Försvunna Böcker - Rullar - Verk?

Skriv svar
Oceanic815
Tidigare medlem

Försvunna Böcker - Rullar - Verk?

Inlägg av Oceanic815 » 2 april 2004, 23:30

Jag undrar om det finns många verk/böcker som har försvunnit genom historien. Vet man isåfall hur dessa försvunnit, förvanskats, förstörts av ett syfte, har man försökt förstöra verk som överlevt, vilka? Det kan ju vara religiösa skrifter eller historia rullar mm, vad som helst.

Såg ett program om att man hade hittat en sten (förmodligen med religiös anknytning) i Israel tror jag, denna sten förstördes i nutid, anledning tror jag var a) man trodde det fanns guld i den, b) man råkade förstöra den? Vilken sten är det jag pratar om :?

Sen fick jag veta att det fanns ett enormt bibliotek under vatikanstaden, såg detta på discovery, och dem sa att det skulle ta 40 år att bara gå förbi alla böcker, alltså tar 40 år att se sig omkring i detta underjordiska bibliotek. Vet inte om detta kan stämma men jag undrar om ni vet vad man har för böcker/verk och rullar där? På discovery sa dem att till och med sokrates försvarstal fanns där. Vet ni någonting mer om detta bibliotek? Någon annan som kan minnas ha sett detta program på discovery? den gick väldigt längesen.

MVH// Artificial

OJJE
Medlem
Kontakt:

Inlägg av OJJE » 25 april 2004, 00:59

Såg också det på discovery om det enorma biblioteket under vatikanen... Skulle vilja veta mer om det. Någon som har lite information att dela med sig ;)

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 25 april 2004, 07:47

Romarna brände väl biblioteket i Alexandria?

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem

Re: Försvunna Böcker - Rullar - Verk?

Inlägg av D. Andersson » 25 april 2004, 12:47

Artificial skrev:På discovery sa dem att till och med sokrates försvarstal fanns där. Vet ni någonting mer om detta bibliotek?
Orginalet av Platon? :?

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 25 april 2004, 12:58

40 år tror jag är lite att ta i. Då skulle ju biblioteket sträcka sig upp till Sverige och ner till Sydfafrika eller nått.

Säker på att han inte sa 4 dar?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 26 april 2004, 00:47

Korsriddaren skrev:40 år tror jag är lite att ta i. Då skulle ju biblioteket sträcka sig upp till Sverige och ner till Sydfafrika eller nått.

Säker på att han inte sa 4 dar?
40 år låter onekligen som en lång tid. Troligtvis menas det att man ska kolla på varje bok en liten stund. På samma sätt sägs det att det ska ta ett år att gå genom konstmuseet Ermitaget i St Peterburg, detta förutsatt att man stannar och tittar en liten stund (kommer inte ihåg hur lång stund) på varje tavla och hur snabbt man går förstås. :wink:

/Martin

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 26 april 2004, 01:18

Jag har för mig att Vatikanstaten håller på att scanna in alla sina texter, för att sedan kunna göra dem tillgängliga för allmänheten på internet.

Antingen läste jag det i Illustrerad Vetenskap, eller så var det något jag drömde.

Skriv svar