Dags för bokrea

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Anton Severin
Medlem
Inlägg: 698
Blev medlem: 30 oktober 2003, 20:49
Ort: Habo

Dags för bokrea

Inlägg av Anton Severin » 9 februari 2004, 21:56

Nu är det alltså dags för bokrea igen och jag tänkte utöka mitt förråd av andra världskriget litteratur. Har några titlar här som det är rea på. Ni som har läst någon dem kan väl skriva vad ni tyckte. Jag har tänkt köpa runt fyra stycken och behöver hjälp med att välja.

Stalingrad av Antony Beevor

Berlin: Slutstriden 1945 av Antony Beevor

Slaget om Kursk av Anders Frankson & Niklas Zetterling

Dödsmatchen av Andy Dougan

Andra världskrigets aktörer av Rikard Drakenlordh

Förintelsen i perspektiv av Yehuda Bauer

Det nedtystade kriget av Veikko Erkkilä

Förintelseindustrin av Norman G Finkelstein

Hitlers krigare av Guido Knopp

Där järnkorsen växer av Bosse Schön Har redan bestämt mig för denna. "Ett historiskt repotage om de svenskar som under andra världskriget stred i Waffen-SS". För endast 99:-, MUMS!

Den längsta dagen av Cornelius Ryan

En bro för mycket av Cornelius Ryan

Slutstriden av Cornelius Ryan

Andra intressanta titlar:

Elitstyrka SAS av Ken Connor

Försvunna städer av Paul G Bahn

Skärgårdsflottan av Hans Norman

Militär ledning av Marco Smedberg

Militärflygets historia av Bill Gunston

Användarvisningsbild
Battler
Medlem
Inlägg: 5060
Blev medlem: 24 mars 2002, 10:38
Ort: Luleå

Inlägg av Battler » 9 februari 2004, 22:16

Här är det östfronten som gäller med Antony Beevor's Stalingrad och Berlin: Slutstriden 1945 samt Slaget om Kursk av Anders Frankson & Niklas Zetterling. Den fjärde blir nog lite svårare att rekomendera, får föreslå några såsom: Andra världskrigets aktörer av Rikard Drakenlordh, faktaspäckad bok om personer som på något sätt påverkade kriget, det är många individer så det blir rätt så ytlig information om varje individ.
Hitlers krigare av Guido Knopp, behandlar några tyska militärer (Rommel, Keitel, von Manstein, Paulus, Udet och Canaris). Cornelius Ryan's böcker är helt ok, har läst dem för ett antal år sedan. Militärflygets historia av Bill Gunston, är jag själv nyfiken på, kanske blir det affär.

MVH

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem
Inlägg: 3375
Blev medlem: 20 oktober 2002, 20:49
Ort: Konungariket Sverige

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Daniel L » 9 februari 2004, 23:04

Anton Severin skrev:Där järnkorsen växer av Bosse Schön Har redan bestämt mig för denna. "Ett historiskt repotage om de svenskar som under andra världskriget stred i Waffen-SS". För endast 99:-, MUMS!
Skräp. Spendera hellre pengarna på något annat, Militär ledning exempelvis. Ryans böcker har rekommenderats men jag anser nog att hans bok om Berlin kan undvikas.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5944
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 9 februari 2004, 23:17

Beevors Stalingrad är väl närmast ett krav att ha läst. Mycket bra bok, och även Berlin är mycket bra, även om det inte är lika väl sammanhållen som föregående.

Smedbergs bok om Militär ledning är också mycket bra. Behandlar, just det, militär ledning i olika skepnader sedan 1800-talet och framåt.

Slaget om Kursk är en bra, om än ibland lite torr, monografi över det berömda slaget.

Ryans böcker är en smula gamla, men fortfarande läsvärda. Jag skulle dock inte sätta dom allra högst upp på listan.

Karl Bruno
Medlem
Inlägg: 329
Blev medlem: 24 mars 2002, 00:56
Ort: ...

Inlägg av Karl Bruno » 9 februari 2004, 23:26

Någon som vet Förintelsen i perspektiv är för bok? Något att ha?

EDIT: Ang. trådens ursprungliga ämne; Stalingrad kan som sagt inte bli fel, Berlin är också bra, Bosse Schöns bok kan du dock skippa, förvånar mig faktiskt att den fortfarande säljs efter debaclet med Harald Sundin samt den obefintliga källförteckningen.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 9 februari 2004, 23:54

Karl Bruno skrev:Någon som vet Förintelsen i perspektiv är för bok? Något att ha?
Definitivt något att ha. Jag citerar ett tidigare inlägg av mig själv:
Lindir skrev:Är man det minsta intresserad av Förintelsen bör man se till att läsa "Förintelsen i perspektiv" av Yehuda Bauer (2001). Den består av tio essäer, som bl a systematiskt går igenom de ledande förintelseforskarnas skiftande teser, kritiserar de flesta och berömmer de bästa. Bl a är han kritisk till forskare som hävdar att Förintelsen är "obegriplig". Går den inte att förstå, kan den heller inte hindras från att upprepas - och har den hänt en gång, kan den därmed hända igen. Vidare kritiserar han forskare som anser den ha berott uteslutande på s k eliminatorisk anti-semitism (det var lika mycket antisemitism i t ex Ryssland, Polen och Ungern), liksom dem som anser att den bara berott på sociala frågor, etc, och inte berodde på anti-semitism ... Vidare, åter, kritiserar han forskare som anser att alla tyskar var monster (t ex den mycket lästa och populära Goldhagen: "Hitler's willing executioners"). I stället rekommenderar han författare som nyanserar bilden av antisemitismen, såsom den märkligt bortglömda Weiss: "Ideology of Death", som bl a visar att antisemitismen var "mycket bistrare" i Österrike än i Tyskland. Osv, osv.

Dessutom är Bauer en av världens främsta folkmordskännare, så han har fullkomligt grepp på ämnet när han djupgående analyserar frågan huruvida Förintelsen var en "unik" händelse, och vad som skiljer Förintelsen från andra folkmord. Hans slutsats är att Förintelsen inte är unik, dvs inte nödvändigtvis en engångshändelse (i så fall hade vi inte behövt lära oss något av den för att undvika upprepning), men att den däremot saknar förebild (och hittills efterföljare), dvs att den är den, åtminstone hittills, enda i sitt slag. Däremot kräver den att vi lär oss av den.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem
Inlägg: 1226
Blev medlem: 12 februari 2003, 09:04
Ort: Umeå

Inlägg av Björn E » 10 februari 2004, 00:19

Jag kan rekommendera Elitstyrka SAS. Fylld med intressanta anekdoter och fakta samtidigt som den på ett bra sätt samanfattar Storbrittaniens historia efter andra världskriget.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Martin Lundvall » 10 februari 2004, 00:28

Anton Severin skrev: Dödsmatchen av Andy Dougan
Har precis läst den. Jag tyckte den var intressant och lättläst. Det tog endast några timmar att läsa ut. Själva händelsen som boken säger sig beskriva börjar inte ta form förrän efter halva boken. Jag skulle trots detta inte köpoa den. Inte för att den var dålig men man kan inte köpa alla böcker man vill. Jag börjar åtminstone få ont om plats i mitt lilla studentrum. Satsa isåfall istället på att köpa böcker som man kan ha användning av oftare. Böcker man kan gå tillbaka till och kolla upp grundfakta.
Jag kan tänka mig att Dödsmatchen skulle bli läst en gång för att sedan bli uppstoppad i en bokhylla och bli liggande där några år tills den en regnig höstdag dammas a igen.

/Martin

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Lindir » 10 februari 2004, 01:28

Anton Severin skrev:Förintelseindustrin av Norman G Finkelstein
Jag skulle definitivt inte rekommendera denna bok.

Som konsumentupplysning kan jag börja med att påpeka att den inte har med historia eller förintelsen att göra (författaren är ju inte heller historiker), utan är en politisk pamflett som kritiserar hur de som "marknadsför" förintelsen i USA enligt Finkelstein bara gör det för att tjäna pengar på den.

Han riktar en del välförtjänt kritik mot vissa (främst i USA) populära och populistiska förintelseförfattare, t ex Daniel Goldhagen, för att de är oseriösa och kommer med spektakulära påståenden som passas deras egna syften snarare än har med seriös forskning att göra. Goldhagen har t ex skrivit Hitler's willing executioners som mötts av en förödande kritik från de seriösa förintelseforskarna, i vilken påstås att tyskarna har en inbyggd antisemitism som på sätt och vis gjorde förintelsen oundviklig (genetiskt fel i det tyska folket?). En seriös kritik mot detta ges som ovan sagt i Bauers bok Förintelsen i perspektiv. Som en replik på denna bok kom också den uppskattade (både bland forskare och vanliga läsare) boken Helt vanliga män av Christopher R Browning. Browning framlägger den egentligen självklara, men just därför så mycket mer skrämmande (eftersom det inte ger oss en enkel möjlighet att sortera folk i onda och goda, och därför inte kan vara säkra på att vi själva är goda) tesen att tyskarna inte alls per definitio var antisemitiska monster, utan helt vanliga människor som du och jag, som ändå drevs att på löpande band mörda oskyldiga människor bara på grund av deras "ras" eller politiska åskådning.

Problemet är att han dels fullkomligt felaktigt påstår att dessa spektakulära forskare och andra författare (t ex den skönlitteräre författaren Elie Wiesel) utgör den allt annat dominerande strömningen som förkväver alla nyanserade skildringar av förintelsen, och dels att Finkelstein i sina angrepp på sina motståndare är precis lika onyanserad och ogrundad som de han angriper.

Märkligt nog har boken inte väckt någon större uppmärksamhet i USA (som den handlar om), utan snabbt tystats ned av en nästan enig negativ kritikerkår (vilket förstås Finkelstein tolkar som ett besannande av hans konspirationsteser), medan den i Europa blivit en storsäljare, trots att kritiker och inte minst nästan hela den samlade kåren seriösa förintelseforskare är mycket starkt kritiska till boken (inte för de teser den för fram utan för det fullkomligt onyanserade, ytliga och ensidiga sätt de förs fram på).

I själva verket finns det en oerhört mångfasetterad och starkt åsiktsblandad debatt inom förintelseforskningen om de frågor han tar upp ("sakraliserandet" av förintelsen, skadeståndsprocesserna, hur debatten kan föras utan att "såra" överlevande och andra, Israels "utnyttjande" av förintelsen med politiska syften, "förbudet" mot att ifrågasätta detaljer i "förintelsemyten", Hollywoods bild av förintelsen, osv). Finkelstein behandlande av dessa frågor är helt perspektivlöst. Det finns ett antal beydligt mer seriösa böcker skrivna om dessa saker, varav den bästa brukar anses vara Peter Novick's The Holocaust in American Life (1999) (man kan ju parentetiskt påpeka att Finkelstein uppskattar Novicks bok, men att Novick inte uppskattar Finkelsteins ...).

En recension, skriven av en av de ledande förintelseforskarna, Omer Bartov, finns att läsa här: http://www.anti-rev.org/textes/Bartov00a/index.html. För den som läser tyska är denna recension av en tysk historiker också läsvärd: http://www.ess.uwe.ac.uk/genocide/reviewsh37.htm.

Man kan tillägga att denna bok blivit mycket uppskattad i revisionistiska kretsar (Finkelstein är inte revisionist! Båda hans judiska föräldrar är överlevande från förintelsen), då dessa förstås brukar uppskatta onyanserade bredsidor riktade mot just dem som de också hatar. Politiskt står han själv långt ut på vänsterkanten, och räknar sig som lärjunge till Noam Chomsky (men tycks sakna Chomskys skarpare intellekt).

Martin Månsson
Medlem
Inlägg: 513
Blev medlem: 26 mars 2002, 20:15
Ort: Sverige

Inlägg av Martin Månsson » 10 februari 2004, 06:37

Berlin: Slutstriden 1945 av Antony Beevor
Denna bok är hyllad av många liksom boken Stalingrad. Jag finner vissa delar i denna vara något tvivelaktiga, tvivel som senare kunde bekräftas såsom falska eller påhittade efter kontakt med ögonvittnen och deltagare. Jag har läst Stalingrad men kan inte uttala mig om denna då jag saknar tillräcklig kunskap i ämnet. Dock bör man läsa Berlinboken med viss försiktighet, vissa slutsatser och uppgifter är helt felaktiga.

Ett exempel av några är konspirationen mot Himmler som enligt Beevor leddes av Martin Bormann och inkluderade flera stycken till. Beevor skriver till exempel att Bormann initierade förslaget att låta Himmler få befäl över armégrupp Weichsel för att denna skulle komma bort från Berlin och händelsernas centrum. Detta är enligt flera närvarande fel. Bormann hade ingen militär funktion överhuvudtaget, han deltog inte ens i de dagliga överläggningarna utan var representerad av en adjutant. Beslutet att ge Himmler befäl över nämnda armékår var något som bestämdes av närvarande generaler och detta för att:

"Genom Himmlers starka personlighet lyfta moralen vid det sviktande frontavsnittet"

Vidare beskriver Beevor i ganska närgående ordalag stämningen och situationen i bunkern, något som två närvarande inte känner igen överhuvudtaget, varför jag ställer mig skeptisk till Beevors uppgifter i flera fall. Det är mig sannerligen en gåta hur han kunnat underlåta sig att använda den absolut bästa boken om bunkern och Berlins fall som källa, titeln Bunkern av Uwe Bahnsen och James P. O'Donnell är utan tvekan den mest väl genomarbetade bok jag läst om Berlin och framförallt om personerna som var närvarande i bunkern. Denna bok är byggd på intervjuer med flera överlevande som efter fångenskap kom tillbaks till Tyskland. Detta är en av de mycket få böckerna där Wilhelm Mohnke, Ernst-Günther Schenck, Otto Günsche, Albert Speer, Hans Bauer, Rochus Mich för att nämna några finns representerade bland de som intervjuats.
Jämför man bunkern och Berlin kan man vid några tillfälle undra om det verkligen är samma bunker de varit i, det är min åsikt.

Martin

Användarvisningsbild
D. Andersson
Medlem
Inlägg: 827
Blev medlem: 1 oktober 2002, 17:29
Ort: Katrineholm

Inlägg av D. Andersson » 10 februari 2004, 13:43

Nåja, min inköpslista.

Rolf Toman: Gotik - arkitektur, skulptur, måleri.
Rolf Toman: Barock - arkitektur, skulptur, måleri.
Rolf Toman: Rom - konst & arkitektur.
Världens största konspirationer.
Gunnar Fredriksson: 20 politiska filosofer.
Albert Speer: Tredje riket inifrån.
Mats G Larsson: Vikingar i österled.

Totalsumma 837 kr.

Det är från Åhlens och Bokia. Väntar på andra kataloger.

Användarvisningsbild
Thomas Johansson
Medlem
Inlägg: 485
Blev medlem: 8 maj 2003, 13:06
Ort: Gbg

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Thomas Johansson » 10 februari 2004, 14:37

Stalingrad av Antony Beevor

Slaget om Kursk av Anders Frankson & Niklas Zetterling

Hitlers krigare av Guido Knopp

Där järnkorsen växer av Bosse Schön

Albert speers memoarer

Köpte också en bok om etnisk rensning i Finland som jag inte kom ihåg vad den hette+någon eller några mer.

B Schöns bok ska tydligen vara rätt halvdan, men den kostade ju bara 99, kan den inte vara värd det?

Användarvisningsbild
L. Josephson
Medlem
Inlägg: 1038
Blev medlem: 23 oktober 2002, 00:06
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av L. Josephson » 10 februari 2004, 15:02

Böcker du bör kolla närmare på

*Stalingrad och Berlin: Slutstriden 1945 av Antony Beevor
*Slaget om Kursk av Anders Frankson & Niklas Zetterling
*Albert Speer och Sanningen av Gitta Servny

Användarvisningsbild
mrvector
Medlem
Inlägg: 398
Blev medlem: 14 juni 2003, 09:06
Ort: Linköping

Inlägg av mrvector » 10 februari 2004, 16:02

jag har minsann planerat att köpa:

Berlin, slutstriden 1945
Stalingrad
Slaget om kursk
En bro för mycket

och när jag ändå är igång så köper jag Dylan: biografin av Howard Sounes ;)

Användarvisningsbild
Gyps
Medlem
Inlägg: 487
Blev medlem: 18 september 2003, 23:12
Ort: Kopparbergs län

Inlägg av Gyps » 10 februari 2004, 19:20

Själv är jag sugen på att köpa

Kalendern -David Ewing Duncan
Den lägsta dagen- Cornelius Ryan
Fågelguiden- Grant, Mullarney, Svensson, Zetterström (inte historia men.. :))

Gratulerar mig själv till 100 inlägg!! 8)

Skriv svar