Vad läser du just nu?
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Max Hastings Armageddon om tyska rikets sista månader, från september 44 till slutet.
Var tveksam först men den tar det hela ur ett annat perspektiv.
Och beskrivningen av de västallierades långsamma framryckning, ja ja säger det hade VK2 rapporterats lika kritiskt som dagens krig så vette fan hur det slutat.
Ångrar bara att jag köpte den på svensk pocket. Den här hade jag velat läst på engelska.
Kommer nog köpa den på orginal språket och ge den till farsan så han får läsa om hur hans storebror verkligen hade det i US Army. (Hans bror snackade sällan om saken och nu har vi hört från USA att han är åldersdement och lite lallig. Så tänk på det, nu är det nog sista chansen att tala med veteraner.)
Sonderling
Och beskrivningen av de västallierades långsamma framryckning, ja ja säger det hade VK2 rapporterats lika kritiskt som dagens krig så vette fan hur det slutat.
Ångrar bara att jag köpte den på svensk pocket. Den här hade jag velat läst på engelska.
Kommer nog köpa den på orginal språket och ge den till farsan så han får läsa om hur hans storebror verkligen hade det i US Army. (Hans bror snackade sällan om saken och nu har vi hört från USA att han är åldersdement och lite lallig. Så tänk på det, nu är det nog sista chansen att tala med veteraner.)
Sonderling
- Fredrik Andersson
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Se mitt inlägg fr. november förra året, plockade upp den engelska pocketutgåven på PocketShop, den är inte svår att få tag i. Var precis som du tveksam till den först men Hastings tar ju en annan approach till ämnet vilket gjorde att det blev lite nytt och inte bara en upprepning av vad sådana som Beevor och Erickson behandlat om och om igen.sonderling skrev:Max Hastings Armageddon om tyska rikets sista månader, från september 44 till slutet.
Sonderling
- Markus Holst
- C Skalman
- Kontakt:
-
Torbjörn J
- Medlem
"Fred och Krig - Hur freden uppfanns och kriget återuppfanns" av Michael En nätt liten essä som jag hittade på Adlibris bokrea. Trevlig bok, men storleken (ca 125 sidor) talar både för och emot den. Visserligen trevlig läsning som aldrig blev träig, men det hade varit roligt om författaren ibland dykt lite djupare i sina resonemang också.
-
Torbjörn J
- Medlem
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Disinformation: Media Myths About the War on Terror by Richard Miniter,
Avhandlar de vandringsägner, konspirationsteorier och ren fiendepropaganda som förekommer under detta pågående krig.
En del har man gått på andra hade jag redan genomskådat. Boken tar upp myter från båda sidor men visst vänstermyterna är mångdubbelt fler. Men som författaren påstår, och som jag funderat på att ta upp i en annan tråd, så var konspirationsteorier nått som högerextrema tidigare höll på med och nu är detta nått som florerar i vänsterkretsar.
Sonderling
Avhandlar de vandringsägner, konspirationsteorier och ren fiendepropaganda som förekommer under detta pågående krig.
En del har man gått på andra hade jag redan genomskådat. Boken tar upp myter från båda sidor men visst vänstermyterna är mångdubbelt fler. Men som författaren påstår, och som jag funderat på att ta upp i en annan tråd, så var konspirationsteorier nått som högerextrema tidigare höll på med och nu är detta nått som florerar i vänsterkretsar.
Sonderling
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
Ja det där gick snabbt. Mycket intressant läsning var det oxå.sonderling skrev:Disinformation: Media Myths About the War on Terror by Richard Miniter,
Sonderling
Går nu över till pocketversionen av Joachim Fest´s Undergången.
Sonderling