Information om GULAG och annat

Skriv svar
Agamemnon
Ny medlem

Information om GULAG och annat

Inlägg av Agamemnon » 4 mars 2004, 02:59

Hej,

Första inlägget på detta forum :) Jag letar efter info om gulag-arkipelagen. Är det någon som kan rekommendera bra litteratur i ämnet?

Letar även efter böcker om kommunisttiden i ryssland i övrigt. Läste några sidor ur en bok som handlade om två franska kommunister som åkte till sovjet på 70 talet för att skåda arbetarklassens paradis men omvändes rätt snabbt och skrev istället en bok om det fruktansvärda liv ryssarna levde under "kommunismen". Någon som kommer ihåg titeln på den boken??? Måste hitta den så jag kan läsa vidare.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 4 mars 2004, 09:36

Välkommen!

Solzjenitsyn är förstås standardlitteraturen här. Börja enklast med En dag i Ivan Denisovjevisch? liv.

I början på 90 talet gavs ut en bok med titeln: Och hoppets färg är grå. Minns ej författaren, en kvinnlig, en nyutsläppt fånge. Det var alltså om Gulag när Gulag officiellt har fallit och vart ett minne blott, men så var det inte alls...

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 4 mars 2004, 09:56

The origins of the Gulag av Michael Jakobsson. Beskriver framväxten av lägersystemet med början hur det såg ut på Tsartiden. Mycket intressant fakta. En författare som likt Solzjenitsyn skrivit om sina upplevelser i Gulag är Varlam Sjalamov Berättelser från Kolyma. Han satte om jag minns rätt nu 17 år i olika läger i Kolyma.

/Martin

Användarvisningsbild
barzam
Medlem

Inlägg av barzam » 4 mars 2004, 10:09

Hur står sig Solzjenitsyn idag? Jag har läst hela GULAG-arkipelagen, men han är ju driven av sin ilska mot systemet och alla hans böcker präglas av det. Är han trovärdig? Han kan ju inte ha haft tillgång till några sovjetiska arkiv så alla hans siffror bör vara ganska höftade.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 4 mars 2004, 11:28

Anne Applebaum bok GULAG - A histroy of the Soviet camps är den senaste boken om ämnet och sammanfattar nuläget inom forskningen på ett bra sätt. Hon har rest runt en del i Ryssland och varit och rotat i arkiv mm.

Du bör kunna få en god översikt över relaterade böcker från den.

Andra böcker jag rekomenderar är Staffan Skotts, Pipes, Conquest, K.G Karlssons förutom nämnda Solzjenitsyn. Det finns även andra böcker i samma stil som Kolyma av Shalamov.

Mvh

Thorbjörn

Agamemnon
Ny medlem

Inlägg av Agamemnon » 4 mars 2004, 18:18

Tackar! Ska kolla upp dessa tips.

Skriv svar