Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 4 maj 2010, 09:27

Rapporten: Archaeological Handbook for Establishing Ofshore Wind Farms in Sweden.

Användarvisningsbild
millgard
Stödjande medlem 2020
Inlägg: 3790
Blev medlem: 23 mars 2007, 16:36
Ort: Luleå

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av millgard » 4 maj 2010, 12:07

Ivar Harrie: Legenden om Bengtsson.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 5 maj 2010, 07:36

Judiskt motstånd av Bo Knarrström

Har kommit halvvägs i denna intressanta bok om diverse judiska motståndsaktioner antingen i grupp eller av individer.
Det är en samling berättelser som vad jag förstått lånats från diverse böcker. Men inte mindre intresant för det. En del saker, som liksom nämns som sidoinformation, skulle man vilja veta mer om, tex är det verkligen sant att beväpnade judiska grupper kunde röra sig fritt i Europa efter VK2 och dessutom strider mot f.d. tyska Nazister :? . Och en nyhet för mig var att kommunistiska grupper i Frankrike saboterade flygplansmotorer för att hjälpa den allierade Tyska armén 8O ?
En forumsmedlem ondgjorde sig över att Polaker framställdes som medhjälpare och antisemiter men nog nämns flera exempel där de judiska motståndsmännen mer en gärna hjälptes av goda Polaker. Det var iallafall saker som jag tog fasta på.

Är inne i en bokmals period just nu, och har lånat Tamelanders bok om anfallet mot Franrike 1940 som är nästa bok på agendan. Och så här 70 år sedan så har jag införskaffat en bok om Dunkirk också.

Sonderling

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5929
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Sarvi » 7 maj 2010, 18:37

"FN-soldat i Kongo", Bokförlaget Dokumentär. Det är onekligen ett intressant dokument - artiklarna som boken består av är skrivna av soldaterna och officerarna själva - med de styrkor och svagheter som vittnesskildringar innebär. Hursomhelst läsvärd trots ojämnheten, speciellt för den som är intresserad av historiken om svenska fredsbevarande insatser. Men ska man ha fullt utbyte av den krävs nog att man antingen är inläst på konflikten och speciellt FN:s operationer, eller att man har något mer strukturerat verk som referens.

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 7 maj 2010, 20:48

Har just läst Fasornas krig av John Ellis. Boken har försökt beskriva soldaternas vardag utifrån utrustning, teknik, taktik, rutiner och korta redogörelser. Även om boken är mycket informativ saknar jag det där extra som skapar den där känslan av närvaro.... Men kanske jag är orättvis eftersom jag nyss läst Peter Englunds Stridens skönhet och sorg?

Hur som helst måste jag återge något jag läste och som jag bara kan kommentera med att uttrycket - "Man lär så länge man lever " tydligen inte gällde den brittiske överbefälhavaren på Västfronten Douglas Haig. Han skrev tydligen 1926 följande:
"Jag tror att värdet av hästen och hästens användbarhet i framtiden kommer att vara lika stor som någonsin tidigare. Aeroplan och tanks är bara bihang till mannen och hästen, och jag är säker på att allteftersom tiden går, kommer man att finna hästen - den välavlade hästen av god ras - lika användbar som någonsin förr"

Om den man som ledde de brittiska styrkorna under kriget var av den uppfattningen är det ju en stor prestation att man till slut lyckades besegra hunnerna.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7122
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 18 maj 2010, 09:41

Fick avbryta mitt läsande om fall gul, pga av ett email från biblioteket.

Läste som tidigare nämnt Generation kill och som tidningen militär historia rekomenderade så ville jag också läsa Nathaniel Ficks version från samma enhet. Den heter "one bullet away" - the making of a marine officer.
Frågade biblioteket om de hade denna och det hade de inte, ej heller fanns den som fjärrlån.
Men du kan skicka in en önskan om inköp informerades jag. -Ja tjena tänkte jag, allt som finns på Biblan i ämnet GWOT brukar komma från Ordfront förlag men kör i vind vi prövar, tänkte jag.
Sedan glömde jag bort det tills ett email kom två veckor senare att nu fanns den att låna :o

Och hur är boken? Bra och förutom att den kompletterar gen kill så får man en inblick i hur marin kåren tränar sina trupper samt början på Enduring freedom. Och alltid lär man sig nått nytt. Hade ingen aning om att man tränar officerare i att se blod och skador genom att låta dem prya på akutmottagningen i Washinton DC.8O

Nåväl, när jag är klar med den (kommit halvvägs) så finns den att (fjärr)låna på Växjö stadsbibliotek. 8-)

Sonderling

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 18 maj 2010, 14:10

Läste precis ut Jack Uppskäraren av Glenn Lauritz Andersson (medlem här på skalman). Sakligt och intressant. Den kanske största förtjänsten är dock inte att boken beskriver en rad bestialiska mord, utan också lyckas spegla den tid och miljön när morden begicks.

Användarvisningsbild
lampros
Medlem
Inlägg: 1836
Blev medlem: 2 april 2008, 13:52
Ort: Härnösand

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av lampros » 18 maj 2010, 15:34

Amund skrev:Hur som helst måste jag återge något jag läste och som jag bara kan kommentera med att uttrycket - "Man lär så länge man lever " tydligen inte gällde den brittiske överbefälhavaren på Västfronten Douglas Haig. Han skrev tydligen 1926 följande:
"Jag tror att värdet av hästen och hästens användbarhet i framtiden kommer att vara lika stor som någonsin tidigare. Aeroplan och tanks är bara bihang till mannen och hästen, och jag är säker på att allteftersom tiden går, kommer man att finna hästen - den välavlade hästen av god ras - lika användbar som någonsin förr"

Om den man som ledde de brittiska styrkorna under kriget var av den uppfattningen är det ju en stor prestation att man till slut lyckades besegra hunnerna.
Haig dyrkade hästen, korkat alltså. Det håller jag med om.

Men vi idag, är vi bättre? Vi dyrkar till exempel stridsvagnar och tror att de ska tuffa runt på slagfälten i evighet. Jag tror vi kommer att bli lika förvånade som hästälskarna under och efter FVK.

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av FNP » 20 maj 2010, 19:34

"Bomber boys" av Patrick Bishop. Uppföljaren till "Fighter boys" är en utmärkt skildring av Bomber Command och pojkarna som utgjorde dess kärna. Författaren väjer inte för bombkrigets moraliska problematik, men vågar ändå om inte helt rättfärdiga så åtminstone övertygande försvara det. Bishop presenterar dessutom en intressant slutsats i form av bombkrigets kanske enda positiva utfall.

"Churchills generals" av Redaktör John Keegan, de 20 mest kända brittiska generalerna presenteras och värderas i korta essäer av olika militärhistoriker. Balanserat utan att ge avkall på nyanserad, saklig och berättigad kritik

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 20 maj 2010, 20:17

Amund skrev:den brittiske överbefälhavaren på Västfronten Douglas Haig. Han skrev tydligen 1926 följande:
"Jag tror att värdet av hästen och hästens användbarhet i framtiden kommer att vara lika stor som någonsin tidigare. Aeroplan och tanks är bara bihang till mannen och hästen, och jag är säker på att allteftersom tiden går, kommer man att finna hästen - den välavlade hästen av god ras - lika användbar som någonsin förr"
Tydligen ja ... Finns det någon källa?

Det verkar vara populärt att tillskriva Haig korkade uttalanden. Så noggrannhet anbefalles.
lampros skrev:Vi dyrkar till exempel stridsvagnar och tror att de ska tuffa runt på slagfälten i evighet.
Nej, det gör vi inte.

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Göstring » 20 maj 2010, 20:57

Hexmaster skrev:
Amund skrev:den brittiske överbefälhavaren på Västfronten Douglas Haig. Han skrev tydligen 1926 följande:
"Jag tror att värdet av hästen och hästens användbarhet i framtiden kommer att vara lika stor som någonsin tidigare. Aeroplan och tanks är bara bihang till mannen och hästen, och jag är säker på att allteftersom tiden går, kommer man att finna hästen - den välavlade hästen av god ras - lika användbar som någonsin förr"
Tydligen ja ... Finns det någon källa?
Enligt den här källan kommer citatet från Lidell Hart, The memoirs of Captain Liddell Hart, Volym 1

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9729
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 20 maj 2010, 22:19

Hexmaster skrev:
Amund skrev:den brittiske överbefälhavaren på Västfronten Douglas Haig. Han skrev tydligen 1926 följande:
"Jag tror att värdet av hästen och hästens användbarhet i framtiden kommer att vara lika stor som någonsin tidigare. Aeroplan och tanks är bara bihang till mannen och hästen, och jag är säker på att allteftersom tiden går, kommer man att finna hästen - den välavlade hästen av god ras - lika användbar som någonsin förr"
Tydligen ja ... Finns det någon källa?
Nej - Boken Fasornas krig av John Ellis har ingen källförteckning, men det står att Haig ska ha skrivit detta i en rescension 1926. Jag googlade lite och då nämns det att han skrivit så i en artikel samma år.
http://www.spartacus.schoolnet.co.uk/FWWhaig.htm (punkt 14)

Användarvisningsbild
Göstring
Medlem
Inlägg: 1501
Blev medlem: 25 februari 2004, 06:59
Ort: Skåne/Dalarna

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Göstring » 20 maj 2010, 23:04

Haig uttalade sig om hästens framtid i krig när han tog emot ett hedersdiplom från Royal College of Veterinary Surgeons som återges på flera ställen. Det enda jag hittar i fulltext är detta:
The Miami News - Jul 10, 1925 skrev:HORSE TO HOLD PLACE IN WAR

Field Marshall Haig Says Tanks And Motor Will Never Supersede Equine

(By Associated Press)

London, July 10. - Tanks and other motor equipment will not supersede the horse in the next war is the opinion of Field Marshal Haig.

Acknowledging an honorary diploma as associate of the Royal College of Veterinary Surgeons recently the field marshal expressed the opinion that the need of horses in futere wars would be as great as in the past.

"We have heard a good deal about modern war inventions which are likely to supersede the horse." said the earl, "but the production of these inventions invariably produces an antidote, and in order to gain the greatest efficiency in the long range of war appliances we will need well bred horses for a great many years to come."
Andra:
http://books.google.se/books?lr=&ei=HKH ... rch_anchor
http://books.google.se/books?lr=&ei=JaD ... rch_anchor

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Stefan Lundgren » 5 juni 2010, 23:25

Husförhörslängder!!!

Stefan

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 16 juni 2010, 09:20

KSLAs nyutgivning av Brummers Försök til et swenskt skogs- och jagt- lexicon från 1780-talet.

Skriv svar