Antikvariat

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Antikvariat

Inlägg av Battler » 4 juli 2002, 22:22

Skall bilsemestra i sommar, så jag undrar om forumbesökarna kan rekomendera några bra antikvariat. Främst Stockholm, Göteborg och Malmö men även antikvariat i andra städer är av intresse. Är intresserad av WW II litteratur.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2002, 00:02

I Stockholm är Rönnells på Birger Jarlsgatan värt ett besök. Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 5 juli 2002, 00:47

I Göteborg rekommenderar jag Antiquaria på Kristinelundsgatan 7 och Röde Orm - jag minns inte vad gatan heter, men det är i Haga på en tvärgata till Haga Nygata.

Och vad på nätet kan man förutom ovannämnda antikvariat.net också prova på http://www.boknatet.com/ som är billigare, men har mindre sortiment (dvs färre anslutna antikvariat).

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Exakt

Inlägg av -vils- » 5 juli 2002, 14:38

B Hellqvist skrev:I Stockholm är Rönnells på Birger Jarlsgatan värt ett besök. Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/
Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer? ;)

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Besöka antikvariat

Inlägg av Battler » 5 juli 2002, 15:11

-vils- skrev:Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer?
Gillar att besöka antikvariat, insupa atmosfären, hitta böcker man aldrig vetat om, att dom fanns.

MVH

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Besöka antikvariat

Inlägg av B Hellqvist » 5 juli 2002, 23:52

Battler skrev:
-vils- skrev:Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer?
Gillar att besöka antikvariat, insupa atmosfären, hitta böcker man aldrig vetat om, att dom fanns.

MVH
Medhålles! Jag brukar besöka antikvariatet Böckernas hus i Tidan (en håla ett par mil norr om Skövde), där ägaren Bo Björkdahl håller superkoll på de ca 30.000 böcker han har i butiken (+50.000 i lager). Inte så värst mycket militaria (sådant går åt!), men man kan göra fina fynd.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Exakt

Inlägg av Lindir » 6 juli 2002, 00:35

-vils- skrev:
B Hellqvist skrev: Annars brukar jag kolla efter böcker på http://www.antikvariat.net/
Denna länk sveper av samtliga antikvariat i hela norden så varför springa runt i affärer? ;)
Det gör den inte alls - ganska många av dem däremot. Det finns flera andra motsvarigheter som söker av andra antikvariat, t ex den jag nämnde ovan. Dessutom finns det naturligtvis otaliga antikvariat runtom i Sverige (och Norden) som inte är datoriserade överhuvudtaget, och dem får du snällt gå till om du vill veta vad de har. Om de inte har telefon, förstås ...

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5022
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Söka böcker

Inlägg av Battler » 13 juli 2002, 04:07

Tackar er för tipsen, ingen som har något förslag om antikvariat i Malmö.

MVH

Alfa Romeo
Medlem
Inlägg: 163
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:46
Ort: Stockholm

Böcker

Inlägg av Alfa Romeo » 14 juli 2002, 01:49

Hobbybokhandeln på Pipersgatan 25 vid Rådhusets T-banestation har helt klart bäst utbud av ww-2 antikvaria i Stockholm. (såvitt jag vet) De har även nya böcker.

Ole
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 juli 2002, 20:05

Inlägg av Ole » 7 augusti 2002, 22:33

Lund har nio antikvariat, varav jag alltid besöker åtta när jag åker ner för att hämta hem mer att fylla biblioteket med. Det nionde har en inriktning mot "New Age" och ockultism, av någon anledning har jag aldrig brytt mig om att bege mig dit. Är nog inte så mycket för "hokus-pokus"... :roll:

I ett av antikvariaten i området du nämner har de en karta över samtliga antikvariat i Lund. Frågar du innehavaren om du kan få en karta så ger han dig en liten kopia av den stora kartan. Kopian är behändig att ha med sig och gör att man enkelt hittar till alla ställena. Noggrann som jag är så besöker jag alltid de åtta antikvariaten två gånger samma dag, och fyller då baksidan av kartan med intressanta objekt. Sedan går man och äter och begrundar då listan, sedan är det dags att ta ut precis så mycket pengar man behöver för att köpa det man vill och sedan förhandla till sig bra priser på plats. Då blir det alltid en trevlig hemresa med extra fickpengar man kan äta för på tåget (desto bättre resultat förhandlingarna ger - desto mer blir det i magen vilket är ett bra sätt att belöna sig själv), samt mycket intressant att bläddra i under resan.

När jag tar en tur till Stockholm i höst för att handla skall jag besöka följande antikvariat som jag blivit tipsad om på det gamla forumet:
Antikvariat i Stockholm:
*Axen/Erato AB - Alströmerg. 6 - "hyllor i källaren med WW2-litteratur, endast torsdagar 15-19"
*Rönnels Antikvariat - Birger Jarlsgatan - "mest välsorterat på WW2-sidan"
*Antikvariat Mimer - Tegnérgatan - "begränsat, men billigt WW2-utbud"
*Hobbybokhandeln - Pipersgatan 25 - "nya och begagnade böcker + filmer"
*MarGies bookshop - Roslagsgatan 14 -"mycket udda och intressanta ww2 böcker"

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Antikvariat.net

Inlägg av Hans Rosenberg » 8 augusti 2002, 15:34

Det gör den inte alls - ganska många av dem däremot. Det finns flera andra motsvarigheter som söker av andra antikvariat, t ex den jag nämnde ovan. Dessutom finns det naturligtvis otaliga antikvariat runtom i Sverige (och Norden) som inte är datoriserade överhuvudtaget, och dem får du snällt gå till om du vill veta vad de har. Om de inte har telefon, förstås ...
Dessutom täcker sökmotorn inte in alla böcker hos de antikvariat som ingår i sökmotorn. Flera antikvariat lägger inte in allt de har i databasen, och dessutom tar det ju en viss tid att katalogisera nya böcker.

Viktigast av allt är ju dock att det är mycket roligare att leta för hand!

Ole
Medlem
Inlägg: 87
Blev medlem: 24 juli 2002, 20:05

Re: Antikvariat.net

Inlägg av Ole » 8 augusti 2002, 17:47

Hans Rosenberg skrev:Viktigast av allt är ju dock att det är mycket roligare att leta för hand!
Jag håller med dig fullt ut, mina inköpsresor är nöjesturer för mig och kan jämföras med jakt eller fiske. Det är inte bara fångsten som räknas - utan även den trevliga och avkopplande stunden.

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Antikvariat

Inlägg av MWilkman » 26 januari 2016, 17:29


Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Söka böcker

Inlägg av sveahk » 27 januari 2016, 12:08

Battler skrev:Tackar er för tipsen, ingen som har något förslag om antikvariat i Malmö.

MVH
Om det fortfarande är aktuellt - Stenvalls antikvariat i närheten av Triangeln har ett mycket bra urval militäriska böcker, kanske speciellt då flyg.
http://www.stenvalls.com/shop/
B Hellqvist skrev: Jag brukar besöka antikvariatet Böckernas hus i Tidan (en håla ett par mil norr om Skövde), där ägaren Bo Björkdahl håller superkoll på de ca 30.000 böcker han har i butiken (+50.000 i lager). Inte så värst mycket militaria (sådant går åt!), men man kan göra fina fynd.
Existerar fortfarande, var där förra sommaren, fortfarande blott ett mindre antal med militärisk prägel...

Mvh Hans K

MWilkman
Medlem
Inlägg: 404
Blev medlem: 14 november 2014, 19:39

Re: Antikvariat

Inlägg av MWilkman » 26 november 2017, 17:25

MWilkman skrev:Wilkmans Antikvariat: http://wilkmans-antikvariat.storedo.com/
Wilkmans Antikvariat har ny URL: http://www.wilkmans.se/

Skriv svar