Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 18 augusti 2010, 19:23

"Helmet For My Pillow" av Robert Leckie, en av böckerna som utgjorde grunden till "The Pacific".

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 19 augusti 2010, 01:31

Hans skrev:Bury Us Upside Down.
Roligt när man f.ö. kan tidsbestämma när man läst en bok.

viewtopic.php?f=37&t=30255

MVH

Hans
Bilagor
bury.jpg
bury.jpg (107.94 KiB) Visad 1865 gånger

Användarvisningsbild
NIL
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 2685
Blev medlem: 8 maj 2008, 11:22
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av NIL » 19 augusti 2010, 04:15

Vafalls!
Hade inte unge Hans slutat röka?
Äh, det löser sig.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28567
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 19 augusti 2010, 10:25

NIL skrev:Vafalls!
Hade inte unge Hans slutat röka?
Jovisst 20/7 2009 - men detta är ett historiskt forum och bilden är från sommaren 2007.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av FNP » 6 september 2010, 19:00

Why the Allies Won av Richard Overy - Ger svaret. Läs den därför om du inte kan svaret, läs den även om du tror du kan svaret, läs den även om du kan svaret. :milwink:

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 6 september 2010, 21:44

Generation Kill av Evan Wright, i svensk översättning.

Såg serien för något år sedan - har visserligen inte läst särskilt mycket av boken men tycker redan att den ger serien ett djup.

Visste inte, men borde kanske har tänkt ut själv, att 1st Reconnaissance Battalion vanligtvis inte opererar mekaniserat på det sätt som skedde under Irak-kriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 september 2010, 12:32

Läste precis:

John Keegan - The Iraq war

Har undrat länge hur bra en bok är om Irak-kriget är som är skriven 2004 med tillägg 2005. Lite tunn är väl min mening även om jag hemskt mycket uppskattar den hårda kritiken på den anti-amerikanska opionen som fanns förre invasionen. Kändes väldigt uppfriskande. :D

Har precis börjat på:

Black Water - Jeremy Scahill
Lånat svensk översättning på biblan och vad jag förstått så missar man då vissa tillägg. Annars känns det så trist att författarens politiska åsikt är så transparant och flera ggr vet jag inte om det är han eller ett citerat stycke av någon annan. Som att läsa en politisk vänster pamflett.
Det är synd för jag tycker det är ett viktigt och skrämmande ämne. Jag förutspår att nästa krig USA för, kommer vara internt med en av dessa skapade monster. Vad händer om man tex vill aväpna dem?

Sonderling

Användarvisningsbild
Karl XVII
Medlem
Inlägg: 92
Blev medlem: 12 april 2005, 22:00
Ort: Umeå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Karl XVII » 8 september 2010, 20:27

Jag läser Gustav IV Adolf av Mats Wickman. En intressant tid i svensk historia med många stora förändringar. Även intressant att monarkin överlevde och integrerades i det nya parlamentariska systemet utan någon blodig revolution.

Så anser jag att Gustav IV är missförstådd i svensk historia. Att stå emot Napoleon som han gjorde var visserligen dumdristigt, men samtidigt så har ju historien faktiskt gett honom rätt. Napoleon föll till slut och nog är det märkligt att inte Sverige fick mer tillbaka för att man faktiskt opponerade sig mot det tyranniska Frankrike. Man fick en liten lös union med Norge, men förlorade Finland. Svagt!
Efter andra världskriget har det tjatats om att Sverige var neutrala och inte tog ställning mot nazityskland. Under Napoleon-krigen tog Sverige ställning på riktigt, men då beskylls man i historieskrivningen istället för att ha varit dumdristig med en galen kung. Det känns som att historieskrivningen i början på 1800-talet är "censurerad". Den speglar inte verkligheten, det var många inom adeln och framförallt Jean Baptiste Bernadotte som hade saker att tjäna på en tyglad historieskrivning. Detta har hängt kvar sedan dess och blivit en del av den numera svenska passiva, neutrala folksjälen.

Gustav IV i sin tur blev avsatt i samma veva vilket nog kan förklara varför Sverige förlorade så mycket som man gjorde. Hade Gustav IV suttit kvar hade Sverige legat på för att få tillbaka Finland i freden då man stod på den vinnande sidan. Gustav IV var dessutom den ende svenske kung som lärde sig finska så Finland låg honom uppenbarligen varmt om hjärtat. Sveriges utrikespolitiska ställning rasade ordentligt efter att Gustav IV avsattes och har fortsatt rasa ända till denna dag.

Jag har inte hunnit så långt så jag kan inte säga något om själva boken än.

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem
Inlägg: 1631
Blev medlem: 1 september 2002, 18:24
Ort: Halmstad

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stilleben » 8 september 2010, 21:05

Intressant om Gustav IV Adolf här, http://www.hjle.se/webbsidor/ku_gustavIV_adolf.htm . Bl.a. att "Hans senaste informator blev kanslirådet Nils von Rosenstein.Han lärde sig latin och, ovanligt nog också för en svensk kung, finska (ironiskt eftersom han sedan förlorade Finland och var dess siste regent.)"

Är uppgiften om att han lärde sig finska verkligen belagd? I så fall ovanligt och en mycket aktningsvärd prestation!

En annan statsman som också gjorde det var utrikesministern Rickard Sandler, som var djupt involverad i Ålandsfrågan och om militär hjälp till Finland 1939 och därför tvangs att avgå.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11938
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 september 2010, 13:27

"Den stora boken om byggnadsvård" av Göran Gudmundsson.

Stefan

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Inlägg: 465
Blev medlem: 10 juli 2005, 15:21
Ort: Skåne
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Graf Zeppelin » 25 september 2010, 14:46

Peter Longeirch biografi om Heinrich Himmler. Inget direkt nytt som kommer fram men den är ändå värd att läsa.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7142
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 28 september 2010, 12:45

Ännu ett tips från denna tråd.
"not a good day to die" av Sean Naylor
Är ännu så länge bara i planerings skedet om operation Anaconda. Väldigt många SF aktörer verkar det vara och det är tydligt att redan 2002 så tar den kommande OIF resurser från detta slagfält. Sedan så var det intressant med beskrivningens av Gerillans ickegerilla fältmässighet, dvs vi slåss bara på sommaren och är beroende av förnödenheter från våra vänner muslimska välgörenhetsorganisationer.
Det skulle vara intressant att läsa en ny bok om konflikten så här 9 år senare. Har Mujaheedin lärt sig vinterkrigföring tex.?

Sonderling

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Per Andersson » 30 september 2010, 22:43

Efter att ha legat i 'skall läsa' högen ett bra tag, så tog jag till sist och läste igenom Bernard Fall's två böcker om det franska indokinakriget. De heter 'Street Without Joy', som behandlar kriget i stort, och 'Hell in a Very Small Place', som behandlar Dien Bien Phu.

Båda böckerna är helt klart läsvärda, och 'counterinsurgency' kommer nog att kännas som ett aktuellt ämne åtminstone fram till 2014...
Dock så märks det på språket att de inte direkt är skrivna nyss. Då man på allvar talar om 'reds' eller 'tommy guns', så drar jag åtminstone litegranna på smilbanden.

Om man jämför de två böckerna, så är 'Hell in a Very Small Place' helt klart den bättre boken, då den funkar bättre som en (tragisk och sedelärande) berättelse, med en uppenbar början och ett ännu uppenbarare slut.
Dessutom så medger formatet med fokus på ett enda slag att Fall har utrymme och tid att gå in mer på detaljer, medan 'Street Without Joy' lätt blir lite väl översiktlig, då den försöker täcka in hela kriget på ungefär lika många sidor som 'Hell...' använder för ett enda slag. Det finns två eller tre segment i 'Street...' som jag gärna sett beskivna lika noggrannt som 'Hell..' beskriver DBP, bland annat förintandet av Groupe Mobile 100, som jag tror visades i början på 'We Were Soldiers'.
Försöker man lägga något slags 'nyttoperspektiv' på de båda böckerna, så är nog 'Street...' bättre, då den på ett förtjänstfullt sätt täcker in i princip hela det franska indokinakriget i en lättläst och inte särskilt tjock bok.

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Per Andersson » 30 september 2010, 22:58

sonderling skrev:Black Water - Jeremy Scahill
Lånat svensk översättning på biblan och vad jag förstått så missar man då vissa tillägg. Annars känns det så trist att författarens politiska åsikt är så transparant och flera ggr vet jag inte om det är han eller ett citerat stycke av någon annan. Som att läsa en politisk vänster pamflett.
Det är synd för jag tycker det är ett viktigt och skrämmande ämne.
Ämnet är både viktigt och skrämmande, och förtjänar helt klart en bättre bok än den du läser/läste. Jag har nog egentligen inget att invända mot vad Scahill skriver, men jag störde mig på sättet han skrev det på. Det kändes onödigt manipulativt, helt enkelt.

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem
Inlägg: 1411
Blev medlem: 22 december 2005, 23:51
Ort: Södermanland

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Fredrik Andersson » 1 oktober 2010, 01:15

"Katanga" av Jonas Waern. Om det svenska deltagandet, under FN-flagg, i Kongo 1961-62. Alltid intressant att läsa beskrivningar av folk som faktiskt var DÄR när det som beskrivs i boken faktiskt hände!

Skriv svar