Sven Lindqvist

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
LasseMaja
Redaktör emeritus
Inlägg: 4808
Blev medlem: 22 januari 2003, 08:19
Ort: Dalarna

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av LasseMaja » 22 april 2017, 16:52

Jag tycker boken är bra pga att den sätter fokus på delar av rasismens historia som ofta inte diskuteras. Man talar ofta gärna om tyskarnas framfart i Sydvästafrika men mer sällan om britternas i Australien t.ex.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av sonderling » 22 april 2017, 17:48

Jag kan inte säga att boken är dålig och visst belyser den viktiga områden men man ska ju vara medveten om att det är en väldigt svart och selektiv bild som målas upp. Det är ju som jag sagt förrut att vänstern generellt sällan kommer med "fake news" men möjligtvis "alternativa fakta" i det att man väljer ut det man vill belysa, och bort ser från det som kanske skulle gett en mer nyanserad bild.
Nu var det ganska länge sedan jag läste boken och kan inte minnas några direkta sakfel. ( Möjlitvis har jag ställt mig frågade, i hans andra bok om bombkriget, att USAF verkligen använde napalm på japanska städer under VK 2, jag har alltid trott att det var fosfor.)

Sonderling
Senast redigerad av 1 sonderling, redigerad totalt 22 gånger.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 22 april 2017, 19:42

Sonderling,
Napalm uppfanns under 2VK och användes först mot Berlin 6 mars 1944. Det användes både mot tyska och japanska städer även om det inte verkar varit förstavalet. Det är dock en tidigare variant och inte samma napalm som den mer kända under vietnamkriget.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av sonderling » 22 april 2017, 21:14

Jo och det är ett sidospår och jag var medveten om att Napalm kom på krigslutet, har nog sett nån bild eller läst om, där den mera Vietnam lika canisters släpps på oskyddad trupp. Så det stämmer säkert att det inte var första handsvalet. (Brukade annars vara mera som pinnar av fosforbomber som släpps i knippen.) Men som sagt det var enda gången jag kände att det kanske inte stämde och var kanske mera poängterat för att visa på USA´s retroaktiva ondhet, alltså kopplingen till Vietnam. :?

Sonderling

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 25 april 2017, 09:08

Har läst halva boken Utrota verenda jävel och ger ett omdöme.

Boken är skriven för dem som delar Lindqvists uppfattning samt för att påverka dem som saknar kunskap inom orådet. Den är tydligt partisk och selektiv i sitt urval.

Huvudsakligen så diskuteras Joseph Conrads skrivande i samband med händelser i Afrika som kan ha inspirerat skrivandet. Detta blandas med hur Linsdqvist själv är i Sahara och hans upplevelser och tankar. Boken är uppdelad i korta delar, förmodlingen för att kunna läsas i grupp som vi hört exempel på. Jag är delad till boken. Jag brukar uppskatta partiska inlägg, men vill helst ha dem tillsammans med en motpol. Jag ser boken som utmärkt för en kurs om den kan kombineras med andra böcker som propagerar för nyttan med kolonisationen. Saknas en motpol så tror jag att den kan utnyttjas på ett felaktigt sätt.

Jag uppskattar sättet han berättar och det är emotionellt, personligt och engagerande. Nackdelen är att han ibland slarvar med detaljerna. Detta kan vara en liten sak, men det känns som att det gjorts selektivt för att förstärka hans berättelse. Ett exempel är historien om Emin Pascha som efter evakueringen från Sudan avfärdas med "bortglömd på sjukhuset i Bagamoyo. En natt smet han ut och började halvblind och halvdöv vandra tillbaka till sin provins. I oktober 1992 var Stanleyfebern i Europa definitvt öve. Då hade också Eminen hunnit hem. Dervischerna fann honom och skar halsen av honom." Syftet är tydligt att visa hur Emin övergetts då han inte var intressant för Stanley längre. Ser vi på vad som skedde så gick Emin i tysk tjänst (han var av tysk släkt). Hans uppdrag var att utvidga tyskt inflytande runt Tanganyikasjön (nuvarande Uganda och Kongo) och motarbeta arabiskt inflytande. Han blev dödad i Kongo av araber. En helt annan berättelse än den som läsaren får uppfattning om. Boken är tydligt emot behandlingen av invånarna i Belgiska Kongo och att Britterna utnyttjade sin militära överlägsenhet till att erövra områden i Afrika. Sudan poängteras. Kopplingen mellan den brittiska militära erövringen och folkkmord tycker jah inte att han lyckas så bra med. Han plockar enskilda exempel och lägger in Australien för att styrka sin tes. Det blir dock mer karaktären av anekdoter då det saknas statisktik och en enskild massaker på några hundra under ett krig inte riktigt kan jämföras med folkmord. Hans styrka är en stark berättelse om hur den militära överlägsenheten påverkar mentliteten. Om man nu är så stark så man kan göra vad man vill med andra och ingen av ens bekanta får veta det, hur reagerar vi? Den delen tyckte jag om och, som han påvisar, det finns många fall där resultatet inte varit trevligt. Så min summering är att boken är intressant, främst om man vill fundera på hur makt korrumperar, men skall läsas med försiktighet och helst tillsammans med kompletternde berättelser.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1143
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av Gerrgul » 25 april 2017, 09:20

pandersson2 skrev:Boken är skriven för dem som delar Lindqvists uppfattning samt för att påverka dem som saknar kunskap inom orådet. Den är tydligt partisk och selektiv i sitt urval.
Det ligger s a s i sakens natur. Var hittar du en bok på samma nivå som argumenterar för kolonisationens välsignelser eller avfärdar sambandet mellan kolonisation och folkmord?

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 25 april 2017, 09:41

Gerrgul,
det jag ville ha sagt var att man inte skall förvänta sig objektivitet i boken. En objektiv bok hade kunnat plocka upp tex hur Afrikas befolkning började öka i nsamband med kolonisation, tekniska framsteg, sjukvård, slavhandelns avskaffande osv. Sambandet mellan kolonisation och folkmord känner jag inte till. Självklart har det förekommit men i de flesta fall har kolonisation inte innefattat folkmord och folkmord har definitivt förekommit även utan kolonisering. Ser vi på dem som propagerat för fördelen med kolonialism så är det väl John Stuart Mill som är mest intressant, Jag är inte så kunnig på samtidida litteratur i ämnet, men mottager gärna förslag.

Edit
Vill jag lära mig om idehistoria eller historia föredrager jag en annan form. Det här är mer intressant om man är intresserad av författaren än av historien. Min personliga upffattning.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5003
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av koroshiya » 25 april 2017, 18:45

Jag har inte läst den här boken men förmodligen en annan av honom. *Kollar*, "Nu dog du" heter den. I stort sett var den bra, och en genomgång av bombningar från början.

Även i den boken är det lätt att förstå författararens uppfattning om förhållandet mellan olika folk, eftersom även bombningarna beskrivs som smått rasistiska. Om jag minns rätt menar Lindqvist att det fanns en skillnad i hur man bombade japaner, och tyskar. Japanerna fick smaka napalm och atombomber, och dessa hemska vapen användes inte mot Tyskland, allt enligt författaren, om jag minns rätt.

Nu har vi sett bara några inlägg ovan att en typ av napalm kanske visst användes i Europa. Det och annat gör det väl tveksamt huruida det egentligen fanns någon rasism i bombningen. Vad jag vet regnade det fosforbomber över Tyskland, och bombkriget var väl i allmänhet inte så chevalereskt. Jag tror själv också att USA skulle kunna ha använt a-bomber i Europa, ifall det hade behövts.

Gerrgul skriver om sakens natur... jag skulle säga, författaren tycker så. Det blir inte en dålig bok för det, även om man inte håller med om allt.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 25 april 2017, 20:16

koroshiya,
jag kan förstå vad du menar med rasism från författarens sida. Han befinner sig i Sahara i ett arabiskt område och verkar inte tycka att exempelvis arabisk slavhandel är intressant. Det enda som nämnts hittills var:
Det enda är att i Insalah där han är så byttes för hundra år sedan slavar mot dadlar och annat. Han är medveten om hur de behandlas av araberna då han konstaterar att man krossar testiklar och skär av hälsenorna på dem som försker fly. Det är sju rader om detta. Inget försök till att sätta det i sin kontext och man kan lätt tro att det är från den franska tiden, det nämns inte vilka som styrde. Senare nämns dock att fransmännen erövrade det 1900, och om man då vet att boken skrevs 1991 så kan man då draga slutsasen att det upphörde efter fransmännens ankomst.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7118
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av sonderling » 26 april 2017, 06:17

Jo exemplet med Japan är ju lite det jag menar med "alternativ fakta", förutom att både napalm och atombpmben kom på slutet av VK2, så verkar man helt bortse för, hur rasistisk den Japanska militär regimen var och vilka otroliga grymheter de gjorde sig skyldiga till. Ett stort kunskapshål i Sverige anser jag. Brukar bli tydligt på årsdagen av atombombningarna samt när Kinseser och andra asiater blir arga på Japan för deras oförmåga att göra upp med sitt förflutna. (Typ nyhets inslag som: Har ni hört nu vill Kina räkna VK2 utbrott med början 1931? Konstigt va?)

Men trots detta så är det endå en läsvärd bok och som koroshiya säger man behöver ju inte hålla med om allt. Dessutom blir man ju alltid nyfiken att läsa mer och ta reda på hur det egentligen låg till.

Sonderling

Skriv svar