Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 sep 2021 07:48

Moskva 1941 / Braithwaite, Rodric

Detta måste vara en av få om inte Sovjetofila så Ryskofila böcker jag läst på länge och det känns lite uppfriskande. Jag inser också hur sällan det är att jag läser om östfronten ur ryskt perspektiv. Men så har också författaren varit ambassadör i Moskva och den vistelsen har väl färgat av sig. Men som sagt jag ser inget fel i det, påminner om barndomens VK2 böcker.

Boken börjar egentligen inte med slaget om Moskva utan man får en ganska gedigen bakgrunds bild och sedan går det över till operation Barbarossa och hur Tyskarna rycker närmare och närmare. I vanliga fall kanske jag hade blivit irriterad men i detta fall behövdes det för att få det hela i sitt sammanhang. Sedan följer olika kapitel som var och en avhandlar stadier i slaget. Desperata motanfall, frivilliga som kallas in*, flygbombningarna (som höll på lika länge som Blitzen), panik och flykt. Stabilisering och motanfall.

*De ryska massanfallen kommer i ett annat ljus när man inser att det handlar om frivilliga med noll utbildning och ibland inte ens uniformer.

Den är full av levnadsöden och livsbeskrivningar som ger en bild över hur det är att vara klämd mellan två totalitära system men att komma till insikt om att den ena kanske är mindre dålig och dessutom är det fosterlandet som är under attack. (Hade Tyskarna verkligen uppträtt som befriare hade de nog vunnit kriget.)

Den Ryska motoffensiven 5 December får jag dock inget grepp om och jag undrar lite om det är mer som att Tyska offensiven ebbar ut som en våg på en strand och röda armén fyller tomrummet. Om jag inte minns fel så är det lite samma bild Christer Bergström ger i sin bok om Barbarossa.

Slut kapitlet handlar om arvet efter kriget och lite vad hände med de olika huvudpersonerna samt att nu börjar det hela glömmas bort och många veteraner upplevda sorg över detta. Minnes märken måste flyttas för att inte vandaliseras?
Boken är skriven 2010 så ytterligare tio år och mer glömska har gått.
(Tänker på den där Svenska boken om VK1 som jag läste där det beskrevs att när den siste veteraner dött och även deras barn börjar tackla av så försvinner det allmänna minnet av kriget. Som förklaring hur man kunde bygga en motorväg tvärs igenom ett slagfält i Flandern och mölja undan benknotor och järnskrot.)
Det är väl dit vi börjar komma nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Stödjande medlem 2021

Inlägg av Hans » 24 sep 2021 08:18

Tack för att du delar, jag har slutat att försöka läsa böcker från den sidan då det smyger sig in en hel del propaganda.

Jag undrar hur frivilliga de verkligen var.

MVH

Hans

sveahk
Redaktionen

Inlägg av sveahk » 24 sep 2021 08:52

Ja, återigen tack sonderling för dina personliga bokrecensioner! Alltid intressanta...

Braithwaites Moskva bok kom för övrigt redan ut på engelska år 2007.

Mvh Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 27 sep 2021 10:18

Ja det är möjligt att frivilliga skulle sats inom " tecken. Glömde att ta med en grej som jag undrat över. Hur såg fronten ut? En sammanhängande linje eller befästa stödjepunkter. Det verkar varit den sista, för fronten beskrevs som porös och folk och nyheter kunde transporteras fram och tillbaka. Och ja kanske gillade du inte systemet men får du reda på att din hemby bränts ner av Tyskarna behövs kanske inte så mycket tvång. Här bekräftades också bilden jag fått från en annan bok, hur folk på resa hamnar i limbo avskurna från sin hemort.

Hur som helst fortsätter med "Kriget har inget kvinnligt ansikte av Svetlana Aleksijevitj".
Mer om den i den särskilda tråden som finns senare.

Tackar för berömmet. :milsmile:

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 12 okt 2021 12:50

Roland Strandberg - Sjöman, Legionär, Legosoldat- Svensksoldat i fem krig, från Jugoslavien till Irak.

Fan, vågar jag säga att boken mest påminner om en "old mans ranting"?
Det hade kunnat vara hur spännande som helst men det är tätt tätskrivna sidor med berättelser i en strid ström men med sidospår utan koppling till första berättelsen och andra berättelser som lämnas oavslutade.
Och hur kan man skriva om krig i vår tid utan att nämna 11 sept? Och vem är hans fru, hur träffade han henne? Och varför verkade hon utsättas för attentat?
Han skulle behövt en redaktör som sållade lite, strykt en del och styrt upp resten. (Han verkade haft en men det verkar inte hjälpt?)
Och för att vart med i fem krig så är det väldigt lite action. Sköt han sitt vapen nån gång i "Anger"? Sen så undrar man ju hur många Svenskar som är där ute och strider i främmande sold.

Men visst jag blir imponerad av hans levnads öde och allt han hunnit företa sig. Han verkar också tillhöra den typen som har tur som en tokig och klara sig ur otroliga knipor. Så jag tycker det är lite synd att han inte fått lite goda råd eller hjälp med skrivandet.

Sonderling