Peter Englund

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Herman

Inlägg av Flavius Aëtius » 3 augusti 2002, 15:23

Tycker att Hermans böcker är roligare att läsa än Englunds bara.

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

Hermann

Inlägg av -vils- » 13 augusti 2002, 09:12

..han passar sig bättre som TV berättare, där han är mycket bra. DEt borde han satsa helt och hållet på istället.

Det är okunnigt att jämföra Englund med denne, eftersom det är så uppenbart att Englund är oerhört mer begåvad och skicklig historiker och författare!

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 augusti 2002, 12:24

Ge gärna ett exempel var Herman Lindqist skriver fel! jag tycker han är en bra författare och mycket humoristisk, särskillt hans liknelser :D

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem
Inlägg: 1425
Blev medlem: 4 april 2002, 12:38
Ort: Södertälje

Inlägg av hangatyr » 13 augusti 2002, 12:39

Ge gärna ett exempel var Herman Lindqist skriver fel!
du skämtar??

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 augusti 2002, 12:49

Har bara läst "Gustav Vasa och hans söner och döttrar"!!! :oops: (och sett hans tv program) :D

Ebbe_lille
Medlem
Inlägg: 175
Blev medlem: 24 mars 2002, 14:37
Ort: Piteå

Re: Hermann

Inlägg av Ebbe_lille » 13 augusti 2002, 18:10

-vils- skrev:..han passar sig bättre som TV berättare, där han är mycket bra. DEt borde han satsa helt och hållet på istället.

Det är okunnigt att jämföra Englund med denne, eftersom det är så uppenbart att Englund är oerhört mer begåvad och skicklig historiker och författare!
Jag håller med dig till fullo, Lindquist är lite mera av en småmysig berättarfarbror som råkar vara förälskad i sin röst och bo i Paris. Vad jag menade med min "jämförelse" var väl snarare att Englund, likt många av dagens populärhistoriska författare, skriver på ett mera levande och nyansrikt språk, för att locka fler läsare. Till skillnad från många av dagens populärhistoriska författare så lyckas Englund särdeles bra med detta och lyckas med att vara såväl utförlig som välformulerad.

Det finns ytterligare en intressant skillnad; Lindquist verkar drunkna i sina egna stela konungakragar och ändlösa palatskorridorer medan Englund intresserar sig mycket mer för den enskilde, vanlige individens roll i historien och syn på densamma. Medan Lindquist skriver om hur Gustav Adolf den Store satt och drack vin, skrockande medan hans arméer skred till seger vid Breitenfeldt, skriver Englund om hur nämnde konungs infanterister trampade runt på slagfältet, skitiga och leriga, med döden hängande över dem hela tiden.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 13 augusti 2002, 18:24

Jag håller givetvis med om att Lindquist passar bättre som TV-röst än som fackhistorieförfattare. Men om jag får välja TV-röst i historieprogrammen föredrar jag allt Hans Villius!

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 13 augusti 2002, 21:41

Villius det är väl han i vetenskapens värld?

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 13 augusti 2002, 22:12

Flavius Aëtius skrev:Villius det är väl han i vetenskapens värld?
Jepp, det är det!(inte nu, men innan)

Men Herman skriver så roligt(roliga exempel) så man intresserar sig mer för hur det var på medeltiden och skriver man en bok om Gustav Vasa så är det han man skriver om, inte soldaterna! Då kan man skriva en separat bok om soldaterna under medeltiden!

RöR inte min kompis(Hermann) :lol:

Flavius Aëtius
Tidigare medlem
Inlägg: 162
Blev medlem: 27 juli 2002, 22:11
Ort: Rom

Inlägg av Flavius Aëtius » 13 augusti 2002, 22:22

Jopp herman e grym och har en bra tv serie med,gillar tabbarna man får höra i slutet :D

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
Ort: Hagaström
Kontakt:

Englund

Inlägg av Anders Wesslén » 17 augusti 2002, 22:43

Tycker också att Englund överdriver med detaljer. Ta t.ex. Poltava boken - jag vill inte veta hur hudfärgen på ett lik förändras, det känns lite orelevant (och otäckt för den delen...) :|

/Anders
http://www.karlxii.tk

Ingmar
Medlem
Inlägg: 159
Blev medlem: 25 maj 2002, 00:13
Ort: Sverige

Re: Englund

Inlägg av Ingmar » 18 augusti 2002, 00:29

Anders Wesslén skrev:Tycker också att Englund överdriver med detaljer. Ta t.ex. Poltava boken - jag vill inte veta hur hudfärgen på ett lik förändras, det känns lite orelevant (och otäckt för den delen...) :|
Fast det är ju delvis det som utmärker honom från de andra historieförfattarna. Hans förmåga att zooma in och ut på detaljer men ändå bibehålla balansen mellan fakta och fiktion.

Jag tycker inte det är irrelevant hur hudfärgen på ett lik förändras. Man kan ju t.ex. jämföra det med hur en annan författare hellre skulle beskriva färgnyansen på Karl XII:s byxor. Personligen föredrar jag att läsa om vad som hände med de stridande på slagfältet - inte om hur en inavlad monark stod i vardagsrummet och viftade med sitt svärd. Men det är ju en smaksak.. :wink:


mvh ingmar

Användarvisningsbild
Anders Wesslén
Medlem
Inlägg: 91
Blev medlem: 1 augusti 2002, 22:40
Ort: Hagaström
Kontakt:

Inlägg av Anders Wesslén » 18 augusti 2002, 15:03

Karl XII befann sig för det första mycket sällan i olika vardagsrum. Jag menar inte att färgen på kungens byxor är viktigare än soldaternas öden. Det känns bara onödigt otäckt att läsa om likens färger. :(

/Anders
http://www.karlxii.tk

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

mmm

Inlägg av -vils- » 26 augusti 2002, 11:50

Anders Wesslén skrev:Karl XII befann sig för det första mycket sällan i olika vardagsrum. Jag menar inte att färgen på kungens byxor är viktigare än soldaternas öden. Det känns bara onödigt otäckt att läsa om likens färger. :(

/Anders
http://www.karlxii.tk
Tja, ska man läsa om krig får man nog acceptera det, eftersom det handlar om slaktbänkar med oerhörda upplevelser och människo-lidanden ingen av oss kan föreställa oss..

Så om du tycker att det är för otäckt kanske du skall läsa något annat? :)

Personligen föredrar jag dessa skildringar. Jag vill vara där det hände, följa de enskilda soldaternas öden och framförallt hur de känslomässigt beskriver deras personliga öden.

Jag tror man får en bättre bild av vad som verkligen hände då. Jag menar, det var ju endast ett fåtal som satt bakom kartorna och rent taktiskt visste vad som hände. De övriga 99% visste inte ett dugg, eller väldigt lite. gemene man så att säga.

Dick
Utsparkad
Inlägg: 38
Blev medlem: 19 maj 2002, 22:27
Ort: Norrland
Kontakt:

Inlägg av Dick » 30 augusti 2002, 00:24

Jag har lite svårt att förstå hur någon kan försvara Herman Lindkvist. Han är för det första en medioker skribent som inte bara har en rätt blaskig Lasse Anrell-prosa (vilket kanske kan vara en smakfråga), utan också belamrar sina böcker med kopiösa mängder sakfel (vilket faktiskt är obestridligt). För det andra är han långt ifrån någon historiker, utan en historieberättare som frossar i att berätta om kungar och adelsmän som om 99% av Sveriges befolkning varit totalt betydelselösa för den historiska utvecklingen. För det tredje besitter han ett ganska vämjeligt förakt för sina läsare eftersom han inte tycker att de otaliga sakfel han belamrar sina böcker med spelar någon större roll, eftersom han "skriver för vanliga människor".

Att Peter Englunds böcker skulle vara tråkigare eller träigare låter jag vara osagt eftersom smaken faktiskt är som baken. Men ni som väljer bort Englunds böcker missar ack så många underbara timmar i läsefåtöljen![/i]

Skriv svar