"Hitlers hemmelige agenter" av Tore Pryser

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

"Hitlers hemmelige agenter" av Tore Pryser

Inlägg av Martin Månsson » 24 juni 2002, 22:05

Boken "Hitlers hemmelige agenter - Tysk etterretning i Norge 1939 - 1945" av historieprofessorn Tore Pryser är i sanning en av de absolut bästa böckerna jag läst i detta ämne. Tyska agenter, få ord är så laddade och fruktade som detta. Jag har under flera år intresserat mig för den tyska säkerhetstjänsten, känd som RSHA, i vilken organisationerna Gestapo och SD ingick. Få böcker är så uttömmande i ämnet som detta mästerverk av Tore Pryser. Nu är inte bara organisationerna tillhörande SS beskrivna utan även tyska arméns underrättelseavdelning, Abwehr.

Den tyska underrättelsetjänsten i Norge började ingalunda med ockupationen 1940, redan långt innan fanns det agenter från den tyska säkerhetstjänsten på plats. I och med ockupationen 1940 byggdes underrättelseavdelningarna och säkerhetstjänsten ut till en oerhört omfattande organisation.

Under ledning av SS-Obergruppenführer Wilhelm Rediess (HSSPF - Höhere SS und Polizeiführer, chef för samtliga SS enheter i Norge) och SS-Oberführer Heinrich Fehlis (BdS Oslo - Befehlhaber der Sicherheitspolizei und des SD) byggdes ett nätverk över Norge som kom att kontrollera alla frågor rörande den inre och yttre säkerheten. Ett nätverk lika invecklat, effektivt och överbyråkratiserat som det i Tyskland, uppbyggd och driven efter samma mönster.

I boken finns ett mycket stort antal kortare biografier över SS män ur säkerhetstjänsten och säkerhetspolisen, befälhavare liksom andra lägre tjänstemän. Även svenska medborgare finns med, personer som arbetade åt tysk säkerhetstjänst på ett eller annat sätt. Personer som i sammanhanget var en kugge i en av världens mest fruktade organisationer, RSHA med dess underavdelningar.

Boken är på totalt 542 sidor, inbunden med skyddsomslag. Utgiven av Universitetsförlaget i Oslo

Universitetsförlaget AS
Postboks 508 Sentrum
N-0105 Oslo
Norge

http://www.universitetsforlaget.no

Betyg 5/5

Martin

Skriv svar