"Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

"Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Inlägg av Henke » 27 augusti 2004, 14:48

(av Wilhelm Agrell)

Är det någon som läst denna?
Är den bra?

Henrik

Fnatte
Ny medlem
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 november 2008, 20:46

Re: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Inlägg av Fnatte » 21 maj 2009, 00:47

Jag har läst den, i och med att den baseras och behandlar i största delen på chiffrerade eller delvis chiffrerade. Så kommer Wilhelm med fler frågor än svar. Boken är bra, detaljrik, full av referenser och noter men är emellan åt tråkig.

feffe
Medlem
Inlägg: 103
Blev medlem: 21 februari 2007, 08:15
Ort: Stockholm

Re: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Inlägg av feffe » 21 maj 2009, 10:47

Hej.

Är böjd att instämma i Fnattes omdöme; intressant men bitvis ganska seg. Agrell har en fascination för detaljer som naturligtvis gör att hans böcker är väldigt informativa men tyvärr också ganska tröglästa.

Men är man intresserad av underättelsetjänst i allmänhet och Sveriges roll i spelet öst/väst i synnerhet är boken klart läsvärd (om man inte tycker just den biten är så spännande går det ju alltid att snabbläsa avsnitt om tex hur de Sovjetiska täcknamnen skapades).

Hälsningar

F

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Re: "Venona - spåren av ett underrättelsekrig"

Inlägg av Henke » 19 augusti 2009, 22:10

Tack för svaren (även om de tog bortåt 5 år :P)! :)

Jag har även läst boken själv nu och håller med er båda till del - även om jag aldrig tyckte den blev direkt tråkig - dock bitvis kanske åt det sävliga och detaljorienterade hållet. Läste den nästan samtidigt som "Svenska Kryptobedrifter", vilket jag tror båda böckerna tjänade på, de kompletterade varandra litegrann. Klart intressant om man vill veta mer om kalla krigets 50-tal.

Skriv svar