Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 6 oktober 2020, 17:19

Efter mycket tjat från olika håll läser jag just nu klassikern Brott och straff av Dostojevskij.
Kan bara säga att det är en fantastisk historia som berättas på ett alldeles utmärkt sätt. Svårt att tro att den är skriven för så länge sedan.

Efter att ha läst en 50-100 sidor tänkte jag att den som skrev manus till filmen Taxi driver kan ha haft denna roman i åtanke - en ensam förvirrad man som vill ställa allt tillrätta.

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11060
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 6 oktober 2020, 18:36

Spänd på ditt slutomdöme Amund! Nyöversättning eller den av Hans Björkegren från 1979?

Mvh Hans K

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av adlercreutz » 6 oktober 2020, 19:51

Brott och straff har åldrats väl tycker jag, det kanske är så att de teman som tas upp är rätt tidlösa.

Idioten hade jag svårare för, jag tror att det kanske finns en del subtila samtidsreferenser i den som jag inte förstår. Eller så var det helt enkelt inte en bok för mig.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 9 oktober 2020, 21:29

adlercreutz skrev:
6 oktober 2020, 19:51
Brott och straff har åldrats väl tycker jag, det kanske är så att de teman som tas upp är rätt tidlösa.
Ja, karaktärerna är väldigt levande och deras tankar och betraktelser av omgivningen känns mycket trovärdiga, och som du säger - tidlösa.
sveahk skrev:
6 oktober 2020, 18:36
Spänd på ditt slutomdöme Amund! Nyöversättning eller den av Hans Björkegren från 1979?
Slutomdömet får dröja, är bara halvvägs. :) Och ja, det är Hans Björkegren från 1979.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 oktober 2020, 10:11

Farväl DDR av Guido Knopp

Har inte läst så mycket av historikern Knopp, jag har nog avskräckts lite av titlarna som alltid innehållit nått med "Hitler" och faktiskt herr Knopps utseende, mannen ser ut som en avdankad dansbandssångare. Kan såna böcker verkligen va bra? Men jag tyckte den om krigsfångarna var okej så jag plockade upp denna på bibblan så här 20 år sedan återföreningen. Den är väldigt lättläst och lite övergripande kanske? Får känslan av att den mest skrivits för inhemskt bruk där man kan nicka igenkännande och minnas tillbaka.
Det är väl inte uttalat men varje kapitel tar upp ett ämne och en person. Tex Katarina Witt och kultur. (Vilket också författaren gör en recension om och dömer ut vilket jag tycker är lite märkligt? Kultur är ju endå som baken?) Mielke och övervakningen. Och det är ju intressant och få en liten mini biografi över huvudpersonerna. Jag visste inte tex att Honecker suttit i fängelse genom hela kriget och kom från västra Tyskland Saarland. Sedan avslutas boken med murens fall och den korta period mellan 89-90 då DDR befann sig i limbo. Jag hade gärna sett mer om efter räkningarna, ävenom man får veta att Stasi chefen Mielke döms för polismord som han utförde på 30-talet.

Hur som helst boken väckte i alla fall mersmak om att veta mer om det här landet som är påväg att bli en parentes i Tyskhistoria och som man faktiskt besökt året före murensfall sommaren 1988. Man minns gränsövergångarna med vakterna och möpen tittade upp varje gång en Mig eller Hind flög förbi. Och alla ruiner som fortfarande fanns kvar efter VK2, ja det hela känns så overkligt nu.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28385
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 13 oktober 2020, 11:26


Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 oktober 2020, 11:41

Hans skrev:
13 oktober 2020, 11:26
Har du sett: https://sv.wikipedia.org/wiki/Good_Bye,_Lenin! ?

MVH

Hans
Japp och skådespelerskan som spelar mamman uttalar sig förresten i boken. Hon var verksam i DDR.
Bra film det är nog dags att se om den. :)

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 30 oktober 2020, 18:41

Amund skrev:
6 oktober 2020, 17:19
läser just nu klassikern Brott och straff av Dostojevskij.
sveahk skrev:
6 oktober 2020, 18:36
Spänd på ditt slutomdöme Amund!
Den var fantastisk och kändes modern trots att den är så gammal, personbeskrivningarna och tankegångarna skildras väl och historien håller ända till sista sidan. Kanske blir fler klassiker framöver?

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 30 oktober 2020, 18:54

OBS: Följande citat kommer från tråden Presidentval i USA, men mitt inlägg handlar om en bok som omtalas så jag flyttade citatet hit. (får man göra så?) :oops:
viewtopic.php?f=74&t=48227&p=811152&hil ... um#p811152
sonderling skrev:
12 oktober 2020, 07:24
hilbert skrev:
11 oktober 2020, 17:02
Anne Applebaum jämför Trump med Mussolini.

https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... ge/616626/

jag vill passa på att rekommendera hennes bok " Demokratins skymning" , som kan beskrivas som en konservativ liberals uppgörelse med den radikalnationalism som sveper över världen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1569654
Lundströms bokradio
Intervjun med henne om den nya boken var också intressant. Jag tyckte främst det var intressant tanke med hennes liknelse med kommunismen som svepte över världen för hundra år sedan och denna alt-right våg som sveper nu.

https://www.cbsnews.com/news/taliban-on ... ApDBTUA8kE
Förövrigt hoppas Talibanerna på Trumps valseger. Kaka söker maka? :thumbsup:

Sonderling
Har börjat läsa den och jag är positivt överraskad så här långt. Jag var rädd att det skulle bli en grov förenkling i dumma människor och de som är upplysta och internationella, men författaren (Anne Applebaum) beskriver även faktorer som påverkar hennes uppfattning känslomässigt. Ser fram mot fortsättningen.

StefanZ
Medlem
Inlägg: 1396
Blev medlem: 16 april 2018, 13:56
Ort: Lidköping

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av StefanZ » 1 november 2020, 20:34

Vill berätta lite om Jovan Rajs böcker, som han skriver tillsammans med hustrun Dina Rajs. Han är känd rättsläkare, hon en känd arkitekt. Födda i Jugoslavien/ Serbien, överlevde mirakulöst kriget, utbildade sig väl tillbaka i Jugoslavien, i Sverige sedan ca 1969, där de snart nog fick jobb i sina egna yrken. (i början för halva lönen).
Det är flera böcker på ungefär samma tema, men tex: Att återvända till livet. samt Har du träffat Hitler?

Våra lärdomar för den historiskt intresserade?
Judarna i Belgrad mördades som så; männen togs ut till fältarbeten, utrustades med spadar och hackor och kördes iväg på lastbilar. Uppgiften visade sig vara att gräva sina massgravar i den närliggande skogen där de sköts omedelbart därefter. Kvinnorna kvävdes allteftersom i Duszgubka, Själförintaren, en buss ombyggd till mobil gaskammare.
Bödlarna var Wehrmacht. Så här ryker myten om Wehrmachts grundläggande oskuld. De kunde, de också... Jovan säger någonstans att Keitel blev hängd uttryckligen för detta. Om det är belagd eller önsketänkande, vet inte jag. Men det är iaf ett bra svar på påståendet att Keitel borde inte blivit hängd; han var ju soldat och gjorde enkom det som en general i Wehrmacht brukade göra... Men Rajs anser / vet alltså att han var ansvarig (gav rentav order?) och därmed lika mycket mördare som mången andra....

De allra flesta judar från de områden han berättar om dog. Även om några få överlevde och återvände. Det var så de träffades Jovan och Dina.
Intressant nog nämner han flera judar som överlevde som krigsfångar i Tyskland. De var enrollerade i den jugoslaviska armén och togs tillfånga när Jugoslavien erövrades 1941. Högst uppenbarligen respekterade vanligen tyskarna krigsfångestatus hos reguljära POW, judisk bakgrund eller ej.

Jovan hade många öden och äventyr under kriget, undkom ett flertal gånger mest tack vare hyggliga medmänniskor, även bland fienderna.
Så småningom hamnade han i Bergen Belsen. Det koncentrationslägret var inte ett förintelseläger, iaf inte den delen där Jovan var. Det var ett "bra att ha" läger för de judar som eventuellt kunde användas för kohandel eller utbyte. Så fastän ingen sinekur och folk dog (tex Anne Frank), men det pågick inget aktivt dödande och knappt ens tvångsarbete... Mot krigsslutet användes fångarna som levande sköldar på tågen, och resterna hamnade så småningom Theresienstadt... Som befriades då av ryssarna 8 maj. Udda nog, när ryssarna kom in, det första de frågade var: finns det några flickor här? (sic!). Nu anade de argan list, för de gömde noggrant undan sina kvinnliga medfångar längs bak, bakom sina ryggar där de satt på sovplatserna...
Men ryssar kunde vara godmodiga också: Således fick Jovan hjälp att komma över en av gränserna. Man lät honom ställa sig på alla fyra mitt i en sådan där godsvagn man brukade transportera soldater med. Lade en filt över honom, och så spelade de kort med honom som sitt bord, medan tåget passerade gränsen...

Jovan återger ett intressant öde, väldigt udda, utan att kommentera. Jag antar att han lämnar åt den intelligente läsaren att dra sina egna slutsatser.
En överlevare, en judisk kvinnlig läkare hamnade som sjukhusläkare i Auschwitz. Hon tyckte det var en bra tid. De sjuka lägerfångarna var tacksamma att de kunde få så bra sjukhushjälp. Må dé? Tänkte jag. Förtränger hon, ljuger hon, eller döljer hon de värsta detaljerna?
Sedan kommer resten. Hennes chef var en ung tysk läkare. Mycket vänlig chef och gentleman. Dr Mengele. "Min kära fru kollega! Vad sysslar er man med? ""Han är tandläkare, men han är här i en arbetsavdelning" "Ja men vi behöver tandläkare här också, ta två vakter gå och hämta honom!". Hon gick, hittade maken levande, men maken vägrade komma. "ÄR det en order? Är det ingen order så kommer jag inte, hellre stannar jag här"... De återsågs aldrig mer...

adlercreutz
Medlem
Inlägg: 1304
Blev medlem: 9 september 2018, 21:36
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av adlercreutz » 1 november 2020, 20:44

En av de mest högprofilerade rättsläkarna i Sverige, han var t.ex. med och obducerade liket efter Olof Palme, och har arbetat med fallen Osmo Vallo och John Ausionus. En intressant livshistoria.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 november 2020, 11:55

Henrik Berggren - Landet utanför

En bok om Sverige mellan sept 1939- sept 1940, i början när man kanske inte riktigt fattade att VK2 hade börjat. Utan att man mer trodde att det var ett begränsat krig.
Jag gillade den här boken då det rör sig från högt till lågt. Från politikens salar, via Finlands och Norges snö, till vilka filmer som var på bio just då. Vad som ransoneras och när det börjar. Utdrag ur kända personers dagböcker, brev och biografier, som Astrid Lindgren och Ingmar Bergmans mamma. Jag gillar sånt här det ger en närvarokänsla, det är nästan så jag minns hur det var fast jag inte ens var född.
Inflätat och parallellt med den svenska historien är det avsnitt om världskriget i övrigt som ger perspektiv till hur och varför Sverige agerar som det gör.

i detta också inslag av de debatter som pågick då som ibland låter som debatter av idag som att detta med demokrati kanske är passé och det är tysk nyordning som gäller, känns lite samma samma i altright och islamofacism tider. Har jag inte hört samma sak nu på kultursidorna de senaste åren? Att demokrati kanske bara är en parentes?

Detta är början på en trilogi och jag kan knappt bärga mig tills del två kommer i mars. För som det slutade nu så är man övertygad om att Tyskland vinner kriget och det känns ju lite trist..

Sonderling

hilbert
Medlem
Inlägg: 2162
Blev medlem: 30 juni 2008, 23:07

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av hilbert » 19 november 2020, 17:04

" Familjen" av Johanna Bäckström Lerneby.
En skildring av hur medlemmar i familjen, eller släktnätverket "Al Asim" bedriver en omfattande brottslighet i Göteborgs nordöstra delar.

En skrämmande skildring av hur invånarna i de här stadsdelarna skräms till tystnad, men också med vilken kraft som myndigheterna slår tillbaka.
Man använder alla samhällets maktmedel, förutom polisarbetet; vräkningar, omhändertagande av barn och beslag av egendom.

Ett litet påpekande, jag har upptäckt att de som bara sett rubrikerna ofta tar för givet att den här familjen är somalisk, vilket den alltså inte är.
En mycket välskriven bok.

Användarvisningsbild
cats
Medlem
Inlägg: 2247
Blev medlem: 8 januari 2007, 15:26
Ort: cats

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av cats » 20 november 2020, 09:16

Miehet pimeästä (Männen ur mörkret) skriven av Veijo Varjo (Varjo betyder skugga på finska), vilket var ett alias för journalisten Matti Arjannes.
Det är en spionhistorik över olika underrättelseorganisationers verksamhet och operationen i Finland, med början från självständigheten 1917 till slutet av kriget 1944. Jag läser den eftersom jag hittade en hänvisning till boken i en doktorsavhandling om samma ämne, där det sägs att den är "läsvärd pga författarens tydliga kunskaper i ämnet", trots att den inte anses kunna användas som källmaterial i vetenskapliga sammanhang eftersom den är skriven under pseudonym (Juha Pohjonen 2000).
När boken skrevs 1980 kändes det tydligen inte säkert att skriva så rakt på sak om Sovjetunionens spionverksamhet i Finland under sitt eget namn.
Jag tycker att det är ett intressant ämne. Som bonus får man i boken ett sammandrag av hur tsartiedens underrättelsetjänst från allt till Opritzina till Ohrana, den tsartida underrättelsetjänsten fungerade, och hur den övergick i Sovjetstatens tjänst.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 november 2020, 07:20

Amund skrev:
30 oktober 2020, 18:54
OBS: Följande citat kommer från tråden Presidentval i USA, men mitt inlägg handlar om en bok som omtalas så jag flyttade citatet hit. (får man göra så?) :oops:
viewtopic.php?f=74&t=48227&p=811152&hil ... um#p811152
sonderling skrev:
12 oktober 2020, 07:24
hilbert skrev:
11 oktober 2020, 17:02
Anne Applebaum jämför Trump med Mussolini.

https://www.theatlantic.com/ideas/archi ... ge/616626/

jag vill passa på att rekommendera hennes bok " Demokratins skymning" , som kan beskrivas som en konservativ liberals uppgörelse med den radikalnationalism som sveper över världen.
https://sverigesradio.se/avsnitt/1569654
Lundströms bokradio
Intervjun med henne om den nya boken var också intressant. Jag tyckte främst det var intressant tanke med hennes liknelse med kommunismen som svepte över världen för hundra år sedan och denna alt-right våg som sveper nu.

https://www.cbsnews.com/news/taliban-on ... ApDBTUA8kE
Förövrigt hoppas Talibanerna på Trumps valseger. Kaka söker maka? :thumbsup:

Sonderling
Har börjat läsa den och jag är positivt överraskad så här långt. Jag var rädd att det skulle bli en grov förenkling i dumma människor och de som är upplysta och internationella, men författaren (Anne Applebaum) beskriver även faktorer som påverkar hennes uppfattning känslomässigt. Ser fram mot fortsättningen.
Har också läst demokratins skymning nu (önskade boken till mitt lokala bibliotek). Nej det är förvånansvärt likt alla ismer att det är just utbildade upplysta människor som driver men massan kanske är nidbilden av dumskallar som röstar på Trump. (Tänk Islamofascism likadant där) Ingen bok om historia eller mer nutids historia, så jag ska fatta mig kort. Boken bekräftar eller sätter ord på aningar som jag har haft som att tex en tredjedel av befolkningen har ett auktoritärt kynne (ja översättningen känns corny?) och det är partipolitiskt obundet. Tänker på det varje gång jag debatterar nån detalj med en klimataktivist.
Restorativ nostalgi, var en ny term för mig. Men jag delar analysen om två sorters nostalgi. den ena mer harmlös tillbakablickande drömmande och den andra mer tillbakablickande och anakronistisk och önskar återskapa något som aldrig fanns. Också analysen att demokratin oftast lever i gammal teknik medans de nya högerextrema rörelserna anammat den nya tekniken.
Nått som kan bli den onämnbares arv är att hela alt-right rörelsen fått vind i seglen under fyra år som varit.
Jag vet inte om jag ser fram emot fortsättningen, jag är orolig att vi bara är i början på nått, som måste värka ut och det kan bli jobbigt. Men om vi är i 1933 eller 1939 vet jag inte.

Sonderling

Skriv svar