Boken Fågelbröstet

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
Calle no1
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2002, 14:44
Ort: Borås

Boken Fågelbröstet

Inlägg av Calle no1 » 26 maj 2002, 15:15

Är det någon som har läst boken Fågelbröstet av Staffan H Westerberg? På baksidan av pocketutgåvan står det:
"Westerbergs bok är något så sällsynt som en svensk verklighetsbaserad krigsroman."
Ok att den är verklighetsbaserad, (handlar om invasionen av Grenada 1983 bl.a.), men är det möjligt att en svensk skulle kunna ha gjort det som står i boken? Dvs ta värvning i den amerikanska armèn och genomföra Ranger utbildning osv.

Mvh Calle

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 15:35

Det finns flera svenskar i Amerikanska armen men dom är ganska hårda när dom tar in utlänningar.
Min bekant som tjänstgjorde som legosoldat hos Kroatiska armen försökte komma in i marinkåren när det stod klart att det skulle bli krig i Kuwait men han nekades pga dålig fysik om jag inte missminner mig.

roninn
Medlem
Inlägg: 133
Blev medlem: 29 mars 2002, 09:54

svenskar i amerikanska armen

Inlägg av roninn » 26 maj 2002, 21:49

Under nittiontalet blev det betydligt svårare för utlänningar att ta värvning i amerikanska armen/flyget/marinen och flottan. Detta då de väpnade styrkorna skars ned i takt med att risken för ett tredje världskrig sjönk. Dessutom blev det mer "populärt" att ta värvning bland amerikaner.

Under 80talet var det mycket lättare för utlänningar att komma in. Om jag inte missminner mig helt så var Grenada under 80talet. Då var de väpnade styrkorna jättelika i Amerika och de behövde alla män de kunde få.

Nu har det tydligen vänt lite igen, dvs svårt att få folk att värva sig samt att om de väl är inne att få dem att stanna kvar utöver de obligatoriska åren.

Även jag har en bekant som ville in i marinkåren men det var hart när omöjligt.

Användarvisningsbild
Calle no1
Ny medlem
Inlägg: 2
Blev medlem: 21 maj 2002, 14:44
Ort: Borås

Inlägg av Calle no1 » 26 maj 2002, 22:54

Ok, tack för svaren, men är det någon som vet om det verkligen deltog en svensk i invasionen av Grenada 1983?

/Calle

Användarvisningsbild
Magnus O
Medlem
Inlägg: 107
Blev medlem: 14 maj 2002, 23:39
Ort: Sverige

Inlägg av Magnus O » 27 maj 2002, 02:44

Läs boken som du nämde innan en gång till Calle. Länge sen jag själv läste den men om jag inte minns fel så beskriver den även en del manövrar i mellan öster samt att Författaren numera bor i USA och lever på sin pension från Amerikanska försvaret.

MvH
Magnus

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

---

Inlägg av Matte » 5 juni 2002, 09:59

Det är en bra bok....Bla finns en hel del instressanta beskrivningar om Ranger taktik på 80-talet. Hur SF, DF och Rangers skulle arbeta tillsammans osv...

Matte
Medlem
Inlägg: 96
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Uppsala

---

Inlägg av Matte » 7 juni 2002, 09:15

Och för övrigt kom jag på att jag hört författaren jobbar som väktare i Sthlm numera....

-vils-
Medlem
Inlägg: 386
Blev medlem: 10 april 2002, 12:48

HaHa

Inlägg av -vils- » 7 juni 2002, 12:05

Bara tanken att läsa en bok av någon med NAMNET Staffan WEsterberg får mig att få gåshud..

Jorden e platt som en pankaka, joddeliladelihoo...

Skriv svar