande av något slag. De insatsgrupper som opererade på östfronten följde arméns väg och fanns sålunda ofta i angränsande områden bakom fronten. Dessa insatsgrupper var underställda chefen för den aktuella "Heeresgruppe" (Armégrupp) och stod med andra ord under Wehrmachts kontroll, visserligen med ett och annat direktiv från RSHA i Berlin. Att soldater ur reguljära enheter, då även svenskar, fanns i närheten innebär inte att de visste vad som pågick, detta är rena spekulationer och gissningar.
Vi kanske inte kan veta med säkerhet vad soldater ur reguljära förband visste eller inte visste om vad som pågick bakom fronten, men nog måste det ha florerat rykten bland soldaterna, eller är mitt antagande felaktigt?

/artur

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 7 juli 2002, 22:45

Att veta om att det sker krigsförbrytelser är knappast brottsligt eller vad menar du?

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1860
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Inlägg av loop » 7 juli 2002, 23:54

Är jag den ende som tycker att sådant här spekulerande är ointressant? Även om de mot alla odds inte visste något så fick de iallafall reda på det sen och de visste iallafall om vad nassarna tyckte om judar mm plus att de var frivilliga i ett anfallskrig. Där någonstans drar jag gränsen. Att de var frivilliga på östfronten gör det lite mer begripligt om man ser det hela ur ett politiskt perspektiv, men då ställde man ju upp på att Norge och Danmark blivit ockuperade. Och inget av de två länderna var direkt stalinistiska diktaturer. Nej jag låter gärna journalisterna ha sin jakt på ett scoop för sig själva och nöjer mig med att ta del av den fakta de gräver fram.
mvh

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7643
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Schöns artikel i Café

Inlägg av tyskaorden » 8 juli 2002, 14:51

Har nu läst Schöns artikel i Café lite nogrannare (hade bara bläddrat igenom den i affären). Han nämner inte uttryckligen Skalman, dock har han med utdrag av en debatt om värden på järnkors. Denna tyckte jag att jag kände igen från Skalman.

Mvh.

Användarvisningsbild
tobbe
Medlem
Inlägg: 1821
Blev medlem: 23 mars 2002, 02:09
Ort: Göteborg

Re: Schöns artikel i Café

Inlägg av tobbe » 8 juli 2002, 15:47

tyskaorden skrev:Har nu läst Schöns artikel i Café lite nogrannare (hade bara bläddrat igenom den i affären). Han nämner inte uttryckligen Skalman, dock har han med utdrag av en debatt om värden på järnkors. Denna tyckte jag att jag kände igen från Skalman.

Mvh.
'

Ja det utdraget är från det gamla forumet.

Användarvisningsbild
Ljunggren
Medlem
Inlägg: 183
Blev medlem: 29 mars 2002, 17:07

Inlägg av Ljunggren » 8 juli 2002, 18:41

Personligen tycker jag att Schöns bok "Svenskarna som stred för Hitler" var en ganska intressant bok, betraktat genom kritiska glasögon väl att märka. "Där järnkoren växer" är däremot inget annat än en massa tråkiga upprepningar på det vi redan läst "Svenskarna stred för Hitler", med ett nästan desperat sökande efter en svensk krigsförbrytare.
Om nu Schön är så intresserad av att hitta någon som begått ogentligheter under vapen, finns det tillfiällen långt senare som borde interssera. Dessutom måste det vara lättare att hitta relevanta källor och vittnen till de konflikter som svenskar tagit del av på senare år.
Kongo, Cypern, Bosnien...Och, inte att förglömma, Främlingslegionen.
Där väpnande styrkor agerar begås alltid övergrepp, kanske är det dags för Schön att besöka försvarstaben istället?

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 8 juli 2002, 19:27

Jag tyckte att för mycket i boken "Svenskarna som stred för Hitler" var taget direkt ifrån boken Ragnarök skriven av en SS-veteran.
Det som står i Ragnarök använde Bosse Schön som faktaunderlag vilket jag tycker är ganska suspekt eftersom jag misstämker att mycket i den boken är överdrivet och framförallt vinklat.

J-O
Medlem
Inlägg: 126
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:46
Ort: Luleå

Inlägg av J-O » 10 juli 2002, 10:09

Har just precis läst igenom inläggen här och kan konstatera att vissa har nog fått en del saker om bakfoten.

Schön är väl inte ute efter att få någon gammal SS frivillig att erkänna att dom deltagit i krigsförbrytelser!
Det har han för länge sen insett att dessa gamla "rävar" aldrig kommer att erkänna.

Därför försöker han med att åtminstone få ett erkännande att dom visste vad som pågick eftersom dem de gäller faktiskt befunnit sig i omedelbar närhet av dokumenterade förbrytelser.

Med att få dessa nassar att ens erkänna VETSKAPEN går inte!
Mycket märkligt,men dom är ju gamla nu så kanhända man har ett suddigt minne av den tiden........

:roll:

llcoolstar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 juli 2002, 13:33
Ort: Helsingborg

Inlägg av llcoolstar » 10 juli 2002, 13:53

Håller också på att läsa Schöns "svenskarna..." Jag kan inte riktigt förstå de som blir så upprörda över hans sett att skriva. Han använder sig av en journalistisk vinkling av det hela och skriver in i texten vilka han intervjuar och på så sätt vet man var han grundar det han skriver på. Jag har inte uppfattat att han på något sett kommer med iögonfallande uppgifter om själva krigshändelserna vilket då skulle behöva fotnötter för att stärkas.
Annars tycker jag att det är en intressant bok som visar de stackare som blev förblindade av den tyska ideologin och skickade till östfronten ivrigt påhejade av svenska nazist ledare här hemma i Sverige. Vissa av dem av dessa f.d. soldater är som boken beskriver fortfarande övertygade nazister och står för dess ideologi.
Jag tycker mest synd om de som blev lurade att åka till östfronten och dö i ett av de menlösaste och grymmaste krig som någonsin varit. Sen tycker jag personligen att det är ganska obetydligt om en svensk har sett, hört talas om eller deltagit i krigsförbrytelser eftersom det inte finns någon svensk som skulle haft något ansvar för dessa dåd. Han skulle bara varit en liten liten mekanism i det hela, och i ett krig som var så grymt och där så många dog och så otroligt grymma händelser skedde så känns det lite typiskt svenskt att försöka få med Sverige även på denna karta.
Det fanns 260-500 svenskar i en arme bestående av 4 miljoner soldater, det är knappast en krigsavgörande andel.

Det bästa med boken är att läsa om deras upplevelser utifrån ett svenskt synsätt.

Mvh
Niklas

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Schön

Inlägg av Alfa Romeo » 10 juli 2002, 19:04

Det var rätt underhållande att läsa Schöns caféreportage. Jag var en av dem som citerades (under mitt gamla alias Mange) och tillskrevs därmed nån sorts expertkunskaper om tysk militaria. Bara för att man äger och ser skillnad på ett äkta och falskt järnkors så är man ju knappast expert. Överhuvudtaget så känns det rätt märkligt att sånt man har skrivit i skalmans forum dyker upp i ett sensationsreportage om nazifetichister i tidningen Café. Om jag vore rik och galen skulle jag stämma honom..hehe..

Lasse
Medlem
Inlägg: 1541
Blev medlem: 26 mars 2002, 16:03
Ort: Sthml

Inlägg av Lasse » 10 juli 2002, 19:28

Jo, då är väl jag ochså militaria expert eftersom jag nu vet hur man ser skillnad på ett falskt och ett riktigt järnkors, och sen undrar jag bara om det stog något om mig????

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Bosse Schön

Inlägg av Schwalbe » 8 augusti 2002, 16:25

Den uppfattning som jag har fått av Schöns böcker är att han visst är ute efter att hitta en svensk krigsförbrytare- han verkar vilja bli någon slags svensk Simon Wiesenthal... Journalist som han är hoppas han säkert på att ett sådant avslöjande ska ge honom ett fint journalistpris! Det må vara rätt el fel, men jag tror att det är det som driver honom...

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

bosse

Inlägg av Flavius Aëtius » 13 augusti 2002, 21:49

Om du tycker att han e en nasse så kan du ju läsa "där järnkorset växer" så ändrar du nog åsikt.Har själv båda böckerna.

Användarvisningsbild
Kretschmer
Medlem
Inlägg: 106
Blev medlem: 14 juni 2002, 23:01
Ort: Helsingborg

Nasse?

Inlägg av Kretschmer » 13 augusti 2002, 23:43

Vem tycker att Schön är nazist? (Till Flavius...)

Skriv svar