Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 26 december 2022, 10:25

terboven.jpg
terboven.jpg (20.44 KiB) Visad 1291 gånger
Biografier och memoarer är något jag lärt mig uppskatta alltmer de senaste åren. De är oftast inte lika tunglästa och detaljerade som exempelvis min förra recenserade bok, Anatomy of the SS state, och vänder sig till en bredare läsarkrets. Det gör att jag tycker att de är ganska lämpliga att varva ner med mellan "tyngre" böcker. Gärna då mindre kända personligheter som inte riktigt nått ut längre än till de redan initierade och ligger inte sällan och skvalpar där strax under det stora ledargarnityret.

Josef Terboven är en sådan person, visst, han är i vårt västra grannland precis lika känd (och ökänd) som Quisling och kontrollerade Norge med järnhand mellan april 1940 och maj 1945. Han var en av de gamla kämparna, Gauleiter i Essen, på god fot med Göbbels, en av Hitlers förtrogna och därför ansåg Hitler att han var lämplig för rollen som Rikskommissarie i det ockuperade Norge. Terboven var därmed ansvarig endast inför Hitler och hade mer eller mindre oinskränkt makt i Norge.

Det en biografi som följer mönstret och gör det också i kronologisk ordning. Den blandar på ett föredömligt sätt politikern, nazisten och privatpersonen Terboven. Roller som inte sällan går in i varandra. Önskade införliva Norge i den stortyska gemenskapen men högst oense med Quisling hur detta skulle ske i praktiken. Han träffade Hitler regelbundet och såg Norge som ett kort mellanspel. Hitler hade dock andra planer för Terboven och var tydlig med att han skulle bli kvar i Norge så länge kriget pågick.

Många gånger brukar det finnas delar av böcker som är mindre intressanta och kanske direkt tråkiga, men här var det banne mig intressant hela vägen ut. Den är också lagom lång med lagom långa kapitel som gör att det aldrig hinner bli tråkigt, snarare tvärtom att man ibland önskar att vissa kapitel vore längre. För min del fastande jag mest för privatpersonen Terboven, hans residens, hans tjänstefolk, hans nöjen, vet inte varför, men så var det. Crescendot mynnar ut i hans självmord i bunkern på Skaugum som jag nog måste säga var bokens behållning.

Jag skäms inte för att lyfta fram boken som en av de mer intressant biografierna jag läst. Den hade troligtvis varit ännu bättre om den varit på svenska (eller engelska) och inte på norska. Var därför lite orolig i vilken utsträckning språket skulle bli till ett bekymmer, men det gick bra. Härstammar man som jag från västra Värmland så finns det likheter i språket, och det var nog tur det.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av millgard » 26 december 2022, 12:19

Ulf Lundells "Vardagar".

För mig som alltid gillat Lundell som författare är det mycket intressanta böcker. Gissningsvis tilltalar de även andra.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 januari 2023, 10:59

Intressant reflektion Borussia, biografier och memoarer, har börjat intressera mig med med åren. Kanske för att man börjar reflektera mer över sitt eget liv.

Nåväl till detta:


Anthony Beevor - Ryssland revolution och inbördeskrig 1917-1921

Tur i oturen så blev jag sjuk och sängliggande varför jag hade tid att läsa ut denna på en vecka. Det är otroligt spännande och läsa en bok om ett total vit fläck på en historiska karta. Mina k9unkspaer om epoken är som sporadiska fotoblixtar varav en del var totalt fel inser jag. Som hur revolutionen egentligen gick till till exempel. Och hur dåligt ställt det endå var i Tsardömet Ryssland, vilket är en nyttig läxa att läsa om. Speciellt i den post-sovjetiska världen där tsardömet kan ha ett visst nostalgiskt skimmer. (Mest kanske för oss som kollar på antik-program där Fabergé ägg dyker upp.)

Men Beevor som annars skriver så medryckande tappar farten i berättandet eller så är det så att det är så mastigt att det är svårt att få en bra överblick? Kriget spänner ju över ca 5 år och det kan nog vara en utmaning att få ner det i en bok? (Har inte läst hans bok om VK2 så det kanske är samma där.) Jag tycker också att de Röda styrkorna beskrivs endimensionellt som en oorganiserad mördar hop men nått gjorde de ju bra eftersom de vann. Ja menar man kommer bara så långt med terror, enligt mig, det måste varit nått annat som lockade folk också. Så jag menar att i denna bok får man mest historien ur det vita perspektivet, vilket inte direkt skönmålas heller så det är inte det jag menar. Men lite som en bok om VK2 ur ett Tyskt perspektiv där Röda armen blir en bakgrunds kuliss?

Hela kriget känns som om det är utfört i ett annat århundrande som 16-1800-tal där man lever av marken dvs plundring, mord och våldtäkt så hur det kan finnas bönder kvar i Ryssland, Vitryssland och Ukraina är för mig nästan en gåta. Hur kan det finnas folk kvar där undrar man för man vet ju att det tar ju liksom inte slut här. Och tänk att det bara är 20 år innan VK2, det är ju egentligen rätt kort tid? (Tycker man nu i den här åldern?)
Samtidigt har järnvägen stor betydelse så slagen följer oftast dessa. (Lite som under ACW kanske?)
Intressant är att jag fick en inblick i hur Brest-Litovsk freden gick till och insikten att Ryska inbördeskriget pågår parallellt i sin början med VK1.

De utländska makternas inbladning har man ju känt till men inte i vilken omfattning eller vad de gjort på plats. Intressant är ju detta att det redan nu börjar skava mellan USA och Japan.
Mycket vill man ju veta mer om, som alla dessa krigsfångar från tyskarna som hamnar på en eller annan sida. Blev de kvar där? Och tydligen har de Röda tio tusentals kinesiska soldater som kom från järnvägsarbetare, man undrar ju, blev de grunden till den Kinesiska röda armén? (Jag har ju boken om Mao, får nog läsa den.) Och Tjeckiska legionen är ju värd en bok i sig. (Annan mera intressant fotnot var den att den vita generalen Semyonov m.m. hinns upp i Manchuriet 1945 och avrättas. Stalin verkar lite långsint?) Många i Röda armén är Letter vilket förvånar mig.

Avslutningsvis tar Beevor upp detta med de massiva grymheterna som begicks på båda sidor, där skillnaden kanske var att Röda armén had en plan med detta men att de vita agerade mer planlöst i sin grymhet vilket blev kontraproduktivt för dem, då de förlorade folkligt stöd. Intressant jämförelse med Spanska inbördeskriget, där Beevor menar att de vita föll på samma grepp som republikanerna i den konflikten i det att de var splittrade i sina mål och ledning.

Själv funderade jag på stackars Ukraina för man vet ju vad som komma skall, Holodomor, VK2 och nu 100-år senare krig igen och undrar hur mycket massgravar finns det i det landet egentligen? Kan man ta ett spadtag nånstans utan att stöta på en döskalle?

Blev lite sugen på samma sidospår från mitt VK2 läsande och fortsätter med Finlands Okända krig, Arpo Roselius och Oula Silvonnen

Denna bok avhandlar de finska småkrigen i sin närhet, de s.k. Frändefolkskrigen men även de tyska-, Danska- och Svenska frikårerna i Baltikum. Den spänner över åren 1918 - 1920. Även delar i ämnet av boken ovanstående får plats. Och jag måste säga vissa saker görs mera begripliga. Som detta med Röda Arméns framgångar, som dels förklarades med att de hade industricentran, större städer samt hade en viss social bas, folk i gemen ville inte ha nån ny Tsar regim.
Faktum är att jag gillar den här boken bättre än Beevors som jag uppfattade som lite trött. I denna bok görs jämförelser med 30-åriga kriget. Det blir också kavallieriets sista suck. Även denna bok menar att Röda armén hade ett syfte med sitt våld medan de frikårerna agerade slumpmässigt och på sätt stötte bort den befolkning de skulle befria eller värna om..

Konflikt uppstår också mellan Tyska frikårer och de baltiska strävande för egna nationer. Där tillslut England får gripa in och hota bort Tyskarna. För ja det har ju inte jag tänkt på att dessa krig iallafall till sin början pågår parallellt med VK1 som egentligen inte avslutas förrens 1919.
En annan intressant sak var att den pacifism och antikrigsretorik som uppstod i väst ( och vart förhärskande tills typ nu) , fanns inte i denna del av Europa där det fortfarande gäller nationalism och ära och yada yada. Men nån djupare analys erbjuds inte. Jag funderar på om det beror på att Skandinavien och i viss mån Östersjö provinserna var tämligen oskadda från typ slakten på västfronten.
Just Finlandskrig speciellt ambitionerna om ett stor Finland får en mindre del i boken men det blir ju inte mindre intressant för det. Just den biten när Finska frikårer drar i Österled blir totalt misslyckat mest för som jag ser, så är det mycket önsketänkande bakom.

Jag känner att detta var nyttiga böcker att läsa, för jag tänker att man får en förståelse nej fel ord kanske men en insikt i hur Östfronten kunde bli en sådan grym krigskådeplats ca 20-är senare. Mycket tar ju vid var dessa krig slutade. Övervåld mot civila, judehatet med efterföljande pogromer, våldtäkt, plundring, mord på krigsfångar etc etc. Även soldat slang fanns redan här som "flintenweiber", dvs benämningen på kvinnliga kommisarier.

Hela denna period är ju ett tomt papper i min värld så det var med stort intresse man kunde fylla i luckorna.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 12 januari 2023, 14:01

Luftkriget över Finland.
Marskalkens flygande riddare av Joppe Karhunen


En utgåva av SMB som egentligen är två böcker sammanslagna av den finske stridspiloten Joppe Karhunen.
Har inte läst så mycket av Svenskt militärhistoriskt bibliotek men har fått för mig att de ofta väcker nytt liv i gamla böcker på detta sätt genom nyutgivning.

Hur som helst det är en ganska lätt läst historia som lite grann följden den tidens sätt att skriva tycker jag. Som jag känner igen från många memoar böcker från barn/- ungdomen. Kriget är lite klämkäckt och det är bara att bita ihop. Eller? Inget som känns igen?

Historien börjar iallafall i Sverige när de ska instrueras och hämta Brewster Buffalo plan i Göteborg. Detta sker under Vinterkriget som hinner ta slut innan man hinner hem. Amerikanska piloter utbildar, och planen sätts ihop i Sverige. Frivilliga flygmekaniker kommer från Norge. En instick om att svensk markpersonal är så usla att de nästan saboterar planen när de ska monteras. Känns igen, var läste jag det nånstans, jo när jag läste en bok om Caproni-planen i fjol. Vilket var en påstådd orsak till att dessa var så olycksdrabbade. Ja ett intressant sidospår...

Brewster planen har gott rykte hos sina nya herrar och kallas Himlens pärla. (Bättre än på andra fronter under VK2.) Och man får följa med i deras luftstrider enda till slutet. Blir imponerad hur man kan typ bygga en flygbas från scratch och att även markpersonal och piloter får hjälpa till att bygga baracker etc. En annan sak som nämns men som man tänkte: va vänta nu? Är att jag förstår det som att piloterna själva väljer lite hur beväpningen ska vara. Ja som att man kan välja mellan 30 cal och 50 cal kulsprutor? Typ jag vill ha två 50 cal och resten 30 cal, eller bara 30 cal. Så att det blir custombyggt efter sitt eget tycke? Detta har jag aldrig hört om innan, jag trodde beväpningen var satt i sten från fabriken?

Hur som helst i början går ju luftstriderna bra och de rakar ihop den ena segern efter den andra i intensiva luftstrider över finskaviken. Det är så jag börjar undra över utbildningsstandarden i det Sovjetiska flygvapnet. (Det är nog också många glädje kalkyler också för i noter efter varje kapitel nämns det vilka siffror som kunna verifieras i Ryska arkiv.) Men ju mer kriget går blir både sovjets piloter bättre och planen modernare. Sedan har vi ju lend lease så P-40, Hurricane och Airacobra börjar dyka upp. Brewster planen börjar dessutom bli allt mera slitna och obsoleta. De börjar i slutet ersättas av Messerschmidt BF109G. Det känns dock som om fredsslutet kom i sista stund för dem. Luftkriget beskrivs som ridderligt, Karhunen tolererar inga attacker mot piloter som hoppat eller klättar ur sitt nödlandande plan. Och endast en gång råkar de själva ut för detta att en rysk pilot beskjuter en nödlandat plan. Efter kriget kommer en flygvapen överste från kontroll kommissionen tacka för en ärlig kamp (känns lite typiskt för changern också.) Brewstern användes senare i lapplandskriget men det nämns bara samt att man byter sin av Tyskarna besudlade Hakkaristi mot den blåvita cockarden i april 1945.

I slutet av boken finns en gedigen appendix men massa tabeller över nedskjutningar och vilka flygplans typer Karhunen flög samt lite om Karhunens karriär efter kriget.

Boken slinker ner utan större åthävor och är perfekt för den som vill ha inspiration till ett modellbygge.
Tyvärr hade jag ingen Brewster men väl en Morane Saulnier MS406 som jag bygger nu. (Den var tydligen hopplöst omodern och fick ta lugnare frontavsnitt.)

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 12 januari 2023, 15:56

Alltid trevligt att läsa om det du läst - tack sonderling!

Hans K

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Inlägg: 13477
Blev medlem: 4 september 2006, 15:28
Ort: Västergötland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Markus Holst » 12 januari 2023, 16:30

sveahk skrev:
20 november 2022, 16:24
"Anatomy of the SS State"
Finns boken att få tag på? Jag har ju åtminstone en släkting som mer eller mindre frivilligt gick med i organisationen. Kanske kan jag, om jag läser om den, förstå hans bevekelsegrunder.

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 25 januari 2023, 08:06

Bletchley.jpg
Bletchley.jpg (27.87 KiB) Visad 1217 gånger
Underrättelsetjänst, spioner och annat hemlighetsmakeri har jag egentligen aldrig riktigt tagit till mig, det var egentligen först när jag läste Ben Macintyres bok, Operation Mincemeat, för nåt år sedan jag fick upp ögonen för nåt jag inte tyckte, eller trodde, var intressant. Men j****r vilken bra bok det visade sig vara. Av bara farten har jag läst ett par böcker till av denne eminente författare och det visade sig att även dessa var intressanta. Även om jag ska erkänna att jag ibland har lite svårt att hänga med i svängarna när det kommer till agenter, dubbelagenter och trippelagenter, men skit samma. Gemensamt för alla böcker är att de knyter an till Bletchley Park, ca 6-7 mil nordväst om London, ett nav i den brittiska (allierade?) underrättelsetjänsten när det kommer till att knäcka koder och dechiffrera fiendens meddelande. Vid ett besök i London för femton år sedan besökte jag faktiskt Bletchley Park utan att finna det alltför intressant, kanske får jag anledning att fara tillbaka nu?

Nåja, lite av en slump sprang jag på den här boken på antikvariat och tänkte, varför inte? Ingen banbrytande bok, böckerna är många om Bletchley park och även om det fram till mitten på sjuttiotalet var lite hysch-hysch vad som pågick i denna tråkiga och ointressanta stad under kriget. Den här boken skulle jag vilja säga intar ett paraplyperspektiv. Här finns beskrivet de tekniska framgångar som gjordes, Bombe och Colossus maskinerna, vilka kodknäckarna var, varför och hur de värvades, inte bara Alan Turing, Bletchely Park var så mycket mer även om Turing är den som folk "kommer ihåg" medan de andra fallit i glömska. Läsaren får inte bara följa kodknäckarnas diverse arbetsuppgifter utan också hur de fördrev fritiden, och inte minst, hur de förväntade sig uppträda utanför arbetet med tanke på sekretessen kring deras arbete.

Det jag gillar med boken är att den vänder sig till en bredare publik, författaren har vett att inte gå på djupet hur bl.a. en Enigma maskin fungerar, det räcker med att läsaren får veta att den var en komplicerad maskin de hade att göra med. Intressanta nedslag i vissa händelser, typ genombrott, i både Bletchley Park och på slagfältet, ger tillsammans intressant läsning. Turing får ett eget kapitel, men även obetydliga sekreterare och "springpojkar" ges utrymme och en förståelse att Beltchley park var så mycket mer för att det skulle kunna bli det som det blev. En plats där vissa hävdar att det var en plats om förkortade kriget med minst två år.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5011
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 1 februari 2023, 18:58

Har läst två böcker av Mary Beard, "SPQR" och "Pompeji".

Mary är en entusiastisk dam och ni har säkert sett henne cykla runt i program från BBC.



SPQR handlar om Roms äldsta historia och tiden fram till Caracalla, då alla blev medborgare. Det är en bra introduktion till vad historiker tror om olika myter och förhållanden under republiken och ännu tidigare.

Den andra handlar om en stad i Kampanien som skall ha råkat ut för ett vulkanutbrott. Som många andra beskriver Mary livet där, med allt från spel och skörlevnad, till hur det gick till i hemmen och i templen.

Pompeji är ju en fantastisk stad att undersöka och deras katastrof gör att vi kommer romarna nära. Samtidigt påpekas det att livet i staden inte var som vanligt. Många hade nog redan tagit sitt pick och pack och stuckit. Man ska också veta att en del ruiner är rekonstruktioner. Eftersom det slogs där under kriget grusades flera byggnader.

Romarna hade bra humor. Väggmålningar i en bar visar två som bråkar om tärningsspel; typ, "en trea - jag vann", "det där var ingen trea!" Det hela slutar med att värden säger åt dem att de måste gå om de skall hålla på så. Tyvärr hittar jag ingen bra bild.

Men här är ett exempel från Ostia och de vises bad.
Solon.jpg
Där har man bilder på grekiska filosofer som ibland har lustiga ställningar. Här är det Solon, om vilken det sägs att han brukade klappa sig på magen för att bajsa bra. På latin, ut bene cacaret ventrem palpavit, Solon. Varenda bild är sådan. En annan filosof brukade hoppa upp och ned. Det visar både på god humor, och på att romarna mycket väl visste vilka dessa män var, trots att de hade levt mer än 500 år tidigare.

Böckerna lästes i översättning, men Mary Beards språk och ord finns kvar. Där finns förstås vissa kulturella referenser som är svåra för en svensk att förstå, men som en britt känner till, men det är nog ofta bättre än att försöka finna en svensk motsvarighet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 6 februari 2023, 11:46

An Army at dawn- The war in North Africa 1942-43
Rick Atkinson

Japp så nu efter lite avbrott så fortsätter jag. Nya insikter, trodde området var större som tyskarna hade.

Pansarslagen eller massakrer rättare sagt av Amerikanska tanks blir närmast en frustrerande läsning, utbyter inte de allierade erfarenheter med varandra? Men det är klart den Amerikanska ledningen verkar så dysfunktionell med sin "fredsskadade" befälskår att de nog inte tagit till sig information. Inte för inte så kallar Britter dem för "våra italienare". Så huvudstupa i gammaldags kavallerichock störtar de fram mot pansarvärns skärmen av 88:or. Mötet med tyskarnas tanks blir minst lika ensidigt, men här skulle jag vilja nyansera lite som inte författaren gör. Man får betänka att innan så hade de Amerikanska stridsvagnsbesättningarna endast möt obsoleta Franska och Italienska tanks med vilka även en Stuarts ärtbössa gjort processen kort. Bra närvaro beskrivning om hur det är att vara med i ett pansarslag från amerikansk sida. En veteran beskriver hur tornet träffas av en snuddträff, hur en glödande punkt uppstår i tornets "vägg", hur smällen låter som att befinna sig i en stor kyrk-klocka och hur nitarna åker runt som kulsprutekulor (men penetrationskraften måste vara låg efter som de överlevde eh?) Besättningen beskjuts med kulsprutor när de lämnar tornet men kan lika gärna tas om hand av tysk sanitäts personal senare.

En undran? Vid minst tre olika tillfällen beskrivs det hur stridsvagns befäl blir halshuggna av granater som susar förbi och missar vagnen. var inte det med i filmen "Fury", är det ett vanligt sätt att dö som stridsvagns befäl?

Det är lite intressant men om Britten Hollands bok ville släta över förhållandet i den anglo-amerikanska alliansen så gör inte Amerikanen Atkinson det. Ja Atkinsson är kritisk mot det mesta som Amerikanerna företar sig och även Eisenhower får kritik för att han sysslar mer med politik än fältherreskap. Men som sagt det är en fredstida armé med ganska hög medelålder, som går i fält, allt detta rensas ut tämligen snabbt, på ca en månad så uppstår en ny vassare styrka med såna som Patton i spetsen. (Och de Brittiska styrkorna ledda av Montgomery verkar fortfarande köra med VK1 taktik kopierat från Somme offensiven förstår man.)
En kritik Patton har är att den Amerikanska soldaten hatar inte, de måste lära sig att hata tysken! (Detta kommer med tiden, speciellt när de stöter på fenomenet falska kapitulationer...)

Det Amerikanska maskineriet drar igång och materiel flödar in. Man bygger monterings fabriker i Oran där Nordafrikanska civila får anställning att montera Jeepar och lastbilar m.m. Och större delen de ländernas lok och godsvagnar skeppas över från USA. Som jag sagt tidigare kanske men med åldern blir jag mer och mer fascinerad över detta.

Annat intressant är ju den passus om de ca 60 000 judar i Tunisien som hamnar under Nazi-Tyskland kontroll, de verkar klara sig undan Holocaust men ca 3000 sätts i tvångsarbete att bygga försvarslinjer och övriga brandskattas med hjälp av Vichy tjänstemän som böter för att de, alltså den internationella judendomen startade kriget.

En annan passus i slutet tar upp de rasistiska övergrepp som skedde mot den arabiska befolkningen av de allierade soldaterna. Engelska och Amerikanska soldater som ägnar sig åt plundring våldtäkt och "prickskytte"! Inget som sanktioneras uppifrån men det förekom. Det förekommer också att det blir rättsliga åtgärder. (Men här har författaren tidigare nämnt fall av plundring av döda och sårade soldater* och rena rånöverfall som utförs av den arabiska befolkningen. Det är klart att det blir friktion.)
Sedan har vi den Franska kolonialmakten som inför sin regim igen och replisalier när de återtar områden som Tyskarna tagit. I flera fall där araber hjälpt Tyskarna eller plundrat Franska hem, så utförs summariska avrättningar och det kan man ju tänka sig att det bevis läget inte var så noga.

Jag inser när jag läser att jag helt trott fel om denna krigsskådeplats (och så undrar folk hur mycket nytt man kan lära sig egentligen.) Jag har trott att det var DAK som retirerade upp i Tunisien och fick påfyllning. Men det är ju en helt annan tysk armé som landsätts i Tunis som sedan fylls på med Rommels Afrika kår (DAK). Ja man skulle nog kunna läsa om VK2 i hela sitt liv och ändå inte veta allt. Dessutom tror jag att jag glömmer av med tiden....så jag kan nog snart läsa om alla böcker jag läst. :P

Tycker dock att slutet när axelmakterna är inklämda i "Tunisgrad" avhandlas lite väl snabbt, där hade han nog kunnat utveckla lite mer. Men det verkar varit lite halv kaos men både kapitulationer blandat med strider in i det sista och försök till desperat flykt över medelhavet.

Intressant epilog om hur det franska kolonisatörerna återkommer och inför hårdregim och hur illa de behandlar krigsfångarna. Och de Tunisiska myndigheterna får fortfarande 60 år efteråt (när boken skrevs nu är det säkert 80) röja minor och blindgångare. Och själv fick jag en lust att någon gång faktiskt åka dit och titta på de gamla slagfälten, och Tunisien idag är väl en av de stabilare länderna i regionen, så man kanske slipper bli halshuggen av Islamister?

Jag kommer fortlöpande beta av hans trilogi under åren som kommer men del två tar jag redan nu till sommaren , den avhandlar kampanjerna i Sicilien och Italien 43-44. Ska bli intressant och se om den negativa bilden av den amerikanska armén kommer hålla i sig.

Sonderling



* Funderar på om man skulle kunna hitta prylar på loppmarknader och liknande i dagens Nordafrika? Ja menar typ fältflaskor och sånt i metall som kanske inte slits ut som persedlar.

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1851
Blev medlem: 3 juli 2002, 03:38
Ort: Götet

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av loop » 15 februari 2023, 00:29

Svenska flygare mot Hitler
Lars Gyllenhaal , Lennart Westberg

Bra bok. Men det hoppas över några namn och tycker inte den tillförde nåt speciellt för egen del. Men det har med förkunskaper att göra.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 17 februari 2023, 18:40

Tack för alla bra boktips!

@Sonderling - An army at dawn vill jag gärna läsa. Åtminstone efter att ha läst din recension. :)

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 17 februari 2023, 21:59

Amund skrev:
17 februari 2023, 18:40

@Sonderling - An army at dawn vill jag gärna läsa. Åtminstone efter att ha läst din recension. :)
Absolut Amund, läste den för nästan tjugo år sedan, hade just fått Pulitzer Prize for History...då - kanske en ny "revised" upplaga är på marknaden nu, anyway, mycket bra bok!

Hans K

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 1 april 2023, 15:40

Zhukov.jpg
Zhukov.jpg (61.81 KiB) Visad 1121 gånger
Det här var en bok jag redan hade bestämt mig för att den var bra innan jag började läsa den. Beställde den från Abebooks, 250 riksdaler, inkl. frakt, utgiven 1971, gulnade sidor och så där vacker nött som gjorde att man var tvungen att hantera den varsamt. Kände att turen var kommen till Zhukov efter att ha läst memoarer av Patton, Montgomery och Keitel och därmed dags att "lyssna" av den sovjetiska sidan. Föga förvånande så hade Zhukov en tuff barndom, fattiga föräldrar som knappt fick ihop mat till barnen, hackig skolgång men lyckades ändå genom en släktings försorg få ett lärlingsjobb i Moskva där Zhukov härdades i sitt anletes svett och fick lära sig att ett hederligt arbete är receptet för all lycka här i livet. Presterar man inte så är ett kok stryk det bästa sättet komma på bättre tankar.

Under första världskriget tjänstgjorde han i den tsariska armén men efter revolutionen hamnade han i den nybildade Röda armén och får lära sig allt om Lenins läror som han anammar fullt ut. Kommunismen är frälsningen som världen saknat och så innerligt behöver för att komma tillrätta med allt elände som finns där ute. Han gör snabbt karriär i Röda armén och stiger i graderna, deltar i inbördeskriget och när Sovjetunionen bildas så har därmed paradiset fått sin plats på jorden. Han får diverse poster i både Ukraina och Vitryssland och bidrar till att utveckla Röda armén som han boken igenom hävdar är den bästa av alla arméer.

Bokens tyngdpunkt ligger givetvis på kriget mot det fascistiska Tyskland, undviker alltför värdeladdade beskrivningar av fienden och nöjer sig med att se dem som fascister som invaderat det fredsälskande Sovjetunionen. Beskriver slagen om Moskva, Leningrad, Stalingrad, Kursk och Berlin i detalj, kanske lite för mycket i detalj med alla förband och officerare som deltog än där och än här. Då är hans berättelser om de personliga mötena mer intressanta, i synnerhet med Stalin, som upptar en stor del av boken. Han kanske inte hyllar Stalin, men i alla fall lovordar honom, en ledare som personifierar kommunismen, som enar det sovjetiska folket och som gjorde det möjligt att besegra de fascistiska horderna som besudlat det sovjetiska paradiset.

Men han undviker all form av kritik mot Stalin, även om boken är skriven långt efter Stalins död, inget nämns om utrensningarna, inget nämns om svälten i Ukraina, inget nämns om Finland, Baltstaterna, Polen eller Gulag och absolut inget om eventuella krigsförbrytelser från Röda arméns sida. Överlag så undviker han politik, nämner inget om Stalins död, inget om Chrusjtjovs tal 1956, inget om densammes avsättning 1964, ingenting om Brezjnev, bara att Sovjetunionen och socialismen/kommunismen representerar allt det goda.

Jag tyckte om boken, trots sina nästan 700 sidor, den är uppriktigt skriven så som han antagligen upplevde allt, inte direkt nyanserad, och varför skulle den vara det, han var en övertygad kommunist genom hela sitt liv och såg världen med kommunistiska ögon. Kunde inte, eller inte ville kännas vid, några kommunistiska tillkortakommanden. Däremot så anser han att Västtyskland bara är en förlängning av Nazityskland med både USA:s och Storbritanniens goda samvete. Han är bitter på de sistnämnda eftersom de svikit de löften de gav om att avmilitarisera Tyskland för all framtid.

Några ifrågasättande av Sovjetunionens agerande i Östeuropa ser han dock inte, och varför skulle han. Snarare så är han övertygad om att alla länder som befriades av Sovjetunionen för all framtid är förenade tillsammans under socialismen fana med Sovjetunionen som dess beskyddare. Att exempelvis Polen och Baltstaterna kanske skulle kunna vara av annan åsikt finns inte i hans föreställningsvärld. Nåja, nog om detta, boken levde upp till förväntningarna och det blev liksom så där att man längtade till sängdags för att kunna få läsa ett tiotal sidor till innan John Blund hade vägarna förbi.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 1 april 2023, 23:00

Tack Borussia för en välskriven recension. Just det här med att Zhukov undviker allt som skulle kunna tänkas vara kontroversiellt känns som helt i linje med det politiska systemet. Även om både Stalin och Chrustjev var avpolleterade när boken skrevs så var det nog bäst att hålla en låg profil, även om kritik varit möjlig i någon mån. Undrar om han hade en spökskrivare eller om han skrev själv? Någon saftig detalj eller avslöjande vill man gärna ha när en stor man skriver sina memoarer och inte bara en torr redogörelse som bara kompletterar den officiella propagandan. Men att till exempel ifrågasätta något beslut av Stavka hade nog varit riskabelt.
Men kommer nog att införskaffa denna bok.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 25 april 2023, 12:59

Ambush alley - the most extraordinary battle of the Iraq war. av Tim Pritchard

Boken avhandlar slaget om Nasariya i Irak-krigets början. Det är samma incident när Jessica Lynch kör fel och tillfånga tas men detta nämns bara i periferin då boken beskriver marinekårs styrkan Task force Tarawa som ska ta och säkra två broar över Eufrat. Det är som jag inser, när jag läser boken, en gigantisk cluster fuck. Stridsvagnar och stridsfordon, kör fast i lera, Marinkårsförband beskjuts av sina egna A-10:or. Man kör vilse i gränder.
Men tillslut lyckas man endå lösa uppgiften. Jag får också vatten på min kvarn att den styrka som drar in i Irak för 20 år sedan är kraftigt under bemannad men det kanske är nått för annan tråd. Men i alla fall problemen hopar sig när man förlorar stridsvagnar som kört fast. Det blir rena gatloppet för AAV:erna att köra till broarna. Fienden består av reguljära Irakiska-armén och milisgrupper som Feydayen. Marinkåren beskjuts av allt från handeldvapen till artilleri.

Författaren är ju reporter så det blir också då en medryckande bok som ger en stark närvaro känsla. Ofta när jag läser om modern krigföring och den volym av eld som avlossas från bägge sidor, så förstår jag inte hur folk kan överleva överhuvudtaget. Skadorna som enskilda soldater får är ju också hårresande, endå överlever de.

Man får en liten inblick i marinkåren och just detta att det finns liksom två olika marinkårssoldater beroende på var de utbildas, på västkusten eller på östkusten. Det finns en viss jargong och rivalitet dem emellan. Återigen när jag läser om marinkåren så verkar det som om utlänningar går med för att få medborgarskap. Mycket av utrustningen är också gammal, för 20 år sedan var den iallafall från Vietnam eran. Deras helikoptrar som CH-46 har fortfarande lappade hål från den konflikten. Som jag förstår det är Marinkåren lite "fattigare" än US Army men de själva menar att de lyckas bättre med uppdraget trots och kanske pga med denna utrustning. De lär sig att använda det de har.

Återigen läser jag en Irak-krigs skildring där man förvånar sig över de civila som befinner sig i krigzonen och fortsätter med sina vardagliga sysslor? Som om inget händer? Fast det gör det ju. Även vittnes mål där civila används som sköldar eller deltar på annat sätt förekommer. Marinkåren hade drillats i en "code of conduct" vilket de till slut får kasta ut för att överleva. Lakoniskt vittnar de om att många civila strök med i kors elden.

Jag köpte boken för många år sig när kriget pågick, av nån anledning hamnade den på hyllan men tog fram den nu till 20 årsdagen En okej krigsskildring men som faktiskt inte lämnar några större avtryck.


Midnight in some burning town - British special forces operations from Belgrade to Baghdad
Christian Jennings



En bok jag hade länge i min Amazon önskelista tills den försvann och jag glömde varför jag hade lagt dit den.. Sedan hittade jag den i ett antikvariat och köpte den. Minns fortfarande inte varför jag hade den på radarn men det kan tänkas att den refererades till i nån nyhetsartikel eller så när det begav sig.

Avhandlar olika SAS operationer i 90-talets slut och 2000 talets början. Kort introduktion till historien bakom SAS som jag känner igen från andra böcker som Ken Connors bok om SAS.
Börjar med operationerna på Balkan och de pysslade med mer saker där än man nog fattat. USAs krigsmakt får sig en släng av sleven. Ja boken är ju självklart helt anglofil och den Brittiska krigsmakten är bäst i världen och framför allt bäst på att hantera revolter och uppror. Erfarenheten från Nordirland tas ofta upp. Men som sagt Amerikanerna är dåliga men som tröst för mig, inte så jävla dåliga som Fransmännen. De är sämst. Det gick så långt att SAS börjar spana på sina allierade för att ta reda på varför gränsen mot serberna läcker. Franska soldater sitter och fikar med dem (Serberna).
Balkan är Balkan och jag hänger inte med i alla turer när konflikten sprider sig till Kosovo etc.

11 september inträffar och man inser att nu är det en ny era på gång. (I förbigående nämner han nått om att USA måste satt press på Balkan regionen för den konflikten fryses. Vi har inte tid med er är budskapet från USA. Inga dumheter annars!)

Afghanistan blir ett av SF styrkornas stora uppsving och det är rena trängseln på plats. USA verkar dessutom få en inflation på detta område, det är Gröna Baskrarna, Rangers, Navy SEALS, DELTA, DEVGRU ja listan blir hur lång som helst.
Tänkte också på den diskussion vi hade om den nya Svenska AK:n för här föredrar SAS automat karbinen H&K G3 dvs som vår AK4 även om de också har den kanadensiska version av AR15. Kort beskrivning på de olika kalibrarnas fördelar följer i boken. Det beskrivs utförligt vad som händer när man träffas av dem.

En sak jag gillar med författaren är hans analyser som när han och redan 2004 när boken är skriven menar att de båda styrkornas (Al-Qaida/ Talibanerna) och (Kollationen) styrkor nollar ut varandra. Så ingen får ett övertag. Afghanerna har övertag i terrängkännedom, rörlighet och koalitionen eller läs USA har övertag i eldkraft.
Han går vidare in och sablar ner den Afghanske krigaren med råge, där endast hans fördel är hans dumdristige mod och förmåga att uthärda strapatser vilket beror på att livet i Afghanistan är så hårt att krig bara är marginellt värre. När han orerar vidare om den Afghanske mannens förhållande till kvinnor är så komplicerat att de föredrar småpojkar och unga män kan jag inte låta bli att skrocka. Knappast PK tänker jag.

I boken får jag för första gången en redogörelse för fängelserevolten i Qala i janghi
Denna hade jag mest läst om i media som en skadeglad nyhet där en CIA man lynchades. (Det var på den tiden där alla nyheter om USA´s tillkortakommande rapporterades skadeglatt.) Men jag fick aldrig riktigt pejl på vad som hade hänt, förens nu.

Det Brittiska försvaret inser att använda special styrkor som infanteri i Afghanistan är slöseri och de skickas vidare till Irak. Den reguljära Brittiska armén får ta över.

Operationerna i Irak påbörjas redan innan kriget bryter ut. Flera olika special trupper finns på plats inne i Irak före operation OIF. Många av dem mål markerar med laser inför bombanfallen.
En annan uppgift är att jaga SCUD missiler som Irakierna använder Syrien för att gömma sig i, vilket var nytt för mig. De åker in och ut över gränsen och vaktas av Irakiska trupper av högre kvalité. Här blir eldstrider någorlunda jämbördigt vad jag förstår.
Irak blir det största tappen för SAS men inte som man tänker sig, det är istället bommen av PMC styrkor som dränerar regementet på folk. SAS kan inte konkurrera på den privata marknaden vad gäller pengar och förmåner.
Hans analys på varför USA gick in unilateralt i Irak (och Afghanistan) utan FN är ny för mig men inte desto mindre intressant, det var USA´s tidigare erfarenhet av misslyckade FN operationer i Somalia och på Balkan. USA var trötta på det och ville inte att han några såna problem denna gång, de ville ha kontroll på operationerna.

Sist blir det Balkan igen och jakten på krigsförbrytare som Karadzic.

Boken är ganska lättsmält och full av info som man inte hade en aning om men kanske misstänkte när det begav sig. Så jo när nyheter kommer att det finns special styrkor i Ukraina så höjer man knappt på ögonbrynen. SAS är nog där med och smyger i buskarna.

Sonderling

Skriv svar