Vad läser du just nu?
- Djinghis Khan
- Medlem
Läser just nu Mats G. Larssons senaste bok (2002) Götarnas riken, som jag verkligen kan rekommendera till er som ännu inte tröttnat på den eviga diskussionen kring Svea Rikes vagga och hur vårt land kom till som rike. Boken kommer med nya och intressanta perspektiv som delvis ger stöd till den gamla "Uppsalaskolan" och ifrågasätter den numera nästan etablerade synen på Sveriges grundande som delvis utgått från "Västgötaskolan".
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
R. W. Howe, Mata Hari - The True Story.
Ska även försöka få tag på någon annan bok i ämnet, även om jag fått det bästa intryck av Howe; han jämför t.ex. sina uppgifter med två tidigare biografier, den ena tämligen pålitlig och den andra inte alls. Vidare finns det åtminstone en film man skall se, även om jag inte behöver läsa baksidestexten för att förstå att den historiska korrektheten nog inte är överväldigande.
Ska även försöka få tag på någon annan bok i ämnet, även om jag fått det bästa intryck av Howe; han jämför t.ex. sina uppgifter med två tidigare biografier, den ena tämligen pålitlig och den andra inte alls. Vidare finns det åtminstone en film man skall se, även om jag inte behöver läsa baksidestexten för att förstå att den historiska korrektheten nog inte är överväldigande.
Har precis läst Auschwitz av Laurence Rees, välskriven bok som jag sräckläste i slutet. Rees har interjuvat förutom offer, några av förövarna. Bra bok som jag rekommenderar.
http://www.boksidan.net/bok.asp?bokid=5325
MVH
MVH
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Hmm, den låter intressant. Den åker in på önskelistan.Battler skrev:Har precis läst Auschwitz av Laurence Rees, välskriven bok som jag sräckläste i slutet. Rees har interjuvat förutom offer, några av förövarna. Bra bok som jag rekommenderar.
MVH
Annars läste jag precis Sovjetunionens roliga historia : Makten, människan & skämtet
Cesarini, David Ericson, Claes
Den var lite smårolig själva historiebeskrivningen kändes lite basal dock om jag säger så.
Här ett axplock:En man går in i en affär.
Ni har väl inget kött i dag?
Nej, vi har ingen fisk. Det är affären intill som inte har något kött.
Sonderling
Det finns en ny generation roliga historier i nuvarande Ryssland i still med följande:
En nyrik kommer åkande på en gata i Moskva med sin splitternya Mercedes.
Maffian har satt ut en bomb i den och bilen exploderar.
Mannen ragglar ut ur det brinnande vraket, utan en arm och blodet sprutar ur stumpen som han har kvar.
Den nyrike jämrar sig. "Min Mercedes ! Min Mercedes ! se vad de gjort med min fina Mercedes"
En åskådare springer fram till honom och säger: "Strunt i bilen. Se på din arm! Du blöder ju"
Den nyrike tittar ner på armen och börjar jämra sig: "Min Rolex! Min Rolex! se vad de gjort med min fina Rolex"
Ryssarna har en förmåga att ha humor på egen bekostnad
En nyrik kommer åkande på en gata i Moskva med sin splitternya Mercedes.
Maffian har satt ut en bomb i den och bilen exploderar.
Mannen ragglar ut ur det brinnande vraket, utan en arm och blodet sprutar ur stumpen som han har kvar.
Den nyrike jämrar sig. "Min Mercedes ! Min Mercedes ! se vad de gjort med min fina Mercedes"
En åskådare springer fram till honom och säger: "Strunt i bilen. Se på din arm! Du blöder ju"
Den nyrike tittar ner på armen och börjar jämra sig: "Min Rolex! Min Rolex! se vad de gjort med min fina Rolex"
Ryssarna har en förmåga att ha humor på egen bekostnad
Har bläddrat i den boken och funderat på att läsa den. Att historiebeskrivningen är basal är kanske överkomligt, men framkommer det i boken hur man samlat in historierna? När jag tittade i boken fick jag ibland intryck av att det lika gärna kunde vara efterhandskonstruerade historier..sonderling skrev:Hmm, den låter intressant. Den åker in på önskelistan.Battler skrev:Har precis läst Auschwitz av Laurence Rees, välskriven bok som jag sräckläste i slutet. Rees har interjuvat förutom offer, några av förövarna. Bra bok som jag rekommenderar.
MVH
Annars läste jag precis Sovjetunionens roliga historia : Makten, människan & skämtet
Den var lite smårolig själva historiebeskrivningen kändes lite basal dock om jag säger så.
Sonderling
Och så får jag passa på att berätta en historia från boken som jag minns;
Två sovjetiska domare träffas i korridoren mellan två rättegångar. Den ena domaren småskrattar för sig själv och den andre domaren frågar "Vad är så roligt?"
"En historia jag hörde precis"
"Men berätta då!"
"Är du galen? Han som berättade den för mig fick jag döma till 20 år i Gulag"
Läste just ut Combat Officer: A Memoir of War in the South Pacific av Charles H. Walker...
Walker deltog i Stilla Havet som chef för en pluton ur det tunga H Kompaniet, 164. Regementet och senare som chef för E-Kompaniet ur samma regemente. Första insatsen Guadalcanal - hårda piller för truppen vars kärna utgjordes av nationalgardister från North Dakota.
Boken skiljer sig inte mycket från mängden vad gäller amerikanska VK2 memoarer - författaren förefaller ärlig och skyr inte tråkigare episoder som egna tillkortakommanden, personkonflikter i befälskedjan, motsättningar mellan armén och marinkåren eller mellan nationalgardister och befäl ur den reguljära armén (särskilt de utbiladade vid West Point).
Också intressant är hans inställning till ledarskap, vid ett tillfälle lät han sig övertalas av några underbefäl som ville maska från uppgiften vilket inte slutade något vidare, after that I became a hard nosed officer - samtidigt såg han inte ner på en plutonchef som valde att skjuta sig själv i foten.
Hans attityd till Hiroshima/Nagasaki är den gängse för veteraner från Stilla Havet:
Thank God Harry Truman had the guts to drop the bomb, thus saving thousands of lives.
King Kongs betyg: 3+
Jag läser om Zetterlings bok Slaget om Kursk, inte läst den sen 2004 och jag har läst allt annat i min lägenhet och orkar inte gå ner i källaren och rota bland de 3 andra lådorna för att hitta nån bok jag inte läst i år. Läste ut lånet från Bokabiblan idag och ska ta mig ner på stan imorn och låna ny därifrån
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Du de kunde faktiskt samlat in historierna bland folk de känner. Men jag tror inte de är efterhandskontruktioner för de flesta hade jag faktiskt hört förrut.Wooster skrev:Har bläddrat i den boken och funderat på att läsa den. Att historiebeskrivningen är basal är kanske överkomligt, men framkommer det i boken hur man samlat in historierna? När jag tittade i boken fick jag ibland intryck av att det lika gärna kunde vara efterhandskonstruerade historier..sonderling skrev:Hmm, den låter intressant. Den åker in på önskelistan.Battler skrev:Har precis läst Auschwitz av Laurence Rees, välskriven bok som jag sräckläste i slutet. Rees har interjuvat förutom offer, några av förövarna. Bra bok som jag rekommenderar.
MVH
Sonderling
Och så får jag passa på att berätta en historia från boken som jag minns;
Två sovjetiska domare träffas i korridoren mellan två rättegångar. Den ena domaren småskrattar för sig själv och den andre domaren frågar "Vad är så roligt?"
"En historia jag hörde precis"
"Men berätta då!"
"Är du galen? Han som berättade den för mig fick jag döma till 20 år i Gulag"
Nu läser jag:
Villaträdgårdens historia : ett 150-årigt perspektiv
Wilke, Åsa
Har precis köpt ett hus från 1950 och skulle vilja återskapa den typen av trädgård.
Sonderling
- Fredrik Andersson
- Medlem