En liten bokrekommendation..

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

En liten bokrekommendation..

Inlägg av Ostmark » 13 juni 2002, 19:05

Sitter här med en relativt ny Svensk bok i mina händer som jag skulle vilja rekommendera.

Den heter:
Rörelsen som dömdes ohörd - en historisk inblick i NSAP/SSS 1933-1950

Boken ges ut utav Nordland förlag och skriven under namnet "Wiking Jerk" vilket inte säger mig ett dyft..

"Rörelsen som dömdes ohörd presenterar i ord och bild grunddragen av den Svenska rörelse som kämpade för nationell frigörelse 1933-1950. Egna kapitel tillägnas partiet, ledaren, skyddsavdelningarna, Nordisk Ungdom, rörelsens fackförening och de frivilliga och stupade som deltog i striderna under andra världskriget. Dessutom medföljer en översiktsbilaga som presenterar partiets uniformering och märken samt Nordisk Ungdoms reglemente och organisation. Det är en spännande och oförfalskad vandring genom enokänd tidsepok i vår historia som författaren inbjuder till - ur ett svenskt perspektiv till skillnad mot den politiskt korrekta skildringen som förvrängts till oigenkännlighet av främmande intressen. Författaren har under femton års efterforskning inhämtat källmaterialet direkt från dem som medverkade när det begav sig eller ur rörelsens samtida publikationer. Av detta material har han sammanställt denna historiska översikt och trots bokens enkla utformning lyser det igenom att urvalet bygger på omfattande studier och betydande kunskaper i ämnet."

...Jag har inte läst klart boken, utan bara kommit drygt halvvägs, men jag känner iaf att jag kan rekommendera boken till alla som finner de Svenska nationella rörelserna under denna epok intressanta.

Mvh Ostmark

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Inlägg: 699
Blev medlem: 24 mars 2002, 17:23
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Inlägg av Mats » 13 juni 2002, 19:16

Jag undrar också vem denna Jerken är. Enligt Skalman.nu hette en ganska känd svensk SS-soldat under WWII det. Han skrev även boken Ragnarrök under detta namn. Jag frågar igen - är det samma man? :roll:

Användarvisningsbild
Mr S
Medlem
Inlägg: 293
Blev medlem: 24 mars 2002, 18:48
Ort: GBG

Inlägg av Mr S » 13 juni 2002, 19:53

Svar: NEJ
Boken är faktiskt helt Ok,har också kommit halvväg...se "Köpes & Säljes" forumet!

Mr S

Användarvisningsbild
Ostmark
Medlem
Inlägg: 203
Blev medlem: 26 mars 2002, 19:35
Ort: Reichsgau Niederdonau

Inlägg av Ostmark » 13 juni 2002, 20:01

Nu vart jag lite osäker på om den ges ut genom Nordland förlag eller Svitjod.. Hur som helst så kom denna boken mycket lägligt då jag faktiskt började bli riktigt intresserad utav de Nationella grupperingarna i Sverige före, under och efter VK2.
Mvh
Ostmark

patrik_s
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:46

Inlägg av patrik_s » 14 juni 2002, 14:47

Wiking Jerk är en pseudonym för Thorkel Thillblad eller Erik Wallin. Kan det vara signaturen B.E.G.B. som gav ut 1996 års utgivning av "Ragnarök" som har skrivit boken och som ligger bakom "Wiking Jerk".

/Patrik

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 15 juni 2002, 20:37

Undrar vilka de "främmande intressen" som nämns är? Kan ju gissa med tanke på sammanhanget...

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 27 juni 2002, 02:28

Wiking Jerk är en pseudonym för Thorkel Thillblad eller Erik Wallin.
Någon Thorkel Thillblad skrev inte Ragnarök, tror det är en liten ihopblandning av namn. Den svenska frivillige som heter Thorkel var Torkel Tillmann (Stupad). Jag tror du åsyftar Thorolf Hillblad som skrev Ragnarök efter Erik Wallins berättelse under sommaren/hösten 1945. Den gavs ut under namnet Wiking Jerk vilket kan betecknas som en psedonym för både Hillblad/Wallin.

B.E.G.B tror jag inte ligger bakom denna bok.

Martin

patrik_s
Medlem
Inlägg: 16
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:46

Inlägg av patrik_s » 29 juni 2002, 22:42

Martin Månsson skrev:
Wiking Jerk är en pseudonym för Thorkel Thillblad eller Erik Wallin.
Någon Thorkel Thillblad skrev inte Ragnarök, tror det är en liten ihopblandning av namn. Den svenska frivillige som heter Thorkel var Torkel Tillmann (Stupad). Jag tror du åsyftar Thorolf Hillblad som skrev Ragnarök efter Erik Wallins berättelse under sommaren/hösten 1945. Den gavs ut under namnet Wiking Jerk vilket kan betecknas som en psedonym för både Hillblad/Wallin.

B.E.G.B tror jag inte ligger bakom denna bok.

Martin
Oops mitt fel :oops: , tack för den rätta informationen Martin.

/Patrik

llcoolstar
Medlem
Inlägg: 41
Blev medlem: 10 juli 2002, 13:33
Ort: Helsingborg

Inlägg av llcoolstar » 16 juli 2002, 14:46

Jag tycker det låter som en propagandabok som ska visa hur oskyldigt påhoppat detta parti var... lite nazi propaganda... jag menar, på vilket sätt dömdes de ohörda?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7143
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 17 juli 2002, 08:11

llcoolstar skrev:Jag tycker det låter som en propagandabok som ska visa hur oskyldigt påhoppat detta parti var... lite nazi propaganda... jag menar, på vilket sätt dömdes de ohörda?
Ja, Nordland förlag ger väl bara ut Nazipropaganda. :|

Sonderling

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem
Inlägg: 2236
Blev medlem: 10 april 2002, 11:25
Ort: Torde framgå

Inlägg av Dalmas » 17 juli 2002, 10:03

Den text som Ostmark citerar fullkomligt "stinker" nazism:
-"Rörelsen som dömdes ohörd presenterar i ord och bild grunddragen av den Svenska rörelse som kämpade för nationell frigörelse 1933-1950."
-"...oförfalskad..."
-"...ur ett svenskt perspektiv till skillnad mot den politiskt korrekta skildringen som förvrängts till oigenkännlighet av främmande intressen."

Man vet inte om man ska skratta eller gråta. Det är ungefär som när man läser sammanställningen av SDs kandidatlister bara en massa avdankade losers, eller bara losers...

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 juli 2002, 10:35

Tycker också att boken verkar vara ursäktande. Men den intresserade kan väl jämföra innehållet med vad t.ex. Helene Lööw skriver om våra hemmagjorda nassar.

E_Vogel
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 5 april 2002, 13:20
Ort: Stockholm

Inlägg av E_Vogel » 27 juli 2002, 19:40

Är det bara Ostmark som läst boken eller finns det andra också? Jag undrar nämligen över lite saker.

NSAP/SSS tillhörde ju nazismens vänsterflygel, hur skilldras det i boken? Boken tycks mig vara skriven av en ganska "modern" nazist vilka nästa uteslutande kan föras till den hitleristiska högernazismen (även om de gärna lånar yttre attribut från den nationalrevolutionära falangen) vilka aldrig brukar ha några ordentliga svar på hur de långa knivarnas natt bör betraktas.

Vidare, NSAP/SSS riktade en del kritisk mot den tyska politisken i judefrågan. Är detta något som boken tar upp och i så fall hur?

Skriv svar