Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 14 oktober 2015, 21:45

Walter Alvarez, Dinosaurierna och dödens krater. Om hur massdöden i krita/tertiär-övergången klarlades och (framför allt) hur den kopplades allt fastare till ett meteoritnedslag.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 18 oktober 2015, 09:49

Varg bland vargar av Hans Fallada. En mastodontroman på över tusen sidor, skriven 1937, alltså under Hitlertiden vilket i sig är en intressant detalj. Handlingen utspelar sig under hyperinflationen 1923 när pengarna tappar sitt värde flera gånger varje dag och det är många trasiga människor i spåren av första världskriget. Det är den tredje boken jag läser av denne författare och hans personskildringar är fantastiska.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 22 oktober 2015, 20:59

Viktor Suvorov (pseudonym för Vladimir Bogdanovitj Rezun), Spetsnaz (Timbro 1989). Denna bok läste jag första gången i en kasern på KA 4... Det var först nu som jag noterade att den var utgiven av Timbro. Hur pass korrekt den är vet jag inte, det vore intressant om någon vet mer.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 2 november 2015, 17:56

Nu har jag köpt Hexmasters bok "Kan det verkligen vara sant" på Röda Korsets Cupan i Uppsala och läser den nu.

Stefan

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 november 2015, 15:04

Magnus Sandelins reportage bok "Jihad" - Svenskarna i de Islamistiska terror nätverken.

Boken är från 2012 och i dessa tider känts det som om händelserna springer i från dem om man inte läser dem direkt. Men den är endå intressant för att få en inblick i den här världen. Sedan blir jag mest besviken över de här fallen som man känner igen från media där stackars oskyliga människor utsätts för vårt rasistiska rättsväsende i själva verket är skyldiga som synden.
För att inte tala om flera av de kvinnor sm nämns och som jag känner igen från tv-soffor och radio program där beklagar sig för Isalmofobin i samhället. (Redan då kände jag att med sådana vänner behöver väl Islam inga fiender. :wink: ) Och det visar sig att de har kopplingar till al-Qaida. :roll:

Sonderling

Varulv
Medlem
Inlägg: 2940
Blev medlem: 3 april 2004, 08:38
Ort: Norge/Norway

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Varulv » 8 november 2015, 21:39

Ole O. Moens "Fem Presidenter som endret USA - Politiske, økonomiske og sosiale reformer".

Ny bok i presidentblå farge om de fem presidenter som hadde stått for de største forandringer i det amerikanske samfunnet - Andrew Jackson, Abraham Lincoln, Franklin D. Roosevelt, Lyndon B. Johnson og Ronald Reagan. Var meget interessant i det Moen skildret om hvordan tiden etter Reagans tiltreden kan sammenlignes med "the Gilded Age" som på norsk betyr "den forgylte tid" - da man så USA i 1870-1910 opplevde en spekulasjons- og jobbetid uten sidestykke som medførte alvorlige sosiale ustabilitet, interkommunale motsetninger, økonomisk ulikhet og ustabile økonomiske tilstander som flere ganger fulgt til at demokratistyret var under meget stor fare den gang. Moen påpekte at den økonomiske modellen i 1980-2015 ikke er hva man bli forklart om av økonomene, for den er basert på fiktivøkonomi fremfor verdiproduksjonsøkonomi. Mye av verdensøkonomien er basert på fiktiv fremfor resultatorientering og det er ifølge Moen den viktigste enkelforklaringen bak Finanskrisen og den globale økonomiske nedsmeltingen i året 2015. Han mente at det som hendt i Russland var basert på Friedmans oppskrift og alle vet at det var en av de største katastrofene innenfor den globale økonomihistorien. Milton Friedman var en "frihandelsfanatiker".

Meget lærerikt. Og dessverre er Friedmans arv ikke utrensket i dag.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 9 november 2015, 08:02

George Dyson, Turing's Cathedral.

Om datorns tillkomst, inte de allra första som i princip var elektroniska räknesnurror utan von Neumanns konstruktion som låg närmare Turings abstrakta maskin. Faktatät och yvig; Dyson gillar sidospår, ogillar att lämna uppgifter onämnda. En redaktör med hårdare nypor hade gett en stringentare bok. Har mycket kvar så mer recension än så blir det inte f.n. (Och pappa var förresten nobelpristagaren Freeman D.)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 9 november 2015, 21:32

Började precis på den skönlitterära boken "Han är tillbaks" av Timur Vermes.
Handlar om att Hitler vaknar upp i dagens Berlin, är rolig och imponerande, då man förstår att författaren läst på lite grann.
Har visst filmatiserats också.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 10 november 2015, 23:07

Roland Svensson, Ensliga öar. Om fyra riktigt ensliga öar i skotska vatten. Läste den för längesedan och blev glad när jag upptäckte att den har klassiker-status.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 21 november 2015, 14:37

The rise of the Islamic state - Patric Cockburn

Tunn och spekulativ men många upprepningar. Det kändes redan daterad.
Jag är glad att jag inte köpte den utan lånade den på biblan. Eftersom jag blev lite besviken, jag var nog ute efter nått mer historiskt men för det kommer man nog få vänta.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 21 november 2015, 17:21

Alf Åbergs "Snapphanar" (från förra Pennan & Svärdet) och Guido Knopp "Krigsfångarna" ("Die Gefangenen").
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 29 december 2015, 20:12

Den unge Stalin av Simon Sebag Montefiore

Läste precis ut denna bok.
Helt okej man får dessutom en historie lektion i övrigt om den ryska revolutionen. Blev förvånad över att Stalin gillade trädgårdsodling? En sådan karl kan väl inte vara helt fel :wink: och man får en viss sympatisk bild trots allt. Kan lätt se att det här skule bli en bra HBO serie med lite Robin Hood tema. Kommer läsa hans andra bok om Stalin senare. Vi får väl se när paranojjan tar över misstännker jag. :)

Ett fel med boken är att meningar och t.o.m hela stycken återkommer. Först trodde jag det var tryckfel men insåg att så var inte fallet. En dålig korrektur läsning kanske.

Sonderling

KoteGaeshi
Medlem
Inlägg: 868
Blev medlem: 10 december 2008, 03:08

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av KoteGaeshi » 29 december 2015, 20:45

Julklappsboken blev "Kriget har inget kvinnligt ansikte" (У войны не женское лицо) av årets nobelpristagare.
sonderling skrev: Blev förvånad över att Stalin gillade trädgårdsodling? En sådan karl kan väl inte vara helt fel :wink: och man får en viss sympatisk bild trots allt.
Ja, både vindruvor, tomater och apelsiner var han väl svår på, Josef...
Lá carita i hamil mára alasaila cé nauva

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 30 december 2015, 10:13

sonderling skrev:Började precis på den skönlitterära boken "Han är tillbaks" av Timur Vermes.
Handlar om att Hitler vaknar upp i dagens Berlin, är rolig och imponerande, då man förstår att författaren läst på lite grann.
Har visst filmatiserats också.

Sonderling
Det stämmer boken har blivit film. Såg den när jag var i Berlin i höstas. Den var bra fast den här ändrats en hel del om man jämför med boken.

Användarvisningsbild
tyskaorden
Redaktör emeritus
Inlägg: 7625
Blev medlem: 27 mars 2002, 14:52

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tyskaorden » 30 december 2015, 10:19

Läste just ut Ospreys två böcker om den franska arm'en under fransk-tyska kriget. Belyser de tillkortakommanden som ledde till att Frankrike besegrades. Utifrån detta är det imponerande att man kunde föra kriget vidare så länge som man gjorde.

Skriv svar