Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 17 juni 2013, 20:42

Bertil Holmström, Mannen som räddade Göteborg. Liten bok om den tämligen bortglömde Axel Pontus von Rosen, landshövding i Göteborg för 200 år sedan.

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Karl XVII » 18 juni 2013, 02:07

"Kejsarbiografier" av Suetonius. Handlar om Romarrikets första kejsare skriven under första århundradet.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 18 juni 2013, 10:05

"Victory Was Beyond Their Grasp" av Doug Nash, en detaljerad skildring av 272:a Volksgrenadierdivsionens existens från september 1944 till krigsslutet.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 2 juli 2013, 08:15

Läste just ut Damien Echols självbiografi Dödsdömd. Förutom historien om hur man blir oskyldigt dömd för satanist mord så får man en inblcik över hur det är att leva som fattig White trash i södern. Det är så man tror att det utspelar sig på 30-talet.

Nu går jag över till "Snäckan i berget" av Alan Cutler. Ett tips som jag fick via den här tråden och som bara stod där i biblioteks hyllan. Så det var bara att låna den då.

Sonderling

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 4 juli 2013, 10:35

Under semestern läste jag bland annat "Alla monster måste dö: Gruppresa till Nordkorea" av Magnus Bärtås och Fredrik Ekman, en mycket läsvärd bok om Nordkorea som dels skildrar kidnappningen av det sydkoreanska filmparet Madame Choi och Shin Sang-ok och deras liv i Nordkorea och dels en gruppresa författarna åker på.


En annan i högen var "En bluffpilots bekännelse Thomas Salmes 13 år i himlen" av Thomas Salme och Stefan Lövgren som jag råkade hitta i bokbytarhyllan på hotellet (för övrigt en förträfflig idé som jag varmt stöder, både rent principiellt och genom att lämna de böcker och tidskrifter jag plöjt igenom på semestern där). Det är en märklig bok som är delad i två helt olika delar, första halvan är Salmes egna berättelse om sin uppväxt och flygkarriär medan andra halvan är medförfattarens undersökning av den samma där ett av kapiteln har rubriken "Mytomanen" vilket är fullt förståligt med tanke på hur många lögner som Lövgren hittar när han börjar undersöka vad Salme påstår om till exempel sin uppväxt, musikkarriär, jobb inom flygbranschen och intyg. Någonstans där finns också en början till en analys av de problem inom flygbranschen som hela affären avslöjat men det drunknar i det växande antalet lögner som avslöjas trots att de inte gör de problemen mindre oroande.

/Marcus

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9751
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 5 juli 2013, 18:01

Har just läst ut boken Rapporter av Michael Herr som var korrespondent under Vietnamkriget.

Sonderling skrev för länge sedan;
En sådan här svettig sommar passar det bra att fortsätta littteratur studier om Vietnam kriget.
Jag läser nu Dispatches av Michael Herr.
Den är full av 60´s jive så för en gång skull önskar jag nästan att jag hade en svensk översättning för att kunna jämnföra och också se hur översättaren hanterar språket.
Vet man vad lurrp´s med en Swedish K är för nått? Det hade varit kul att se.
Har just läst den svenska boken som då heter "Rapporter". "Lurrps med Swedish K" tror jag beskrevs ungefär som (orkar inte kolla) Långdistansrekognosceringspatrullgubbar med svenska kulsprutepistoler. :D

I övrigt måste jag säga att jag är väldigt kluven till boken. För det första är det en väldigt rörig skildring av hela kriget utan vettigt sammanhang, jag känner att det måste vara det sämst skötta kriget i hela världshistorien. Samtidigt tänker jag att det kan väl knappast ha varit så illa som det framställs här där man får intrycket att förlusterna var i nivå med tyskarna i Stalingrad, typ ångest över att lära känna kamrater eftersom de ändå snart var döda... Sedan läser jag att författaren var rådgivare till Coppola på filmen Apocalypse now och har ävenvarit med och skrivit manus till Full metal jacket. Det gör att jag ställer mig frågan om denne man har bidragit till att helt snedvrida bilden av den amerikanska insatsen där gräsrökande nervösa ångestladdade ynglingar lackar ur i pressade situationer helt utan mening?

Älskar ett citat i boken från en kollega till författaren som var med redan i VK2. Författaren påtalar för honom om "slakten" i Khe Sahn där minst 200 bassar dödats där borta och det blev över 1000 sårade - Kollegan tittar bara upp från sina papper och svarar att "200 är ju småpotatis, vi förlorade fler än så varje timme på Guadalcanal". :)

Kanske sanningen är den att alla krig är skit och utan vettig styrning eller motivering och att Vietnamkriget råkat bli det första krig där detta uppmärksammas? Eller också har denne man bidragit med en alltför negativ bild av ett förlorande USA? Faktum är att USA vann kriget militärt men gav upp eftersom det korrumperade Sydvietnam aldrig skulle kunna ta över förvaltningen. Jag misstänker dock starkt att böcker som denna och vietnamfilmerna gör att många tror att jänkarna fick rådäng där nere vilket inte är sant. :?

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 8 juli 2013, 08:04

Amund skrev:
Jag misstänker dock starkt att böcker som denna och vietnamfilmerna gör att många tror att jänkarna fick rådäng där nere vilket inte är sant.
Jag har också kommit fram till samma analys.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 30 juli 2013, 07:43

The pacific av Hugh Ambrose

Boken som ska ligga till grund för HBO serien med samma namn. Eller om man ska se den som ett komplement för det är ju inget manus. Jag var skeptisk men när jag såg den på biblan så lånande jag den. Förutom huvudpersonerna från serien så följer den en flygare och en marinkårs soldat som tillfångatogs på Filipinerna men sedan rymde. Det var intresant och spännande att läsa om detta och jag hade ingen aning om att trots att Japanerna ockuperade Filipinerna verkar de inte ha kontroll över hela ögruppen och inhemsk gerilla med Amerikansk personal verkar ha kontrollerat stora områden. Man hade radio kontakt med Australien och Ubåtar hämtar och lämnar pesonal och materiel. Man har t.o.m en egen valuta? Flygarens historia var också ett plus och jag hade ingen aning om att Helldiver planet var en sådan flopp.

Som vanligt (tyvärr) är ju inte översättningen den allra bästa. Facktermerna verkar han haft koll på men annars känns det som en robot översättning där mycket verkar direkt översatt. Alltså man får ändra och anpassa text när man översätter för att få flyt.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 30 juli 2013, 08:21

Sheila Ostrander och Lynn Schroeder, PSI - Psykiska upptäckter bakom järnridån (1974).

Originalet från 1970 blev en hit som kanske förändrade världen en smula. Fast inte på det sätt som författarna hade trott.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem
Inlägg: 6804
Blev medlem: 22 mars 2002, 21:27
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Marcus » 12 augusti 2013, 18:13

Denna gången blir det lite annorlunda kulturhistoria: "Precis min typ: en bok om typsnitt" av Simon Garfield.

/Marcus

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av tryggve » 22 augusti 2013, 14:15

"The Collapse of the Soviet Military" av William E. Odom.
One of the great surprises in modern military history is the collapse of the Soviet Armed Forces in 1991—along with the party-state with which it was inextricably intertwined. In this important book, a distinguished United States Army officer and scholar traces the rise and fall of the Soviet military, arguing that it had a far greater impact on Soviet politics and economic development than was perceived in the West.
http://yalepress.yale.edu/yupbooks/book ... 0300082715

Jag har inte kommit så långt än, men boken är mycket intressant.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7138
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 11 september 2013, 11:45

Ligger förskyld och läser Marco Smedbergs bok om kriget i Italien 1943 - 44

Mycket intressant om en lite bort glömd front i vk2. Salerno, Anzio och Monte cassino var väl det man kände till men inte mer en som namn på slagfält. Ger mersmak att ta reda på mer om kriget i Italien och även om hur själva landet delades i en proallierad och en facsistisk del.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 19 september 2013, 19:15

Upton Sinclair, Mental Radio (1930). Han och hans fru gjorde en serie telepatiska experiment: Han eller någon annan ritade en bild som hon sedan skulle återge. De någorlunda lyckade försöken (där det inte alltid är lätt att hålla med om författarens bedömningar av vad som är lyckat) med beskrivningar utgör denna bok. Albert Einsteins beröm finns naturligtvis med.

Användarvisningsbild
Klaatu
Medlem
Inlägg: 33
Blev medlem: 25 september 2013, 21:35
Ort: Luleå
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Klaatu » 30 september 2013, 19:31

Jag läser just nu Karl XII:s spion av Björn Holm. Har inte kommit så många sidor men det verkar spännande.

Om någon känner för det kan ni läsa min recension av Peter Englunds Poltava på min webbsida: www.karlkampe.se
Besök min nya webbsida: www.karlkampe.se

spiring
Medlem
Inlägg: 119
Blev medlem: 7 juni 2005, 14:39
Ort: Uppsala

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av spiring » 1 oktober 2013, 08:29

Min vana trogen har jag minst tre böcker igång samtidigt, eller rättare sagt parallellt:

¤ "Before the chop", en samling med kolumner av Henry Rollins

¤ "Tiden second hand" av Svetlana Aleksijevitj

¤ Ellery Queens "A fine and private place", på läsplattan till och från jobbet (på svenska hette den "Ett mord blir till", har jag för mig)

Helgen som gick avslutade jag GW Perssons senaste, Neil Gaimans "The ocean at the end of the lane" samt Klas Gustafsons nyutkomna guide till Cornelis sånger.
Allt är idioternas fel.

Skriv svar