Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 11 juli 2017, 13:31

sonderling skrev: USA har ju faktiskt en historia av att vara antikolonial. Den biten verka dö under kommunist skräcken...
Ja absolut och det glömmer många bort tycker jag. Tänk Egypten 1956, dessutom såg både Roosevelt och Truman 1945 ett intakt brittiskt kolonialvälde som ett större hot mot efterkrigstiden än Stalins Sovjetunionen.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 12 juli 2017, 13:19

Sons and lovers av D.H.Lawrence (1913)

Engelsk kolekonomi, fattigdom och elände.....tungt.
Men efter strävat igenom halva - måste avsluta.

Reflektion - som ung man, uppskattar man inte moderskärleken som man borde gjort. Men inte fattade... :roll:

https://en.wikipedia.org/wiki/Sons_and_Lovers

Varjag

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5013
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 12 juli 2017, 16:02

Har läst "Lasse i Gatan" av Lars Ericson. Det var intressant att få veta mer om kaparkriget och hur det påverkade folk. Legenderna om Lasse i Gatan är väl idag tämligen döda. En kamrat visste inte ens vem han var, men bekanta som bor nere i Onsala kan åtminstone berätta något.

Nu läser jag "Vägen till Stormakt" av Claes-Göran Isacson, vet dock inte om jag kommer att läsa hela. Där finns en hel del faktafel, och texten är slarvigt skriven så att man inte så lätt kan följa händelseförlopp. Redan från början känns boken lite misslyckad då inledningskapitlet med en förklarande bakgrund känns påklistrat och skrivet efter de andra kapitlen. Sorgligt nog betalade jag 120 kronor för den på antikvariat jagande efter lite sommarläsning. Pengarna hade gjort mer nytta som öl och nötter på krogen :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 17 augusti 2017, 08:10

De bortglömda: Andra världskriget i Afrika, Asien, Oceanien och Latinamerika.
Av Folke Schimanski

Boken tar upp för många okända kombatanter, offer och fronter. Även om stilla-havskriget inte är så okänt, eller borde vara det, så tas andra aspekter upp. Som japanska medecinska experiment (Vad är den medicinska nyttan med att dissikera levande människor?) och andra illdåd och som Schimanski så tydligt påpekar överskuggades av atombomberna som därmed fick en oförutsedd bieffekt. En effekt som brukar irritera mig så här års.

Alla händelser, speciellt hur kolonierna eller de koloniserade hade det under vk2 beskrivs med en tråd framåt till efterkrigstiden, då och med en blinkning till nutid. Ibland kan jag tycka att den där tråden är lite tunn och några av blinkningarna är tröttsamt politiska.
Det kanske är det minus jag kan hitta med boken att den är lite svepande och generaliserande. Men det är egentligen inte så konstigt, för var och ett av dessa kapitel skulle ju kunnat bli en bok i sig. Jag kan ju fylla i luckorna i flesta fall och för den som inte kan så mycket om konflikten så väcker det förhoppningsvis läslust till att veta mer.
Jag vet ju att jag vill läsa mer om Mau-Mau upproret och Indonesiens frigörelse tex.

Sedan fanns det lite små stavfel och några upprepningar i boken som korrekturläsaren missat men det förtar inte det stora hela.
Jag köpte denna på åretsbokrea och det var ett bra köp.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 19 augusti 2017, 21:00

"Fotbollens galnaste ögonblick" innehåller en del historiska drag som jag dessutom köpte nyligen och den håller jag på att läsa nu.

Stefan

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 29 augusti 2017, 05:08

Europas konstiga død.jpg
Europas konstiga død.jpg (34.25 KiB) Visad 13464 gånger
av Douglas Murray

Inledningsfrasen i boken lyder: Europa begår självmord

Han förklarar att vid ‘’livets slut för de flesta nu levande européer – kommer Europa inte längre
att vara Europa. Och Europas folk ha förlorat den enda plats de hade som de kunde kalla sin egen….’’


För dem som chockeras av sådana fraser som otroliga – rekommenderar jag boken som obligatorisk
läsning. Han underbygger sina tankar med rationella och tunga argument.

Skuldtyranni, Trötthet och den vitt spridda Känslan – av att ‘’loppet är kört’’ har lett till
Det Europeiska Skeppets haveri – om inget görs för ändring – kommer det att gå under.

Han tycker sig se tecknen överallt. Han refererar till ‘’ledande politiska och intellektuella kretsar’’
som öppet förklarat att de inte anser Europas kultur och historia - ens värd att försvara.

Han förkastar upprört argumenten att hans tankar är irrationella eller ‘’islamofobiska’’.
Pekar på massimmigration, multikulturalism, gallupundersökningar, terrorism och – inte minst
slavisk Politisk Korrekhet – som orsakerna till den pessimistiska självmordsapati som gripit de europeiska folken och deras ledare.

Bokens nettoeffekt blir att det inte är Murray som har en skruv lös.

Utan Europa och dess ledare!


Varjag

Konigsberg
Medlem
Inlägg: 177
Blev medlem: 24 februari 2008, 20:22

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Konigsberg » 13 september 2017, 13:16

¨Vägen mot undergången - Från Charkov till Stalingrad. Den sanna historien om 305.pionjärbataljonen¨ av Jason D.Mark. Detta är del 1.

Författaren har kommit över dagboksanteckningar och anteckningar från löjtnant Grimm i 305.pionjärbataljonen. Det är en guldgruva av information att ösa ur och man får följa bataljonen väldigt nära under deras marsch in i Sovjet. Några särskilda nyckelpersoner är så klart särskilt intressant att följa. De bästa avsnitten är de brev som soldaterna skickat hem.

Det negativa med boken är den totala bristen på kartor. Det är helt ofattbart att ge ut en bok som denna utan en enda vettig karta. Småorter i Ukraina och mindre floder förekommer frekvent utan att man som läsare har en susning om var enheten befinner sig. Vidare finns det vissa frågetecken för författarens kunskaper om militära frågor i stort, men det kan jag trots allt leva med.

Slutsats: frånvaron av kartor drar ner betyget rejält men trots det läser jag boken med behållning då den närgångna skildringen i sig väger otroligt tungt. Jag kommer köpa del 2.

Femtiotrean
Medlem
Inlägg: 5627
Blev medlem: 6 december 2011, 15:33

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Femtiotrean » 13 september 2017, 18:57

Into Oblivion: The Story of Pionier-Bataillon 305

• 620 pages on a high-quality satin (semi-gloss) stock
• 210 x 157mm
• Hardcover only
• 327 photos
• 56 maps and sketches
• 7 aerial photos
• 5 tables
• 3 appendices, including officer biographies and medal lists.

http://www.leapinghorseman.com/proddeta ... 0992274900

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av CvD » 13 september 2017, 21:22

Femtiotrean skrev:Into Oblivion: The Story of Pionier-Bataillon 305

• 620 pages on a high-quality satin (semi-gloss) stock
• 210 x 157mm
• Hardcover only
• 327 photos
• 56 maps and sketches
• 7 aerial photos
• 5 tables
• 3 appendices, including officer biographies and medal lists.

http://www.leapinghorseman.com/proddeta ... 0992274900
Lustigt, har samma bok fast på svenska.
http://www.historiskamedia.se/bok/vagen ... gen-del-1/
http://www.historiskamedia.se/bok/vagen ... gen-del-2/

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 17 oktober 2017, 12:39

Nazisten som teg: Drömmen om att skapa högerextrema terrorceller i Tyskland och Sverige
av Christoph Andersson, Andreas Förster

Nutidshistoria antar jag. Blev intresserad av detta gäng när jag såg den tyska tv serien som gick häromsistens. I den fick jag intrycket att Beate var väldigt drivande men här verkar hon mest vara ett mähä. Det tidigare intrycket har nog förstärkts av att hon på hennes advokaters inrådan skulle vara helt tyst i rättegången. Nu har hon visst skaffat nya, där det motsatta gäller.

Boken är intressant men jag har ju förstås endå en del kritik. Det första är att man kallar den tyska underrättelse tjänsten inte för dess tyska namn Verfassungsschutz utan för ett försvenskat Författningskyddet, alternativt Tyska SÄPO och ibland bara SÄPO. Men detta är ju helt förkastligt tänker jag, som att kalla FBI för Federala Byrån för Undersökning? Eller Amerikanska SÄPO? Dessutom är man ju inte konsekvent?

Sedan så vill jag inte förringa det högerextrema hotet men det känns lite som att kopplingarna mellan de olika terror aktörerna är väldigt tunna? I ett Amerikansk rättegångsdrama hade försvarsadvokaten skrikit "cause for speculation!"

Och kritiken mot underrättelsetjänsten och dess inkompetens som är delvis befogad vad det verkar, även om kritiken liknar den USA får för att man typ "Skapade al-qaida" , sedan tror jag att man kanske inte riktigt förstår hur det går till att bedriva underrättelsetjänst. Ja menar ibland måste man kanske låta fi bomba en stad för att inte röja att man kan läsa fi´s kryptering? Dvs om man infiltrerar en organisation kan man kanske inte agera på allt. Men med detta sagt är det mycket som påminner om en annan Amerikansk rättegångsterm, nämligen "Entrapment".

Ett problem med hur tysk polis funkar enligt boken är att man kastat ut praxis (barnet med badvattnet?) från Nazi och DDR-tiden och har som vi hade i Sverige, en kommunal polis, vilket leder till att den ena handen inte vet vad den andra gör, på andra sidan kommungränsen.

Men och så fick jag veta vad jag alltid undrat. Hur kunde nazister dyka upp så snabbt efter murens fall? Svaret är att de var där hela tiden. Och jag som trodde Stasi hade järnkoll på sånt?

Förövrigt tycker jag det är märkliga bildval också men det är kanske en mindre sak.

Sonderling

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 17 oktober 2017, 13:27

Själv läser jag just nu Bill och Ben; Högt spel i Las Vegas.
Men främst tack till Sonderling för en bra och läsvärd recension.

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Varulv » 18 oktober 2017, 17:45

Leser for øyeblikket flere bøker om lastebilkjøretøyer for å sette meg inn i den historiske bakgrunnen i lastebilteknologien. Sverige var heldig med å ha en svenskspråklig bok fra 2005, "Lastbilar från hela världen" av Ingrid Phaneuf og James Menzies. Denne boken tok for seg Volvo og Scania lastebiler som allikevel utgjør en liten del av innholdet. De fleste bøker verden rundt er enten bildebøker eller opplisting av lastebilprodusenter så Menzies` bok utgjør en forskjell ved å være utformet som en presentasjon- og historiebok, med lastebilene organiserte i kapitler etter periode fra Pionerne - Cugnots dampvogn i 1769 var konstruert som lastekjøretøy - til 2004 med Scania R-serie og Renault Magnum.

En vanlig tabbe i teknologihistoriske interesse er at man oftest overså det som lå nærmest som de kommersielle lastekjøretøyer som er viktig for vårt samfunn og vår økonomi, når disse var en uutslettelig del av hverdagslivet. Dermed er bokutgivelser om lastebiler ofte bare for spesielle interesserte og som stort sett er av forbigående virkning som de to bindene Norsk Lastebilleksikon Bind I til II, "Lastebiler i Norge" 1900-1940 og 1940-1990 som var trykt i begrensede opplag - og raskt utsolgt etter få år. Asbjørn Rolseth fulgt den internasjonale tendensen med fokus på lastebilprodusenter som er best manifestert i "The Illustrated World Encyclopedia of Trucks" av Peter J. Davies som er så populært at den trykkes på nytt flere ganger fram til 2013, selvsagt oppdatert hver gang. Men det er ikke mye som tyder på at nye bøker vil komme, selv om det hersker et håp om Dorling Kinsling (bedre kjent som DK) i Storbritannia vil fylle ut et hull i sin serie "The Definitive Visual History" som nå dekker de fleste transportmidler - fly, tog, motorsykler, sykler (kun på engelsk), bil, klassiske biler, traktorer, skip, stridsvogner.

Det var med forbrenningsmotoren lastebilkjøretøyet omsider var voksen for benyttelse, og to produsenter allerede i 1890-tallet var sentralt; Frankrikes Peugeot med Type 12 som var den første lette lastebil i Frankrike, og Tysklands Daimler som rett og slett byttet ut hestene med en forbrenningsmotor montert bak omkring bakakselen i store hestetrukne vogner. Den tyske lastebilen var den første egentlige lastebilen med et originalt navn, "Daimler Motor Lastwagen". Bare fire år senere kom en større variant med lasteevne på 5 tonn. Daimler som kjent blir til Mercedes-Benz senere, og som fremdeles produserer lastebiler i dag, ironisk nok dels med "Daimler" som navn på konsernet. Mercedes-Benz Axor som den siste i boken har lasteevne på 26 tonn fordelt på to eller tre aksler på trekkekjøretøyet og er så modulært oppbygd - som alle lastebiler siden 1970-årene - at det finnes mange variasjoner for ulike behov og kundeforlangelse. Der hadde Volvo og Scania gått i bresjen for den modulære oppbyggingen av lastebilkonstruksjonen, selv om amerikanerne med White, Freightliner og Mack var først ut med å tilbyr lastebiler spesielt utformet for enslige kunder i 1960-tallet.

Aktuelt hadde lastebilen - spesielt siden slutten på 1960-årene - utviklet seg i en mer og mer høyteknologisk evolusjon som deretter rettet seg mot komfort, økonomibesparing, teknisk pålitelighet, effektivitet i drift og bruk - og deretter høy driftsikkerhet under alle tenkelige omstendigheter i tråd med markedsbehov og nasjonale lov. I USA er snutebilskonfigurasjonen foretrukket ettersom man ikke hadde lengdebegrensninger på helhetsenheten og dertil liten behov for manøvreringsevne i trange strøk, men i Europa er bulldogskonfigurasjonen populært - ikke minst fordi man med hyttefjæring oppnådde et høyt nivå av sjåførkomfort som simpelt ikke fantes i amerikanske bulldogslastebiler (populært kalt COE eller Cabovers) - og med mye trangere vegforhold i de fleste landene. En bulldogslastebil (også kalt frambygd lastebil) i norsk terminologi betyr rett og slett en lastebil med flat front og motoren på chassiset lik over førerposisjonen som sitter i en hyttekonstruksjon like over. Denne konstruksjonen kan vippes opptil 90 grad for å ha en rask og enkel service på motorsystemet. I USA er det nok med å løfte panseret på snuten. Det finnes snutebilslastebiler i Norge og Sverige, men stort sett for anleggsarbeid og røft terrengskrevende arbeid.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 28 oktober 2017, 21:12

Har börjat läsa Angrepp i gryningen av Alf Jacobsen och har även införskaffat Bitter seger av samme författare. Böckerna handlar om de marina striderna i Narvik 1940. Ämnet känns superintressant och borde kunna bli hur bra som helst med de dagböcker som författaren bygger upp sin skildring på, ändock håller jag redan efter några kapitel på att bli vansinnig av att varje mening måste avslutas med en förklarande harang om att alla Hitlers avsikter var onda och elaka, varvid Churchills och Storbritanniens avsikter enbart hade demokratins och den fria världens bästa för ögonen. Visst var det nog så men jag tål inte att författaren inte kan skriva en militärhistorisk skildring utan dessa förmanande moraliska tolkningar av respektive kombattants avsikter - Det blir nästan en sorts pamflett istället för det högkvalitativa sjöhistoriska verk det skulle kunna vara. Hoppas det blir bättre i fortsättningen, innehållet i övrigt är mycket lovande!.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 3 november 2017, 17:03

Fortsättningen ÄR mycket bättre. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 4 november 2017, 08:57

Det som aldrig fick ske - Åsa Erlandsson

En reportage bok om dådet i Trollhättan.
Man får en bra redogöresle för de faktiska händelserna, vilket också ger en annan bild än den som vi läste i medierna. (Visste tex inte att en av ambulansmännen kollapsade och själv fick föras därifrån i ambulans.) Ett stycke gärningsmanna profil, jämnförelse med andra skolattentat och lite nutidshistoria kring tiden för attentatet.
Denna bok skulle enligt en recension jag läste befästa att det var frågan om ett rasiskiskt terror attentat. Men mitt intryck var faktiskt tvärtom att det var mer ett skoldåd av en galning. Men som författaren sedan skriver så handlar det inte om antingen eller, utan både och.

Det finns några discrepanser som stör mig. Och det är ju detta att man pängterar att alla muslimer inte är skyldiga för islamistiska terror dåd men att det betonas att rasistiska dåd inte genomförs i ett vakum. Så det är alltså helt rätt att kollektivt skuldbelägga den smårasistiske svenne bananen? Som bevis för detta tas det faktum up att lasermannen ansåg att han hade stöd av 20% av Sveriges befolkning. Men då verkar ju författaren själv glömt att det tidigare nämnts i boken att denna typ avv förövare har en grandios självbild?
Jag vill inte på något sätt förringa högerextrem terror men jag är nte så säker på den analysen bara.

Sonderling

Skriv svar