Peter Englund

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 16:29

I boken Ofredsår så minns jag inte att han skrev speciellt mycket om hur säkra eller osäkra uppgifterna var men det är ju självklart att alla förlustsiffror och liknande är väldigt olika beroende på vilka källor du har.
Så är det ju än idag , jag minns inte en enda konflikt där båda sidor har uppgett samma förlustsiffror.

Användarvisningsbild
Relay
Medlem
Inlägg: 400
Blev medlem: 24 mars 2002, 19:01
Ort: Dackeland

Inlägg av Relay » 25 maj 2002, 16:31

Bumse skrev:
Relay skrev:Jag tycker han är en fantastisk berättare som verkligen fått mig att bli mer intresserad av historia än jag var innan.
Som jag skrev tidigare så håller jag med mig om detta. Men märk väl att detta är två helt skilda saker.

Att vara en god berättare samt att ha förmågan att skriva underhållande är en sak. Historisk korrekthet och källforskning är en helt annan sak. Få personer är begåvade dessa båda egenskaper. Många har antagligen den ena eller den andra egenskapen.
Skulle faktiskt vilja se Peter Englund gå omkring och prata om ofredsår i Tyskland i en serie historieprogram.

Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bumse » 25 maj 2002, 16:36

Relay skrev:Skulle faktiskt vilja se Peter Englund gå omkring och prata om ofredsår i Tyskland i en serie historieprogram.
Peter Englund skulle nog klara det ganska bra trots allt. Hörde han på radio senast igår. Han medverkade i programet "Spanarna" i P1, han har egenskaper som gör att han säkerligen inte skulle göra bort sig. Även om jag tror att Lindkvist i egenskap av journalist är bättre rustad för en sådan uppgift.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 16:40

Men är det verkligen ingen som har hört något om Englunds relationer med SÄPO eller kan det helt enkelt vara en skröna det med?

Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Nekad

Inlägg av Bumse » 25 maj 2002, 16:47

Vad det gäller Peter Englund och SÄPO har jag inte hört något om detta. Har dock för mig att Englund för ett antal år sedan skickade in en skrift till Karolinska förbundet för att få den publicerad i årsboken, men av någon anledning kom den inte med... antagligen har Englund utvecklats något enormt de senaste åren, eller så har Karolinska förbundet högre krav än Svenska akademin :D

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 25 maj 2002, 17:53

wreesig skrev:I boken Ofredsår så minns jag inte att han skrev speciellt mycket om hur säkra eller osäkra uppgifterna var men
Kan med största sannolikhet säga att Peter Englund som "riktig" historiker utelämnar de fakta som inte är fullt tillförlitliga, eller nämner källans pålitlighet om han likväl tar med uppgiften.
relay skrev:Skulle faktiskt vilja se Peter Englund gå omkring och prata om ofredsår i Tyskland i en serie historieprogram.
Var på en föreläsning med Peter Englund i våras, då han berättade på ett smått fantastiskt sätt om den svenska stormaktstiden -- mycket underhållande!

Jag kan dock inte neka till att det var Herman Lindqvist som vidgade mitt historieintresse! För -- som redan nämnts -- en god berättare är han, utan tvekan! :D
Jonas Ström skrev:Lindqvist är ju dock egentligen finlandssvensk, så jag tycker att han borde egentligen syssla med något i stil med finlandssvenska kulturfonden eller dylika organisationer i svenskfinland.
Är han? Trodde hans far var svensk utrikeskorrespondent i Finland och att han därför var uppväxt där, men att han var svensk?!

mvh
/Fredrik

Bumse
Medlem
Inlägg: 61
Blev medlem: 16 april 2002, 23:45
Ort: Sollentuna
Kontakt:

Inlägg av Bumse » 25 maj 2002, 18:06

Zebulon skrev:Är han? Trodde hans far var svensk utrikeskorrespondent i Finland och att han därför var uppväxt där, men att han var svensk?!

/Fredrik
Hermans farfar (eller farfars far) hade en hög post (ordförande?) i LO under de första årtionderna av 1900-talet.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 18:11

Kan med största sannolikhet säga att Peter Englund som "riktig" historiker utelämnar de fakta som inte är fullt tillförlitliga, eller nämner källans pålitlighet om han likväl tar med uppgiften.
Möjligt men jag tycker att hans politiska hemvist lyser igenom i Brev Från Nollpunkten och därigenom färgar av sig på berättelserna.
Men det kan ju iofs bero på att jag är på motsatta sida på skalan.

Användarvisningsbild
Hans Rosenberg
Medlem
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 mars 2002, 20:43
Ort: Stockholm

Inlägg av Hans Rosenberg » 25 maj 2002, 18:19

Jag har för mig att han var en personerna bakom Sarajevolistan, som fick någon procent i valet till europaparlamentet -95.

Zebulon
Medlem
Inlägg: 70
Blev medlem: 15 april 2002, 00:57
Ort: Uppsala

Inlägg av Zebulon » 25 maj 2002, 18:20

wreesig skrev:Möjligt men jag tycker att hans politiska hemvist lyser igenom i Brev Från Nollpunkten och därigenom färgar av sig på berättelserna.
Men det kan ju iofs bero på att jag är på motsatta sida på skalan.
Jo, det är möjligt. Kan kanske vara en förklaring till varför jag uppskattar Englund, inte minst då Brev från nollpunkten. :D

Angående Englund och SÄPO; så var det säkert Aftonbladet som kokade ihop en historia om Englund då han skrev för Expressen. :wink:

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem
Inlägg: 1186
Blev medlem: 24 mars 2002, 21:51
Ort: Stockholm

Inlägg av Per Andersson » 25 maj 2002, 18:39

wreezig skrev:Men är det verkligen ingen som har hört något om Englunds relationer med SÄPO eller kan det helt enkelt vara en skröna det med?
Från mannens egen hemsida (http://www.peterenglund.com), avdelningen 'personligt':

"År 1980 flyttade jag till Uppsala, och läste arkeologi, teoretisk filosofi och historia vid universitetet. Så småningom började jag att doktorera i det sistnämnda ämnet, ett arbete avbrutet av en tids arbete i militära underrättelsetjänsten. "


Med största sannolikhet är det från denna period som eventuella historier om Englund och SÄPO kommer.

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 25 maj 2002, 18:41

Tack så mycket , korkat av mig att inte kolla på hans egen sida.

Jonas S
Tidigare medlem
Inlägg: 158
Blev medlem: 25 mars 2002, 12:49

Inlägg av Jonas S » 25 maj 2002, 22:50

Relay skrev:
Jag tror nog att Lindkvist böcker fått fler att bli intresserade av historia och även om han inte anses vara en riktig historiker av en del fisförnäma även i detta forum så ska ni ändå vara tacksamma över vilket intresse han ha skapat. För det intresset spiller ju även över på så kallade riktiga historiker som peter Englund.
Jag kanske formulerade mig lite konstigt i det förra inlägget. Jag ställer mig inte negativ till att Lindqvist skriver om Sveriges historia, utan jag ser det som verkligt positivt. I det förra inlägget syftade jag på vad Lindqvist skulle göra om han hamnade i samma situation som Englund.

Zebulon skrev:
Är han? Trodde hans far var svensk utrikeskorrespondent i Finland och att han därför var uppväxt där, men att han var svensk?!
Efter vad jag erfarat så är Lindqvist finlandssvensk. Han gör bl.a. fortfarande historiska program i FST (finlandssvenska televisionen) på klockren finlandssvenska.
Som en liten parentes kan det nämnas att Lindqvist är den enda som jag i svensk tv (ja, vi ser svensk tv i österbotten) har hört uttala ordet euro med korrekt diftong, d.v.s. eUro och inte eVro! :D

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem
Inlägg: 2811
Blev medlem: 27 mars 2002, 00:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Lindir » 26 maj 2002, 00:04

... och idag fick han Eldh-Ekblads fredspris, utdelat av Svenska Freds- och Skiljedomsföreningen (för att i sitt författarskap ha "belyst såväl forna som nutida krig, konflikter och förtryck"). Det var väldigt vad Hr Englund verkar ha medvind just nu ...

wreezig
Medlem
Inlägg: 1272
Blev medlem: 20 april 2002, 19:30

Inlägg av wreezig » 26 maj 2002, 00:15

Visserligen förtjänar han pris men jag tycker att det är lite stötande att det mestadels är framgångsrika och redan förmögna författare som får priser , det vore bättre o ge dom till nya unga förmågor så vi får lite tillväxt.

Skriv svar