Sven Lindqvist

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 23 januari 2004, 19:07

Slaveriet är en petitess i sammamhanget.

Läser just Sven Lindqvist bok: "Utrota varenda jävel". Han har tagit titeln från Joseph Conrad: "Exterminate all the brutes".

En författare som var sjökapten i slutet av 1800 och i början av 1900.

Conrad beskriver mkt om hur engelsmännen misshandlade och dödade "the inferior races". Beskriver även i böcker om sjöfart hur kineser behandlades ombord, de dog ofta pga ingen mat m.m.

Lindqvist skriver om hur de koloniala engelsmännen såg på "infödingarna":

De skulle helt enkelt utrotas, eftersom de var en lägre ras, och för mänsklighetens bästa borde de inte finnas kvar.

Engelsmännen i kolonierna var duktiga på detta, de hade moderna vapen, i början gevär och senare kulsprutor.

Insikten var att de skulle döda så många som möjligt, inte i strid i första hand, utan just för att utrota dem.


Kithchener som var en symbol i England under WW1 ledde de engelska styrkorna i Sudan under sent 1800-tal .
De sköt ihjäl runt 20 000 under ett slag.
Hans kommentar var; such a good game, we killed them all.
Han såg det som en vanlig jakt.

1897 slutade Engelsmännen skjuta ihjäl andra raser by law. Innan dess sköt de för att utrota.


Visst slaveriet var hemskt, men kolonialmakterna fortsatte med sitt mördande i 60 år till.

Fullkomligt utrotade folk som jag känner till är Tasmanier (1900) och de som bodde på Kanarieöarna (1880)

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 19:11

Problemet med Lindqvist är inte hans fakta. Han är mycket väl påläst.
Det som jag har att invända mot honom är den litterära stilen.
Men kan man stå ut med stanken av kolonialångest som osar från varje sida och ser bortom det faktum att författaren inte verkar helt mentalt stabil så är det en mycket bra bok.
Läs den. bara ett tips.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 23 januari 2004, 19:20

Jodå Fläsket,

Jag läser honom med mina kritiska ögon, jag också.

Men som du säger; det finns mkt kunskap bakom hos honom.

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 19:21

Lever han fortfarande? Boken är ju rätt gammal.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 23 januari 2004, 19:44

Jag tror att han fortfarande lever. Han levde i alla fall år 2001 :)

Boken jag relaterar till gavs ut 1992.

Hittade själv honom genom boken "Bombens historia", intressant.

Intressant att läsa honom, fast vi har väl kanske lite olika syn på verkligheten ibland, han o jag.

Men han skriver bra rent litterärt.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2004, 20:22

Jag vet att indier, bangaleser och andra asiater brukar jobba i arabiska länder hos bl a familjer och mindre tjänster inom olika företag. De asiatiska arbetarna gör jobben som ingen arab vill åtänka sig att göra. Jag tror inte att det är någonting som har med det klassiska slavbegreppet att göra utan dom bara gästarbetar därnere.

Själv hade jag en viss form av anknytning med de länder vid Persiska Viken och har varit i några av dessa. Men jag vet inte om det kan klassas som slaveriarbete.

Däremot ligger de längst ner i arabvärldens "klassamhälle" och visserligen har det inte med tråden att göra, men ett typexempel. I mitten av 1980-talet så åkte en svensk om en schejk och helt plötsligt kom en indier ut på gatan, svensken värjde undan och touchade till schejkens bil. Så blev det rabalder och så kom polisen och så tyckte svensken att det blev för dyrt.....Då sa polisen: "Du skulle har kört på indien istället för då hade det blivit billigare för dig". Det bevisar bara att asiaterna är andraklassare i arabvärlden och har nog alltid varit så, så mitt inlägg kan ju vara lönsamt i sådana där trådar.

Stefan

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 20:58

Läste att det forfarande handlas med slavar. I Sudan bland annat.

Tror det var i Illustrerad Vetenskap jag såg artikeln. (Kanske inte världens mest säkra källa men iallafall...)

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Inlägg: 11860
Blev medlem: 11 augusti 2003, 18:15
Ort: Uppland
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 23 januari 2004, 21:21

Fläsket

Jag har själv prenumerat på Illusterad Vetenskap och tidskriften skrivs inte av amatörer utan av folk som är anknytna till universitet och dylikt, så du kan nog lita på dessa uppgifter.

Sudan, jag utgår ifrån att landet har slavar ännu, men skulle inte bli förvånad om några definerar dessa "slavar" som gästarbetare.

Stefan

Fläsket
Medlem
Inlägg: 1007
Blev medlem: 23 april 2002, 01:42
Ort: Mjölby

Inlägg av Fläsket » 23 januari 2004, 21:33

Åh, jag vet inte det. Jag är själv universitetsstuderande och en hel del som sägs där är helt uppåt väggarna. :D

Men oftast är IllVet rätt OK, det medges.

Användarvisningsbild
Djinghis Khan
Medlem
Inlägg: 2688
Blev medlem: 26 april 2003, 21:11
Ort: Karlstad

Inlägg av Djinghis Khan » 23 januari 2004, 23:43

Kithchener som var en symbol i England under WW1 ledde de engelska styrkorna i Sudan under sent 1800-tal .
De sköt ihjäl runt 20 000 under ett slag.
Hans kommentar var; such a good game, we killed them all.
Han såg det som en vanlig jakt.
Kitcheners seger vid Omdurman ser jag som en av världshistoriens största triumfer! Då kulsprutorna tystnat vid Omdurman kunde miljoner och åter miljoner sudaneser slita sina bojor från mahdisternas förtryck. Och det där skitsnacket om att engelsmännen ville utrota sina underlydande är helt lögnaktigt. Varför dödades då "bara" 10 000 zuluer under zulukriget och inte hela befolkningen på två miljoner???? Den där Lindqvist verkar allt vara en lustig prick...

/DK M

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem
Inlägg: 6498
Blev medlem: 2 juli 2003, 17:19
Ort: Mölndal

Inlägg av tryggve » 25 januari 2004, 13:48

Ok, detta är OT men Illustrerad Vetenskap kallas av en del akademiker för ”Kolorerad galenskap”. :wink:
D v s de skriver kul artiklar, men de som handlar om genetik o liknande (det fältet jag kan bedöma) är ofta rent uppåt väggarna.
Bara som information.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 20 april 2017, 20:46

Har planerat att läsa Sven Lindqvists Utrota varenda jävel men blev lite tveksam efter de inledande sidorna. Han känns väldigt partisk och jag är osäker på hur korrekt informationen är. Skulle gärna lyssna på andras omdöme om honom samt boken.

Det som jag reagerat på är följande, i boken börjar han med några citat för att visa på hur européer sett på afrikaner.

"more brutish than the beasts they hunt" ett citat från Samuel Purchas som handlar om invånarna i Nordamerika, inte Afrika.
"Exterminate all the brutes" från Joseph Conrads skönlitterära verk som jag inte ser någon relevans i. Boken är väl skriven som en partsinlaga mot kolonialismen i mer modern tid.
"rude and beast like" som jag inte vet vem som åsyftas. Mest kända som stämmer in är Diodorus från Siculus som skrev om Osiris, dvs Egypten före vår tideräkning.
"like to brute beast" som verkar komma från omdömet om invånare i Nordamerika och hör ihop med rapporterna från John Cabots resor.

Det kanske finns andra som utnyttjat dessa citat, men det ger inte ett gott utan slarvigt intryck på mig när det finns citat utan källhänvisning och när jag senare kollar upp dem de verkar associeras med en helt annan världsdel.

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1143
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av Gerrgul » 21 april 2017, 14:15

Rekommenderas varmt! Boken har använts i studiecirklar (av mig bl a). Sven skriver lättillgängligt samtidigt som han nästan aldrig kan beslås med några faktafel.

pandersson2
Medlem
Inlägg: 3109
Blev medlem: 28 maj 2005, 08:34
Ort: Södermanland

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av pandersson2 » 22 april 2017, 07:00

Hur kan den anvädas i studiesyfte? Dte är ju ett väldigt hoppande och känns mer som en bok där lösa tankar skrivs ned, Trevlig om man vill läsa hans åsikter men inte något att läsa om man vill ha fakta. Tycker det känns som de här kåserierna som skrevs för tidningar i formen.

Jag ger ett nytt omdöme när jag läst mera-

Gerrgul
Stödjande medlem 2024
Inlägg: 1143
Blev medlem: 5 april 2015, 17:01
Ort: Luleå

Re: Sven Lindqvist

Inlägg av Gerrgul » 22 april 2017, 11:31

Boken är så klart inte lämplig som reguljär kurslitteratur på någon nivå. Jag använde den själv i en studiecirkel med deltagare från Ungdom mot rasism för många år sedan. Så mycket tyckande är det inte fråga om, annat än att författarens antirasistiska agenda naturligtvis styr framställning. Och faktiskt är den vid närmare påseende faktaspäckad. Själv har jag ansett mig vara rätt insatt i utvecklingsläran, men lärde mig en hel del nytt om bl a Wallace och Cuvier.

Skriv svar