Vad läser du just nu?
-
- Redaktör och stödjande medlem 2024
Re: Vad läser du just nu?
Stort tack sonderling, du gör mig enormt lässugen nu.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Där ser man! Tackar!
Sonderling
Sonderling
-
- Medlem
Nu finns det också ett radioprogram om de svenska flygarna i RAF. Mest berättas det om Gustaf Lönnberg.
Sveriges Biggles - Vetenskapsradion historiaFlera svenskar stred i det brittiska flygvapnet RAF mot Hitlertyskland. I den aktuella boken Svenska flygare mot Hitler, frivilliga i Royal Air Force 1939-45 kartlägger militärhistorikerna Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg deras öden och äventyr. Flera av dem blev rikt dekorerade av den brittiska staten, men hemma i Sverige sågs de med misstänksamhet, och deras historia har glömts bort. För lika mycket som svenskarna älskade den fiktive Biggles, lika mycket hade man svårt att förstå sina landsmäns erfarenheter från kriget, berättar Lars Gyllenhaal.
https://sverigesradio.se/avsnitt/sveriges-biggles
-
- Medlem
Sonderling,
Hans Frank.Vem kan det vara som fått för lite uppmärksamhet. Nu blir man nyfiken!
Med vänliga hälsningar
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
Artur Szulc
http://www.arturszulc.se
Tylko prawda jest ciekawa (Endast sanningen är intressant)
Józef Mackiewicz
-
- Stödjande medlem 2021
Den jäveln! Ja det ser jag fram emot att läsa mer om.
Sonderling
Sonderling
-
- Medlem
Läser just nu om en kär favorit: sex tal av Cicero översatta till svenska av Bertil Cavallin. Utgåvan är från 1975 och kan säkert lånas på bibliotek eller köpas på Bokbörsen om någon är intresserad.
Boken börjar med de fyra tal Cicero höll mot statskuppmakaren Catilina år 63 f.Kr. Därefter följer hans försvarstal för Sextus Roscius från Ameria, som stod anklagad för fadermord år 80 f.Kr. Sist kommer talet till stöd för Titus Annius Milo, som tvingades fly Rom efter att ha mördat populistledaren Clodius år 52 f.Kr.
Cavallin inleder med att sätta in läsaren i kontexten och resonera en del kring översättandets problematik. När man översätter från latin till svenska blir resultatet lätt stelt och ålderdomligt, och han säger att det är svårt att återge Ciceros rytm och språkliga nyanser. Det stämmer säkert, men resultatet är ändå strålande. Översättningen känns fräsch och naturlig.
Här hittar vi en del bevingade ord. Till exempel Ciceros berömda inledning i det första talet mot Catilina:
Kul är också de förolämpningar Cicero slungar mot kuppmakarna. Personangrepp var ett vanligt retoriskt grepp på den tiden:Hur länge ska du missbruka vårt tålamod, Catilina? Hur länge ska ditt vanvett få driva sitt spel bland oss? Hur
länge ska din fräckhet ges fria tyglar? Har inte vaktposterna om natten på Palatinen gjort något intryck på dig,
inte patrullerna i staden, inte folkets fruktan, inte uppbådet av alla lojala medborgare, inte denna
utomordentligt väl bevakade plats för senatens sammanträde, inte de här närvarandes blickar och miner?
I försvarstalet för Sextus Roscius återfinner vi den klassiska frågan cui bono, som Cavallin har översatt till "vem har haft fördel":Ty de här människornas begär är inte normala, deras fräckhet är inte mänsklig, inte uthärdlig; deras enda tanke
gäller mord, brand, våldtäkt. De har slösat bort vad de ärvt, pantsatt vad de äger, kontanter har de länge saknat
och nu börjar också krediten tryta; men deras begär är likadana som när de levde i överflöd. Om de nu över vinglas
och tärningar bara tänkte på att slå runt och krypa i säng med vem som helst skulle man visserligen misströsta
om dem, men man skulle stå ut med dem. Men vem kan stå ut med att fega krakar lägger sig i bakhåll för tappra män,
dumbommar för klokt folk, berusade för nyktra, slappa för vaksamma? Där ligger de till bords på party efter party,
klistrar sig på kvinnor som inte har skam i kroppen, dåsiga av vin, fullproppade med mat, med blommor i håret,
stinkande av parfym, utpumpade av sina samlag, och deras konversation består i rapningar om lojala medborgares död
och Roms brand!
...
Och så kommer den kategori som gör anspråk på sista platsen inte bara genom sitt antal utan också genom sin karaktär
och sitt leverne. Det är de som är mest lika Catilina, det är hans utvalda, det är dem han har hållit i sina armar,
i sin famn, dem ni kan se slätkammade, väldoftande, antingen utan skägg eller med skägget putsat och ansat, i
långärmade tunikor som fladdrar kring benen, insvepta i togor som mer påminner om segel, män vilkas enda
ansträngning och möda i livet gäller att hålla igång tills solen rinner upp. Bland de här typerna finner vi alla
korthajar, alla horbockar, alla homofiler. Dessa söta gossar, så nätta, så raffinerade, har inte bara lärt sig att
älska och att älskas, att dansa och sjunga utan också att hantera en dolk och förgifta folk.
...
När jag sökte driva Catilina ut ur staden insåg jag mycket väl, mina herrar, att bara han försvann skulle jag inte
behöva frukta den sömnige Publius Lentulus eller fläskberget Lucius Cassius eller virrpannan Gaius Cethegus.
Allt som allt väldigt trevlig läsning för den som gillar romersk historia och god litteratur. Betyg: fem spöknippen av fem.Lucius Cassius som enligt allas åsikt var en ytterst opartisk och klok domare brukade alltid ställa frågan: Vem har
haft fördel av detta? Människan är sådan att ingen söker begå ett brott utan hopp om vinning.
Egennyttan talar alla språk och spelar alla roller, till och med den oegennyttiges.
-- François de La Rochefoucauld
-- François de La Rochefoucauld
-
- Medlem
Scondia illustrata av Johannes Messenius. Försöker förkovra en obefintlig latin... Finlands historia från år 156 "året efter världens översvämning" till Gustav II Adolfs tid 1628. Jag har hur kul som helst.
-
- Stödjande medlem 2021
Brothers in arms - The epic story of the 761st tank battalion, WW 2s forgotten heroes.
Kareem Abdul-Jabbar och Anthony Walton
En bok jag köpte för ca 20 år sedan. Som avhandlar den svarta 761:a stridsvagns bataljonen. Det kan man ju inte motstå och speciellt nyfiken blev man när det är en känd basket spelare som varit med och skrivit boken.
Han är tydligen möp också med intresse för VK2 och särskilt de svartas deltagande i VK2. Som av en händelse fick han redan på att en familje vän varit medlem så han börjar forska i det och resultatet är denna bok.
Han står mest för ögonvittnesskildringarna. Walton misstänker jag står för det övergripande historie skildringarna som sätter bataljonen i dess sammanhang under ETO. I början är de under Pattons befäl under den bortglömda (Förträngda?) Saar kampanjen. Sedan sätts de in i Ardennerna för att bistå Bastogne. Därefter transport med tåg(!) tillbaka till södra fronten mot Österrike, där de senare möter stridsvagnar från röda armén vars besättning består av kvinnor. . (En karta hade varit bra här så man kunde följa deras rörelser.)
På det personliga planet får vi följa dessa soldater från att de tränas i Louisana och där deras svarta kamrater från Sydstaterna får varna och hjälpa deras kamrater från Nordstaterna som inte fattat hur rasistiskt södern är. Som att man inte får handla i vilken butik man vill. (Jag måste läsa in på "Jim Crow lagarna inser jag.) Varför armèn placerar svarta soldater på militärbaser i södern fattar jag inte, för mycket friction blir det med lokalbefolkning med dödsfall som följd.
Deras läger ligger i träsk, de får köra sina stridsvagnar i konstant lera. Vilket hösten/ vintern 44 ger dem ett övertag. Jag fängslas av att man får komma in i hur träning och taktik går till för Amerikanskt pansar. Det finns ju en taktik, stridsvagnar ska överlåta fiendens pansar åt "Tank destroyers" och själva ska in bakom och ställa till helvete. Sedan när vi kommer till fronten får man följa med i striderna. Hur det är att frysa i ett gigantiskt kylskåp som sherman tanken blir. Man sover hellre ute i 5 filtar.
Hur det är att träffas av en stridsvagns granat. jag har alltid trott att det är tack och godnatt. Men tydligen går det att överleva en träff. Oftast går 88:an rakt igenom. Splitter och själva projektilen, kan döda och lemlästa de närmaste men har man tur och vagnen inte bestryks av MG42:a så kan du komma undan. Visste inte heller att sherman stridsvagnen kan drabbas av nått slags baksug och fylla stridsutrymmet med koldioxid. (Snö och lera täpper igen avgasrören?) Vid en strid så stannar en vagn plötsligt och helt oförstörd, när man efter striden öppnar luckan är hela besättningen död
.
Alltså jag får nästan lite Sven hassel vibbar av de här avsnitten. Ja kanske inte att det fabuleras men själva jargongen och beskrivningen av miljön. Som att de släpar med sig en tam tupp och den hänger med i vått och torrt. Och när de tappar den under gång så kräver vagnchefen att den ska letas upp. Stridsvagnarna får namn som tex "Cool stud" etc.
Ersättnings manskap kommer från underhålls trupper och måste tränas under gång. I andra fall får man strida med bara tre man.
Striderna i Ardennerna beskrivs som hårda och många ggr en strid om byar. Och då för man vill ha en sovplats för natten och kunna laga mat.
Friktion uppstår förresten mellan dem och infanteridivisioner. Återigen går det bra om infanterit kommer från nån nordstat (26:de inf div Yankee division) . Värre om de kommer från en sydstat (103 inf div). Man slåss också tillsammans med 17th airborne och 104 inf div timber wolfs, (och bara i förbi gående så uppfattar jag det som att den senare tar emot afro-amerikansk ersättnings manskap, vilket skulle göra den till den första desegregerade arme enheten? (eller fattade jag fel tänker jag?) Hur som helst det sista skulle jag vilja läsa mer om, hur gick det till?
Bataljonen är också en "Bastard battalion", dvs den tillhör ingen pansar division. Vilket betyder att de lånas ut till olika infanteri förband. Dessa vet inte alltid hur stridsvagnar ska användas. Det är kanske här man har fått bilden att de skickas fram i kolonn på en smal väg mot pansarvärn? Efter ett sånt förödande tilltag så frågar Patton varför de har såna förluster? De svarar ärligt att det beror på det oerfarna och rasistiska befälet som inte lyssnar på vad de försöker förklara. Patton är inte direkt multi kulti men en idiot känner han igen så det befälet skickas hem.
Sedan är det ju grejer man undrar över. Ofta beskrivs att vagnar träffas av artilleri? Vagnen förstörds men besättningen kan fly. Men är det det eller blandar han ihop det och pansarvärn? Jag tänker att en granat skulle spränga en vagn i luften i små bitar eller? Okej en gång beskrivs det hur bakstycket sprängs bort, jag antar att det är motordelen. Överhuvudtaget säger de att största förlusterna under Bulgen bestod i förluster till Tyskt artilleri. Det hade jag inte trott om det var ett quiz.
Detta med att laga mat i hjälmen som de säger att de gör.. Alltså jag hade ju också en VK2 hjälm i lumpen, det finns ju läder remmar m.m. på insidan, det är ju inte som en kastrull direkt och skulle inte färgen brännas bort? Det känns konstigt. Förresten har de just stålhjälmar och det syns på bilderna också. Inga såna där pansar hjälmar i läder som jag fått för mig kommer från amerikans fotboll.
Det förekommer en hel del foton men inga kartor. Den Sherman de har är av modellen M4A3 76mm vilket jag får för mig är en relativt modern variant för sin tid? (Kamouflage målad också om jag ska tro internet? https://www.super-hobby.se/products/US- ... urope.html hmmm ett kommande projekt kanske? )
Slutet av boken handlar om kampen för att erkänna deras och andra afroamerikaners kamp generellt under VK2. Eller efter VK2 menar jag. Sedan listas olika soldaters insatser som gav dem Medal of Honor.
Framöver ska jag nog läsa lite om Ardennerna. På bibblan har de bergströmsbok och själv har jag Beevors, den får jag ta nu.
Kareem Abdul-Jabbar och Anthony Walton
En bok jag köpte för ca 20 år sedan. Som avhandlar den svarta 761:a stridsvagns bataljonen. Det kan man ju inte motstå och speciellt nyfiken blev man när det är en känd basket spelare som varit med och skrivit boken.
Han är tydligen möp också med intresse för VK2 och särskilt de svartas deltagande i VK2. Som av en händelse fick han redan på att en familje vän varit medlem så han börjar forska i det och resultatet är denna bok.
Han står mest för ögonvittnesskildringarna. Walton misstänker jag står för det övergripande historie skildringarna som sätter bataljonen i dess sammanhang under ETO. I början är de under Pattons befäl under den bortglömda (Förträngda?) Saar kampanjen. Sedan sätts de in i Ardennerna för att bistå Bastogne. Därefter transport med tåg(!) tillbaka till södra fronten mot Österrike, där de senare möter stridsvagnar från röda armén vars besättning består av kvinnor. . (En karta hade varit bra här så man kunde följa deras rörelser.)
På det personliga planet får vi följa dessa soldater från att de tränas i Louisana och där deras svarta kamrater från Sydstaterna får varna och hjälpa deras kamrater från Nordstaterna som inte fattat hur rasistiskt södern är. Som att man inte får handla i vilken butik man vill. (Jag måste läsa in på "Jim Crow lagarna inser jag.) Varför armèn placerar svarta soldater på militärbaser i södern fattar jag inte, för mycket friction blir det med lokalbefolkning med dödsfall som följd.
Deras läger ligger i träsk, de får köra sina stridsvagnar i konstant lera. Vilket hösten/ vintern 44 ger dem ett övertag. Jag fängslas av att man får komma in i hur träning och taktik går till för Amerikanskt pansar. Det finns ju en taktik, stridsvagnar ska överlåta fiendens pansar åt "Tank destroyers" och själva ska in bakom och ställa till helvete. Sedan när vi kommer till fronten får man följa med i striderna. Hur det är att frysa i ett gigantiskt kylskåp som sherman tanken blir. Man sover hellre ute i 5 filtar.
Hur det är att träffas av en stridsvagns granat. jag har alltid trott att det är tack och godnatt. Men tydligen går det att överleva en träff. Oftast går 88:an rakt igenom. Splitter och själva projektilen, kan döda och lemlästa de närmaste men har man tur och vagnen inte bestryks av MG42:a så kan du komma undan. Visste inte heller att sherman stridsvagnen kan drabbas av nått slags baksug och fylla stridsutrymmet med koldioxid. (Snö och lera täpper igen avgasrören?) Vid en strid så stannar en vagn plötsligt och helt oförstörd, när man efter striden öppnar luckan är hela besättningen död
.
Alltså jag får nästan lite Sven hassel vibbar av de här avsnitten. Ja kanske inte att det fabuleras men själva jargongen och beskrivningen av miljön. Som att de släpar med sig en tam tupp och den hänger med i vått och torrt. Och när de tappar den under gång så kräver vagnchefen att den ska letas upp. Stridsvagnarna får namn som tex "Cool stud" etc.
Ersättnings manskap kommer från underhålls trupper och måste tränas under gång. I andra fall får man strida med bara tre man.
Striderna i Ardennerna beskrivs som hårda och många ggr en strid om byar. Och då för man vill ha en sovplats för natten och kunna laga mat.
Friktion uppstår förresten mellan dem och infanteridivisioner. Återigen går det bra om infanterit kommer från nån nordstat (26:de inf div Yankee division) . Värre om de kommer från en sydstat (103 inf div). Man slåss också tillsammans med 17th airborne och 104 inf div timber wolfs, (och bara i förbi gående så uppfattar jag det som att den senare tar emot afro-amerikansk ersättnings manskap, vilket skulle göra den till den första desegregerade arme enheten? (eller fattade jag fel tänker jag?) Hur som helst det sista skulle jag vilja läsa mer om, hur gick det till?
Bataljonen är också en "Bastard battalion", dvs den tillhör ingen pansar division. Vilket betyder att de lånas ut till olika infanteri förband. Dessa vet inte alltid hur stridsvagnar ska användas. Det är kanske här man har fått bilden att de skickas fram i kolonn på en smal väg mot pansarvärn? Efter ett sånt förödande tilltag så frågar Patton varför de har såna förluster? De svarar ärligt att det beror på det oerfarna och rasistiska befälet som inte lyssnar på vad de försöker förklara. Patton är inte direkt multi kulti men en idiot känner han igen så det befälet skickas hem.
Sedan är det ju grejer man undrar över. Ofta beskrivs att vagnar träffas av artilleri? Vagnen förstörds men besättningen kan fly. Men är det det eller blandar han ihop det och pansarvärn? Jag tänker att en granat skulle spränga en vagn i luften i små bitar eller? Okej en gång beskrivs det hur bakstycket sprängs bort, jag antar att det är motordelen. Överhuvudtaget säger de att största förlusterna under Bulgen bestod i förluster till Tyskt artilleri. Det hade jag inte trott om det var ett quiz.
Detta med att laga mat i hjälmen som de säger att de gör.. Alltså jag hade ju också en VK2 hjälm i lumpen, det finns ju läder remmar m.m. på insidan, det är ju inte som en kastrull direkt och skulle inte färgen brännas bort? Det känns konstigt. Förresten har de just stålhjälmar och det syns på bilderna också. Inga såna där pansar hjälmar i läder som jag fått för mig kommer från amerikans fotboll.
Det förekommer en hel del foton men inga kartor. Den Sherman de har är av modellen M4A3 76mm vilket jag får för mig är en relativt modern variant för sin tid? (Kamouflage målad också om jag ska tro internet? https://www.super-hobby.se/products/US- ... urope.html hmmm ett kommande projekt kanske? )
Slutet av boken handlar om kampen för att erkänna deras och andra afroamerikaners kamp generellt under VK2. Eller efter VK2 menar jag. Sedan listas olika soldaters insatser som gav dem Medal of Honor.
Framöver ska jag nog läsa lite om Ardennerna. På bibblan har de bergströmsbok och själv har jag Beevors, den får jag ta nu.
-
1. Förbaskade Sonderling! Nu måste jag bara skaffa boken
2. Jag har Ardennerna av Christer Bergström i bokhyllan sedan ett par år, oläst, nu till 80 får jag väl leta reda på den och läsa
Stort tack att du tar tiden att dela din personliga syn på det du läser.
MVH
Hans
2. Jag har Ardennerna av Christer Bergström i bokhyllan sedan ett par år, oläst, nu till 80 får jag väl leta reda på den och läsa
Stort tack att du tar tiden att dela din personliga syn på det du läser.
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Ha ha jag så kan det bli!
Jag glömde lägga in bild på omslaget.
Sonderling
Jag glömde lägga in bild på omslaget.
Sonderling
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Medlem
När läste du en bok som inte handlar om andra världskriget senast sonderling?
-
Vaddå? Är du rasist eller? Vi får starta #wwTwo, vi får inte släppa fram föraktet för oss riktiga nördar. Om man snöar in på Xanthippus taktik är det väl ok men inte annars.
MVH
Hans
MVH
Hans
-
- Stödjande medlem 2021
Jo men de platsar kanske inte här, tex innan jag hoppar på Beevors bok så tänkte jag läsa Gunnar Bolins bok: Bibliotekarien i Magdeburg: och andra betraktelser ur ett radioliv.
Men du har rätt i att man läser för lite skönlitteratur. Jag har också köpt på mig flera böcker om vahetere naturvetenskap (typ ålevangeliet) som jag borde läsa.
Som sagt jag försöker varva lite mellan böckerna om VK2.
Sonderling
-
Jag förstår inte problemet.
https://www.gotavapen.se/index_g.htm
Faller denna inte inom kategorien skönlitteratur?
Skämt åsido. Jag läste mer när jag var yngre, och mer skönlitteratur. Om jag är ärlig så kommer jag inte ihåg senast jag läste en skönlitterär bok. Och även då vart det slagsida mot en historisk eller militär koppling. Eller någonting annat.
Spelet, som jag också har.
Författaren hänger här ibland.
Har I-IV, arvegods från mina farföräldrar.
Jag har någonstans en tråd om svensk kultur sedan 90-talet. Jag skall leta reda på den och understryka skönlitteratur så vet jag vad jag skall önska mig av tomten.
MVH
Hans
https://www.gotavapen.se/index_g.htm
Faller denna inte inom kategorien skönlitteratur?
Skämt åsido. Jag läste mer när jag var yngre, och mer skönlitteratur. Om jag är ärlig så kommer jag inte ihåg senast jag läste en skönlitterär bok. Och även då vart det slagsida mot en historisk eller militär koppling. Eller någonting annat.
Spelet, som jag också har.
Författaren hänger här ibland.
Har I-IV, arvegods från mina farföräldrar.
Jag har någonstans en tråd om svensk kultur sedan 90-talet. Jag skall leta reda på den och understryka skönlitteratur så vet jag vad jag skall önska mig av tomten.
MVH
Hans