Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 21 mars 2008, 11:18

Anthony Beevor, Spanska Inbördeskriget. Inte läst mycket av Beevor innan, men det blir nog ändring på det nu. Väldigt välskriven.

Användarvisningsbild
Psilander
Medlem
Inlägg: 4701
Blev medlem: 12 juli 2004, 13:28
Ort: Sverige
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Psilander » 22 mars 2008, 23:18

Att känna sin fiende - militär uderrättelsetjänst från Napoleon till Al quaeda, av John Keegan

Rekomenderas, mycket intressant synvinkel på kriget och underrättelsernas betydelse (och hur/ när de når chefen och kan påverka).

Användarvisningsbild
FNP
Medlem
Inlägg: 1197
Blev medlem: 22 augusti 2002, 01:29
Ort: Lidingö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av FNP » 4 april 2008, 18:38

The Great War Generals on the Western Front 1914-18 - Robin Neillands En utmärkt, fördomsfri och mänsklig beskrivning av de mest kända av det Brittiska Imperiets Generaler under VK 1. Styrkan i boken förstärks av att ff är fd sergeant i Royal Marines.
Band of Brigands - The first men in tanks - Christy Campbell En utmärkt, mänsklig beskrivning av hur och varför det moderna stridsvagnsvapnet växte fram, men framför allt om människorna som faktiskt skapade det.

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av varjag » 5 april 2008, 11:57

Wooster skrev:Anthony Beevor, Spanska Inbördeskriget. Inte läst mycket av Beevor innan, men det blir nog ändring på det nu. Väldigt välskriven.
Jag fann den tungläst....inte minst för min bristande geografiska kunskap om Spanien men också de många nya och främmande namnen på 'skådespelarna'. Beevor behärskar här sitt ämne, mycket bättre än de flesta av sina läsare av denna boken. Mitt råd till de som är intresserade - köp en mycket storskalig karta över Spanien innan ni börjar läsningen - det hjälper!

Varjag

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem
Inlägg: 3003
Blev medlem: 22 januari 2006, 15:50
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wooster » 5 april 2008, 16:16

varjag skrev:
Wooster skrev:Anthony Beevor, Spanska Inbördeskriget. Inte läst mycket av Beevor innan, men det blir nog ändring på det nu. Väldigt välskriven.
Jag fann den tungläst....inte minst för min bristande geografiska kunskap om Spanien men också de många nya och främmande namnen på 'skådespelarna'. Beevor behärskar här sitt ämne, mycket bättre än de flesta av sina läsare av denna boken. Mitt råd till de som är intresserade - köp en mycket storskalig karta över Spanien innan ni börjar läsningen - det hjälper!
Jo.. tycker visserligen inte att de främmande namnen är mycket värre än någon annan historisk bok, kan det möjligen vara så att den som kan vk2 på sina fem fingrar blir lite ur balans när man inte har några tidigare referenser? (Medan vi som aldrig lyckas lära oss några personnamn någon längre stund är vana)

Gällande namn och termer har Beevor dessutom uppförsbacke, antalet aktörer och deras intressen på alla sidor i inbördeskriget är ju minst sagt komplexa och heterogena..

Men kartmaterialet har du helt rätt i. Många små byar och städer som man aldrig hört talas om och med ett kartmaterial som är minst sagt fattigt. Dessutom placerat längst bak i boken när det egentligen skulle återfunnits i texten eller åtminstone i anslutning till kapitlet för att slippa allt förtvivlat bläddrande.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av B Hellqvist » 5 april 2008, 21:47

"Segrarnas väg" av Osmar White. Hans bearbetade reportage som krigskorrespondent under Tysklands sammanbrott och fall 1945.

Henke
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 25 september 2003, 18:27
Ort: Stockholm

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Henke » 6 april 2008, 23:21

Devil Take the Hindmost: A History of Financial Speculation av Edward Chancellor. Handlar om spekulationsbubblor från 1600-talet fram till idag. Mycket intressant men bitvis lite tung-/trögläst.

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 7 april 2008, 15:09

korrektur på tre artiklar till Urminne - tidskrift för arkeologi i sydvästra sverige. Skall precis till att skriva respons till artikelförfattarna.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Belisarius » 14 april 2008, 22:42

Arn-serien. :roll: Tänkte att såhär 10 år efter får man väl haka på hajpen (fick pocketarna av en kompis).

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av dc » 15 april 2008, 13:45

Belisarius skrev:Arn-serien. :roll: Tänkte att såhär 10 år efter får man väl haka på hajpen (fick pocketarna av en kompis).
Se filmerna istället, nästa kommer 22/8 :)

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Inlägg: 10194
Blev medlem: 12 juni 2004, 18:41
Ort: Tjörn
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hexmaster » 15 april 2008, 13:49

dc skrev:Se filmerna istället, nästa kommer 22/8 :)
Är filmerna bättre än böckerna? (Har varken sett eller läst, bara nyfiken. Saknar inte exempel på filmatiseringar som jag kan rekommendera folk att undvika, till förmån för boken.)

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Inlägg: 296
Blev medlem: 11 oktober 2006, 09:30
Ort: Fotskäl
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av leifhh » 21 april 2008, 13:43

Jag läser korr på en störttråkig, näst intill meningslös, arkeologisk rapport som jag skrivit.

Användarvisningsbild
dc
Medlem
Inlägg: 2151
Blev medlem: 3 februari 2007, 23:21
Ort: Nättraby
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av dc » 21 april 2008, 15:21

Hexmaster skrev:
dc skrev:Se filmerna istället, nästa kommer 22/8 :)
Är filmerna bättre än böckerna? (Har varken sett eller läst, bara nyfiken. Saknar inte exempel på filmatiseringar som jag kan rekommendera folk att undvika, till förmån för boken.)
Jag har inte läst böckerna, slutade läsa Guillou för länge sedan. Rekommenderar av naturliga skäl folk att se filmen
:D Det blir mer i kassan så att säga....

Just nu läser jag Michael Tamelanders "Waterloo, Belgien 1815" en ypperlig bok. Kunskapsluckorna om skeendet fylls igen effektivt. Dock är det ingen nybörjarbok, lite vana av historisk litteratur och militära operationer skadar inte.

Wavy Gravy
Medlem
Inlägg: 232
Blev medlem: 11 oktober 2007, 17:29

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Wavy Gravy » 23 april 2008, 16:06

Jag läser Folklig kultur & herremakt av E.P. Thompson, oj, oj vilken skarp kille alltså.

Användarvisningsbild
Cyber Joker
Medlem
Inlägg: 1345
Blev medlem: 29 mars 2006, 01:28
Ort: Malmö

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Cyber Joker » 23 april 2008, 22:13

Frontschwein av Günter K Koschorrek en autentisk dagboksskildring av livet vid den ryska fronten.

Skriv svar