Köpa böcker?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Köpa böcker?

Inlägg av Johan Elisson » 30 juni 2002, 00:09

Jag har efter flera månaders soffligging skulle man nästan kunna kalla det, äntligen bestämt mig för att köpa några böcker.

The German Order of Battle: Infantry in World War II
The German Order of Battle: Panzers and Artillery in World War II
Encyclopedia of German Tanks of World War Two


Min första fråga är, var hittar jag dem billigast? Och om svaret på den frågan är amazon.com, så undrar jag hur jag gör för att Du, Marcus Wendel, ska få procent på de köpen. En tredje fråga, är det säkert att beställa böcker via amazon.com, någon som har erfarenhet?

/Johan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 juni 2002, 00:35

Frågan har varit uppe tidigare på Övriga författare - amazon.com:
http://skalman.phpwebhosting.com/phpBB2 ... .php?t=683

Kort sammanfattning: http://www.bokfynd.nu

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Inlägg av Marcus » 30 juni 2002, 12:29

Johan,

Jag har handlat en hel del från Amazon och aldrig haft några problem med dem.

Om du surfar till Amazon (eller Bol eller AdLibris) via länkarna på http://www.skalman.nu/shoppa.htm och handlar något så får jag en liten slant som går till sidorna.

/Marcus

Användarvisningsbild
J von B
Medlem
Inlägg: 385
Blev medlem: 24 mars 2002, 01:04
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av J von B » 30 juni 2002, 15:05

Johan jag har handlat för ett par tusenlappar hos Amazon det senaste året och jag är mycket nöjd med dem. Någon tull har jag inte åkt på på de varorna från USA men det kanske kommer. Det enda som talar emot är väl de ganska höga fraktkostnaderna.

Mvh
/Johan

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Inlägg: 4279
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:55
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 30 juni 2002, 15:07

Hur hög är fraktkostnaderna?(på amazon)

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 30 juni 2002, 15:50

Johan,

Jag har handlat en hel del från Amazon och aldrig haft några problem med dem.

Om du surfar till Amazon (eller Bol eller AdLibris) via länkarna på http://www.skalman.nu/shoppa.htm och handlar något så får jag en liten slant som går till sidorna.

/Marcus
Tackar Marcus! Förhoppningsvis trillar lite av mina slantar ner i din penningpung innan sommaren är slut!
Johan jag har handlat för ett par tusenlappar hos Amazon det senaste året och jag är mycket nöjd med dem. Någon tull har jag inte åkt på på de varorna från USA men det kanske kommer. Det enda som talar emot är väl de ganska höga fraktkostnaderna.

Mvh
/Johan
Och det var precis det jag behövde höra!

Nu gäller det bara att övertala farsan om att jag ska få använda hans kort! :)

/Johan

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5038
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Köpa böcker

Inlägg av Battler » 30 juni 2002, 16:32

Brukar handla hos Naval & Military Press, de har låga fraktkostnader 3.25£ (pund) oavsett hur många böcker man beställer. Man får hemskickat en katalog några ggr per år plus, sale(rea)katalog som man kan botanisera i.

MVH

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 30 juni 2002, 17:12

J von B skrev:Någon tull har jag inte åkt på på de varorna från USA men det kanske kommer.
Tull behöver man aldrig betala, däremot är det tullen som kontrollerar ifall man borde betala moms. Själv har jag råkat ut för tullens ingripande flera gånger. Så här skrev jag förra gången frågan diskuterades:

Ungefär var tredje gång griper svenska tullen in och kräver moms (och tulladministrationsavgift, och moms på tulladministrationsavgiften, plus postens avgift för inbetalning av detta ...), så den risken bör man alltid räkna med, speciellt vid större försändelser. Enstaka böcker slinker ofta(st) genom tullen. Å andra sidan är böcker ofta billigare i Amerika än i Europa.
Anno skrev:Hur hög är fraktkostnaderna?(på amazon)
40:- per försändelse plus 40:- per bok. Vill man ha dem snabbare än på 2-3 veckor kostar det mer.

Jag har för övrigt till stor del gått över på europeiska leverantörer, eftersom tullens ingripande ger så mycket extra avgifter att man inte sammanlagt spar pengar på de amerikanska priserna ens då de bara leder till moms var tredje gång. Långtifrån alla böcker är heller billigast i Amerikat - ibland är rent av svenska näthandlar billigast, sedan vi sänkte bokmomsen.

Jämför alltid priserna på http://www.bokfynd.nu

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 3 juli 2002, 21:44

Jag är ledsen, men samtidigt glad, att säga att jag nu beställt böckerna från pickabook. Det betyder att jag inte stöder skalman.nu :oops: :( , men att det blev över 200 kr billigare. :)

/Johan

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 3 juli 2002, 23:23

Johan Elisson skrev:Jag är ledsen, men samtidigt glad, att säga att jag nu beställt böckerna från pickabook. Det betyder att jag inte stöder skalman.nu :oops: :( , men att det blev över 200 kr billigare. :)

/Johan
Då har du ju hela 200:- att skicka till skalman.nu :wink:

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem
Inlägg: 3530
Blev medlem: 23 mars 2002, 17:58
Ort: Rikets värn i väst.

Inlägg av Johan Elisson » 4 juli 2002, 00:18

Då har du ju hela 200:- att skicka till skalman.nu :wink:
Kanske det, kanske det! :)

/Johan

Skriv svar