Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 12 oktober 2016, 19:57

varjag skrev:''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Se ... historian)
Har nyss läst "Ryska revolutionen 1900-1927 av samme författare och jag tycker om stilen.
Läser på Wikipedia att han är ganska kritiserad. :?

https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Se ... historian)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 oktober 2016, 21:20

Fasornas krig -helvetet i skyttegravarna i första världskriget.
Johan Ellis

Den är en ny upplaga från 1976 som kom 2009. Det märks i texten på nått sätt som jag inte kan förklara, kanske att böckerna var mer oproblematiska eller okonstlade förr? Ja jag vet inte vad jag menar men kan säga som så att jag märkte nått skumt och kollade när den var skriven och såg att den var från 70-talet. Iallafall så är det en bra introduktion om VK1 tycker jag som är novis på området och den avhandlar det mesta om soldatens tillvaro i första världskriget. På västfronten ska tilläggas.
Den har bra med bilder också även om jag upptäcker att bildtexterna är fel (också vanligt på äldre böcker tycker jag.)

I litteraturförteckningen så är det i huvudsak böcker från 20-30-talet, intressant och det är nästan som om man vill söka på antikvariat.

Sonderling

Notarius
Medlem
Inlägg: 493
Blev medlem: 27 december 2011, 23:20

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Notarius » 19 oktober 2016, 11:39

"Vikingerne ved Ruslands vugge", af Fritz Wolder. En flot illustreret og læsevenlig bog,
der samler op på megen faglitteratur frem til 2015.
Man kan læse en anmeldelse her:
http://historie-online.dk/nyt/bogfeature/b20164103.htm

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 19 oktober 2016, 19:01

Mats Krantz, Den franske tigern - en biografi över Georges Clemenceau.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 19 oktober 2016, 19:11

varjag skrev:''STALIN - en Biografi''; av professorn för Rysk Historia vid Oxfords Universitet
https://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Se ... historian)

[...]

http://www.wsws.org/en/articles/2005/06/stal-j02.html
Recensenten på den trotskistiska internationalen gillar inte boken och redogör för varför i en lång artikel. Nyfiken på tanken med länken?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 6 november 2016, 15:33

Nurnberg rättegången
-Samtal med vittnen och anklagade.
Leon Goldensohn

Till skillnad från den förra boken är detta den om de som inte kom undan. Trodde den var gammal men den baserar sig på återupptäckta anteckningar från den Amerikanske psykiatriker som intervjuade fångarna.
Detta blir ju också en intressant kort biografi över de olika fångarna varav flera som jag bara kände till, till namnet men inte riktigt hade pejl på om man säger så.

Det enda klagomålet jag har är på omslaget som är stulet från en tidsenlig affich som lyder nått i still med: Hitler awards you this medal. Och så handen med hakkorsringen som delar ut ett järnkors. Syftet är att motverka löst prat.

Själv blev jag nästan lite avskräckt och trodde det var nån spekulativ skildring. Jag hade tyckt det varit fränare med ett omslag som imiterar en brun mapp med US Army stämplar och gem och allt. (Lite som boken Stalins dossier om Hitler minns inte riktigt exakta namnet nu.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 6 november 2016, 21:08

Johannes Sundblad, Gömda blad -- biografiska notiser och strödda kulturdrag från Vestergötland (1883).

En rad berättelser om lokala hjältar, Borås historia, med mera. Även om många uppgifter nog bara intresserar specialstudenten så får man så många detaljer och så mycket känsla från mitten av 1800-talet att det kompenserar mer än väl. Bäst hittills är besöken hos en "förläggare" (textilgrossist, typ) respektive väverska i Boråstrakten; den ene i ett flott hem som beskrivs i detalj, den senare i ett ruckel ute i väglös skog.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 9 november 2016, 19:33

En dag i Ivan Denisovitjs liv. Jag är positivt överraskad över författarens vardagsrealistiska prosa. Som läsare blir lägerfångarnas torftiga och hårda vardag både levande och angelägen - minsta detalj ges de proportioner som speglar verkligheten i ett av Stalins läger.

En klassiker av Solzhenitsyn som är både tunnare och betydligt mer lättläst än man tror!

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 13 november 2016, 15:37

Harald Steinert, Guldsökare i vår tid (Tidens förlag 1958).

Inte så mycket om just guld, desto mer om sökandet efter uran, volfram, titan, niob och andra metaller som man blivit intresserad av först under de senaste decennierna eller åren. Skriven mitt under kalla kriget är dess "samtidshistoriska" upplysningar och reflektioner ofta minst lika intressanta som dess historiska beskrivningar. Bitvis lite träig, mestadels förträfflig populärvetenskap med en nivå och ton som sätts alltför sällan. Till sist är det en bok om geologi vars författare inte tagit till sig plattektoniken.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 13 november 2016, 18:15

https://peterenglundsnyawebb.wordpress. ... sten-2016/

"Jag kommer ihåg” av Peter Englund

Lånade denna idag på biblan och läste slut den nyss. Lite historiska minnes betraktelser från barndomen.
Eller mins hustru hittade den på biblan och tyckte jag skulle läsa den då jag senast i förra veckan utryckt en farhåga för att jag började glömma bort mina barndoms minnen eller inte visste om jag kom ihåg nått av eget minne eller för att jag återberättat saker för många gånger....

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 13 november 2016, 19:56

Hexmaster skrev:Till sist är det en bok om geologi vars författare inte tagit till sig plattektoniken.
Just det är väl kanske inte så märkligt, det var ju just under femtiotalet som kontinentaldriftsteorin började få upp ångan vad gäller stödjande bevis som så småningom fick allt fler att anse teorin var bättre än konkurrerande modeller. Konsensus, eller vad man ska kalla det, uppnåddes inte förrän en bra bit in på 60-talet. Att under femtiotalet skriva en populärt hållen bok om geologi som inte bekänner sig till plattektoniken ter sig därmed inte så konstigt som det kan se ut nuförtiden. :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 14 november 2016, 16:53

Sarvi skrev:Att under femtiotalet skriva en populärt hållen bok om geologi som inte bekänner sig till plattektoniken ter sig därmed inte så konstigt som det kan se ut nuförtiden. :)
Det var inte menat som kritik, även om jag inser att det kan uppfattas så... Utan som en kuriositet. Fast på ett ställe rätt sent lämnar han frågan öppen om Gondwanalands tillkomst: Sjunkna landbryggor eller uppsplittring?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 16 november 2016, 18:19

Blod och Lera - om första världskriget 1914-1918 av Bengt Fredriksson

En enkel bok om VK1, lite som Första världskriget for dummies.
Trots detta inte helt oangenäm att läsa. En bok som jag skulle rekomendera att köpa till en ungdom i åldern 12-15.

Sonderling

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 17 november 2016, 20:25

Jag har precis läst tre kapitel i dotterns (ÅK 7) historiebok, det handlade om romarriket och jag blev positivt överraskad...författarna verkar ha läst mer än Asterix.
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 januari 2017, 13:50

Har läst tre böcker under helgledigheten på lite samma tema.

Åsne Seijerstad - en av oss.

Både en biografi över ABB och hans dåd men även om några av hans offer.
Åsne är ju jäkligt duktig författare och vid ett tillfälle kom jag på att jag hade en bisarr känsla av att heja på ABB: "Men skynda dig nu och gör klart bomben! Å nu kommer det nån se upp!? Ja det var inte nått som varade länge kan jag försäkra. Det tog slut nånstans vid Utöya för att ge plats för en känsla av desperation över att polisen kommer ut så långsamt.
En annan sak jag funderar över är endå att det verkar finnas ett glapp i kronologin gällande ABB´s liv. Nånstans där han går in i pojkrummet och spelar WoW och sedan gör en bomb händer något men vad det är känns inte klarlagt. När slutar han spela och när läser han hemsidor eller gör han det samtidigt men WoW tog ju all tid? Kunde inte heller låta bli och imponeras av hur han lyckas "svindla" (Aktieaffärer okej då men falska diplom?) ihop sig större summor pengar?!

Gellert Tamas - Det Svenska hatet- En berättelse om vår tid.

I mångt och mycket en liten biografi över Kent Ekeroth, tänk att han är av judisktbörd och att hans mamma föddes i Kazakstan? Vidare får man följa SD:s uppgång (och fallet får man vänta på till en annan bok). Gellert tar upp Jihadismen och counter-jihad-rörelsen. Var och varannan gång inflikas att massmördare som Breivik, Mangs och Anton läser deras sidor och andra. Och på sätt har den bloggosfären gjort sig medskyldiga eller? Men att jihadismen eller som jag skulle säga Islamofacismen också känt att de fått vind i seglen av den retorik som funnits på en del kultursidor, verkar gått förbi. (Jag menar ju att det är ingen slump att Sverige skickat flest IS-krigare per folkmängd sett, de växte ju upp i en tid på 00-talet när USA i princip beskrevs som det nya Nazi-Tyskland.)
Något som Gellert faktiskt beskriver men verkar inte sett det själv när b.l.a annat bombmannen Taimours hustru säger att han sa inget annat som ingen annan säger på tv. Men Gellert säger också att boken bara tar upp en del av sanningen, en pusselbit. det är synd för även om jag tycker att man borde beskrivet hela bilden. När man skriver om hur SD hetsat fram mordbränder på flykting boende hade det ju kanse varit på sin plats att också ta med att MSB sagt att i de flesta bränder så har det rört sig om el-fel. Varför göra det värre än vad det är.
I en bok om vår tid och det svenska hatet, denna polarisering som uppstått i samhället så saknade jag också det som Hakelius beskriver i denna krönika:http://www.expressen.se/kronikorer/joha ... ar-hallas/

Den pusselbiten saknade jag.

Niklas Orrenius - Skotten i Köpenhamn

Man kan säga att den sista pusselbiten kom här, Detta är mycket bättre berättelse om vår närhistoria. Här finns det plats för den undfallande och hycklande vänstern som tycker tryckfrihet är bra men....och Islamister som värvar i våra förorter och SD och högerpopulismen samt hatbrotten i dess kölvatten.
Flera riktiga "å fan" upplevelser får man när man också, tex får höra om vad Gitmo Svensken och hans bror har för sig idag. Sedan så är det alltid intressant att få alla fakta kring en nutids händelse som aldrig togs med i medias nyhets artiklar. Denna sista bok kan jag verkligen rekommendera.

Sonderling

Skriv svar