Vet inte om det finns några sådana böcker, om inte, finns det någon bok som är helt fel om vikingar (De var stora elaka rövare med horn på hjälmarna och de slogs hela tiden...)?
Tack på förhand
/Tomas Ibsen
Är det Wagner som är boven bakom hornhjälmarna?Tomas Ibsen skrev:Hejsan allihopa! Jag undrar om det finns några böcker om vikingar som behandlar hur de var och hur de framställs, mest p.g.a. Wagners hornhjälmar o.d.![]()
/Tomas Ibsen
Tomas Ibsen skrev:Det är ju det jag inte vet. Men det är det jag fått för mig iallafall. Rätta mig gärna. Jag vill ha korrekt fakta.
Teodric skrev:Han skrev iofs sina egna libretton men jag kan inte minnas att jag sett vare sig kostymanvisningar eller regi-pekpinnar av hans hand. Mitt tips är nog att hornen populariserades en bit tidigare.
Minns du vikingatiden..?Teodric skrev:Jag har blivit upplyst här tidigare om några saker som lätt förbises (och som jag naturligtvis förbisåg) - att det faktiskt finns ett antal fynd och avbildningar av hjälmar med horn. Som jag minns det så överväger ceremoniella användningsområden, men inte uteslutande.
Kan det vara denna tråd:Teodric skrev:Sist vi diskuterade hornhjälmingar så var det någon som pekade ut ett par bilder från vikingatid med tydliga horn på huvudet. Jag hoppas någon känner igen och repeterar, mitt minne är tyvärr blankt.
Jamen SÄG det då... Här är några:Tomas Ibsen skrev: Till saken är att det är så himla svårt att hitta "vikingasteriotyper" nu när man behöver dom...![]()