Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 1 oktober 2010, 09:23

Den yttersta fienden av Richard Hillary. Hillary var jaktpilot under slaget om Storbritannien och boken "Den yttersta fienden" skrevs medan han återhämtade sig efter en krasch där han blivit svårt brännskadad och första gången utgiven 1942.

Skildringarna av stridsscener är ganska sparsmakade och boken är mer filosofiskt lagd kring förvandlingen av hur sorglösa universitetsstudenter förvandlas till iskalla stridspiloter.

Richard Hillary dog 1943 när han återigen havererade, nu under övning med en Blenheim som han flög själv trots svåra brännskador. När krigets största förluster ska beskrivas hänvisas ofta till alla de stora författare, konstnärer, uppfinnare etc som dog för tidigt och därför aldrig hann bli upptäckta eller aldrig hann blomma ut. Hade Richard Hillary överlevt kriget är det inte omöjligt att han varit en av vår tids stora författare.

Användarvisningsbild
Hedmark
Medlem
Inlägg: 228
Blev medlem: 9 augusti 2010, 19:23

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hedmark » 1 oktober 2010, 12:11

Jag läser just nu "Fidel & Che; Revolutionsbröder" av Simon Reid-Henry.
Jag insåg att jag visste väldigt lite av dessa två "idioter" i min syn och ville lära mig mer om dem. Intressant början måste jag säga.

Innan den läste jag Bengt Liljegrens "Adolf Hitler" och samtidigt Clas Svahns "Sekter och Hemliga sällskap i Sverige och världen"

Användarvisningsbild
spett
Medlem
Inlägg: 3639
Blev medlem: 7 december 2006, 22:41
Ort: Fjollträsk

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av spett » 5 oktober 2010, 17:38

Murray Bookchin, The Spanish Anarchist

Matt White, Citroën 2CV

Dodson/Hilton, The Complete Royal Families of Ancient Egypt

John Christopher, Transatlantic Airships

Steven Runciman, The Sicilian Vespers

Terence Zuber, Ardennes 1914

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 5 oktober 2010, 20:23

Generation Kill av Evan Wright (boken som tv-serien med Alexander Skarsgård bygger på). Intressant grodperspektiv på tillvaron i USMC under OIF. En del av snacket och attityderna känns igen från Utlandsstyrkan, annat känns ytterst främmande. Men det är slående hur (dum)dristigt invasionen faktiskt genomfördes, och mot en mer kompetent fiende i en annan terräng hade koalitionen lätt kunnat drabbas av bakslag i stil med slaget vid Unsan. Läsvärd, hursomhelst.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 15 oktober 2010, 07:21

Per Andersson skrev:
sonderling skrev:Black Water - Jeremy Scahill
Lånat svensk översättning på biblan och vad jag förstått så missar man då vissa tillägg. Annars känns det så trist att författarens politiska åsikt är så transparant och flera ggr vet jag inte om det är han eller ett citerat stycke av någon annan. Som att läsa en politisk vänster pamflett.
Det är synd för jag tycker det är ett viktigt och skrämmande ämne.
Ämnet är både viktigt och skrämmande, och förtjänar helt klart en bättre bok än den du läser/läste. Jag har nog egentligen inget att invända mot vad Scahill skriver, men jag störde mig på sättet han skrev det på. Det kändes onödigt manipulativt, helt enkelt.
Läser en bättre bok i samma ämne. Licensed to Kill: Hired Guns in the War on Terror av Robert Pelton Young. Denna bok avhandlar hela fenomenet med Privat soldater i en spännande reportage stil utan att för den skull sakna kritiken där det behövs.
Jag rekomenderar att ni läser den här istället.

Sonderling

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Torbjörn J » 20 oktober 2010, 09:40

Läser för tillfället Chief of station, Congo av Larry Devlin om hans år som CIA:s stationschef i landet i början av 1960-talet. Skulle använt boken till en analys om USA:s roll i Kongo 1960-61 men boken dök upp för sent och blev kvällsläsning istället.

Gällande privata säkerhetsfirmor har P.W. Singer skrivit en, enligt mig, läsvärd artikel (på engelska) som går att hitta här.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 12 november 2010, 12:44

Läste just slut; Malta : kriget i Medelhavet 1940 - 1942
av Michael Tamelander
Mycket bra och det väckte ett slumrande intresse för ökenkriget igen. Nått som jag var väldigt intresserad av i yngre tonåren. Och som så många andra nya böcker om VK2 är den full av nya infallsvinklar och ny (för mig) information. Tänkte te.x inte på att det bodde Italienska civila i Libyen, fast detta nämndes mest i förbi gående och man undrar hur de påverkades av kriget.
Boken rekomenderas!

Fortsätter med: Pansarchef under Rommel av Hans von Luck
Började med den i våras men tog en paus. Intressant, speciellt ur från andra sidan kullen perspektiv men kan inte komma över att det är sån "kläm tjäck" ton i boken. Börjar nästan bli lite jobbigt.

Sonderling

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 17 november 2010, 00:11

Min senaste utskrift om runstenar som också innehåller några andra objekt.
Det som jag har valt ut själv från Fornminnesregistret.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem
Inlägg: 4437
Blev medlem: 20 juni 2002, 13:51
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Schwalbe » 17 november 2010, 11:51

Hitlers Krigsmakt- Guido Knopp. Eller jag har börjat läsa...........måste få ordning på sittfläsket!

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5048
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 18 november 2010, 13:34

A modern history of Japan av Andrew Gordon. Meiji har just tagit makten och det är spännande att följa alla japanska reformer.

Den senaste månaden har jag läst, Shades of Grey av Jasper Fforde - en scifi, fantasynovell, slaget om Midway, Demystifying Pearl Harbor, tredje delen av slaveriets historia av Dick Harrison, och Tyskland talar, om Königsbergsradion.

Jag tyckte boken om slaget om Midway var väldigt intressant. I min ungdom brukade jag och bröderna och kamrater spela ett spel som heter Flat Top. Det handlar om striderna i Korallhavet och runt Salomonöarna. Boken fick mig att minnas spelandet, och även fundera något över Midway. När man läser om vissa människoöden undrar man ibland om de tillhörde samma art som en själv. Wikipedia säger att två av 30 klarade sig, eller något sådant, av amerikanernas torpedplansbesättningar. Hur kan man ha en sådan disciplin? Vem skulle kanske inte ha försökt avbryta anfallet eller ha hoppat i drickat i förtid? Spontant känns det ju som att man hade haft en större chans mot hajarna än mot japanerna. Man slås också av hur viktigt det är att ha tur, och att slaget hade kunnat få ett annat förlopp, men ändå desto mer av att det är lättare att ha tur om man har vetskap och information om fienden.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 18 november 2010, 13:48

Schwalbe skrev:Hitlers Krigsmakt- Guido Knopp. Eller jag har börjat läsa...........måste få ordning på sittfläsket!
Jag är inne på slutkapitlet på den boken - fick tag på den till mycket bra pris - och kommer nog att recensera den här.

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 18 november 2010, 18:42

sonderling skrev:Läste just slut; Malta : kriget i Medelhavet 1940 - 1942
av Michael Tamelander
Mycket bra och det väckte ett slumrande intresse för ökenkriget igen. Nått som jag var väldigt intresserad av i yngre tonåren. Och som så många andra nya böcker om VK2 är den full av nya infallsvinklar och ny (för mig) information. Tänkte te.x inte på att det bodde Italienska civila i Libyen, fast detta nämndes mest i förbi gående och man undrar hur de påverkades av kriget.
Boken rekomenderas!

Fortsätter med: Pansarchef under Rommel av Hans von Luck
Började med den i våras men tog en paus. Intressant, speciellt ur från andra sidan kullen perspektiv men kan inte komma över att det är sån "kläm tjäck" ton i boken. Börjar nästan bli lite jobbigt.

Sonderling
Kan hålla med angående Hans von Lucks bok. Den är intressant men man kan inte komma ifrån känslan av att han inte berättar allt utan bara tar med sådant som inte är kontroversiellt.
Den som vill läsa vad som tilldrog sig på andra sidan kullen bör istället läsa "It Never Snows in September: The German View of Market Garden and the Battle of Arnhem, September 1944" av Robert Kershaw.
Boken är visserligen begränsad till Arnhemoperationen men ger en mycket tillförlitlig bild av hur tyskarna tänkte och agerade under striderna.
Bilagor
Arnhem.jpg
Arnhem.jpg (45.38 KiB) Visad 947 gånger

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Martin Lundvall » 18 november 2010, 20:09

Fått tag i en underbar bok från Sovjetunionen från 1982, med alla som är begravda i Kremlmuren eller däromkring. Alla är goda kamrater som har dött i kamp med junkrar, utsugare, vitgardister eller annat löst folk.

/Martin

Användarvisningsbild
Lasse O
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5857
Blev medlem: 6 juni 2006, 18:13
Ort: Finland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Lasse O » 18 november 2010, 20:28

Martin Lundvall skrev:Fått tag i en underbar bok från Sovjetunionen från 1982, med alla som är begravda i Kremlmuren eller däromkring. Alla är goda kamrater som har dött i kamp med junkrar, utsugare, vitgardister eller annat löst folk.

/Martin
Påminner om "Karelska näset 1944 - Slutstriden" av Ilja Mosjtjanski och där allt som sovjeterna gör är skickligt, modigt och heroiskt. Förmodligen kommer jag aldrig i min livstid att få läsa en osminkad skildring av hur det egentligen var, d v s att det förekom misstag och feghet, precis i alla situationer där människor är inblandade. Kanske tabut kommer att lyftas om hundra år?

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av MD650 » 18 november 2010, 20:39

lago skrev:
Påminner om "Karelska näset 1944 - Slutstriden" av Ilja Mosjtjanski och där allt som sovjeterna gör är skickligt, modigt och heroiskt.
Är det den som är nog så väl sovjetiskt tillrättalagd?
:)

Skriv svar