Tips på skönlitterära historiska böcker
- Tommy Nilsson
- Ny medlem
Tips på skönlitterära historiska böcker
Har du några bra tips på historiska deckare och andra skönlitterära böcker som du kan rekommendera?
På http://www.resurs.folkbildning.net/defa ... TTYPE_ID=4 så håller vi på att skriva en artikel med just tips på deckare och annan historisk skönlitteratur.
Tanken är att folk skall bli inspirerade inför lata sommareftermiddagar...
Tack på förhand!
Tommy
På http://www.resurs.folkbildning.net/defa ... TTYPE_ID=4 så håller vi på att skriva en artikel med just tips på deckare och annan historisk skönlitteratur.
Tanken är att folk skall bli inspirerade inför lata sommareftermiddagar...
Tack på förhand!
Tommy
Rosens namn av Umberto Eco är den bästa "historiska deckare" jag läst.
Mindre litterärt och mer actionbetonat - Robert Harris Enigma tyckte jag var helt ok. Mer spionhistoria än deckare.
Röde Orm av Frans G. Bengtsson tycker jag bör kvala in under "annan skönlitteratur".
Återkommer om jag kommer på fler...
Henrik
Mindre litterärt och mer actionbetonat - Robert Harris Enigma tyckte jag var helt ok. Mer spionhistoria än deckare.
Röde Orm av Frans G. Bengtsson tycker jag bör kvala in under "annan skönlitteratur".
Återkommer om jag kommer på fler...
Henrik
- Usquebaugh
- Medlem
Inte exakt en historisk roman, men Robert Harris Fatherland är intressant läsning. Inte för att det är en särskilt bra bok (jag har aldrig gillat deckare), men miljön den utspelar sig i gör boken läsvärd.
En författare som många gillar är Sven Hassel. Personligen har jag aldrig förstått vad som är så bra med hans böcker, men låna eller köp någon bok av honom och se vad du tycker.
En författare som många gillar är Sven Hassel. Personligen har jag aldrig förstått vad som är så bra med hans böcker, men låna eller köp någon bok av honom och se vad du tycker.
- Kai Robert
- Medlem
Necros skrev:Kan det vara Culloden - De Skotska Klanernas Stora Nederlag av John Prebble du tänker på?Angus skrev:Finns mycket skräp bland de historiska romanerna, men Culloden, av en författare jag nu inte kommer ihåg namnet på, är mycket läsvärd.
//EMS
/Mikael Sundholm
Exakt! Boken är, som Peter Englund skriver i förordet, egentligen inte någon skönlitterär roman, utan snarare ett historiskt faktaverk, skriven i romanform.
//EMS
Edit: Tangentbordsförlamad.
Senast redigerad av 1 Angus, redigerad totalt 22 gånger.
Acerimmer undrar
Men visst, det är fullt möjligt att Peters tog litegrann inspiration ifrån Eco.
Nej, nej, I Rosens namn skrevs av Umberto Eco.Stefan skrev:
Deckare? tja, Peters har skrivit en serie deckare i brittisk högmedeltidsmiljö om den vise munken Cadfael i klostermiljö.
Är det en av hans böcker som har blivit film med Sean Connery? I rosens namn eller något liknande...
Men visst, det är fullt möjligt att Peters tog litegrann inspiration ifrån Eco.