Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 20 februari 2007, 16:09

korr på layoutad version av en arkeologisk antologi som jag är redaktör för.... återkommer med inlägg under "böcker av skalmaniter" när boken kommer från tryck.

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 25 februari 2007, 16:57

Roberts ridge av Malcolm MacPherson.
Handlar om ett antal SF-förband som landsatter på en bergstopp under operation Anaconda.
Delar av händelsen finns beskriven i boken Not a good day to die.
:)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 1 mars 2007, 16:45

Max Hastings Armageddon om tyska rikets sista månader, från september 44 till slutet.
Var tveksam först men den tar det hela ur ett annat perspektiv.
Och beskrivningen av de västallierades långsamma framryckning, ja ja säger det hade VK2 rapporterats lika kritiskt som dagens krig så vette fan hur det slutat.
Ångrar bara att jag köpte den på svensk pocket. Den här hade jag velat läst på engelska.
Kommer nog köpa den på orginal språket och ge den till farsan så han får läsa om hur hans storebror verkligen hade det i US Army. (Hans bror snackade sällan om saken och nu har vi hört från USA att han är åldersdement och lite lallig. Så tänk på det, nu är det nog sista chansen att tala med veteraner.)

Sonderling

Användarvisningsbild
Fredrik Andersson
Medlem

Inlägg av Fredrik Andersson » 7 mars 2007, 23:15

"Slagfältet under stormaktstiden". Verkar vara en bra sammanfattning och grundkurs i 1600-tals krigföring. Köpt på rean för 98 stålars.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 8 mars 2007, 09:19

sonderling skrev:Max Hastings Armageddon om tyska rikets sista månader, från september 44 till slutet.
Var tveksam först men den tar det hela ur ett annat perspektiv.
Och beskrivningen av de västallierades långsamma framryckning, ja ja säger det hade VK2 rapporterats lika kritiskt som dagens krig så vette fan hur det slutat.
Ångrar bara att jag köpte den på svensk pocket. Den här hade jag velat läst på engelska.
Kommer nog köpa den på orginal språket och ge den till farsan så han får läsa om hur hans storebror verkligen hade det i US Army. (Hans bror snackade sällan om saken och nu har vi hört från USA att han är åldersdement och lite lallig. Så tänk på det, nu är det nog sista chansen att tala med veteraner.)

Sonderling
Se mitt inlägg fr. november förra året, plockade upp den engelska pocketutgåven på PocketShop, den är inte svår att få tag i. Var precis som du tveksam till den först men Hastings tar ju en annan approach till ämnet vilket gjorde att det blev lite nytt och inte bara en upprepning av vad sådana som Beevor och Erickson behandlat om och om igen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 9 mars 2007, 08:38

"Fronten närmast Stockholm" om svenska frivilliga vid Hangöfronten i Fortsättningskriget.
"Sextiettan" om det finlandssvenska infanteriregemente 61:s insatser under fortsättningskriget.
och som illustration:
Harry Järvs fotobok "Permanent patrullverksamhet".

Användarvisningsbild
Razor
Medlem

Inlägg av Razor » 15 mars 2007, 16:54

Augusti 1914 - Tuchman, Barbara W.
Jarlens Sekel - Harrison, Dick

Användarvisningsbild
Markus Holst
C Skalman
Kontakt:

Inlägg av Markus Holst » 15 mars 2007, 17:39

Har jus avslutat Herman Lindqvists nok om Napolen

dinata
Ny medlem

Inlägg av dinata » 15 mars 2007, 19:10

Strangers in the land - Patterns of american nativism 1860-1925 av John Higham

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 16 mars 2007, 10:18

Tio dagar till dagen D av David Stafford. Språket och översättningarna känns tyvärr inte riktigt bra och förstör lite av flytet i läsningen.

Användarvisningsbild
Wooster
Medlem

Inlägg av Wooster » 16 mars 2007, 11:02

"Fred och Krig - Hur freden uppfanns och kriget återuppfanns" av Michael En nätt liten essä som jag hittade på Adlibris bokrea. Trevlig bok, men storleken (ca 125 sidor) talar både för och emot den. Visserligen trevlig läsning som aldrig blev träig, men det hade varit roligt om författaren ibland dykt lite djupare i sina resonemang också.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 25 mars 2007, 21:38

Fick hem Från Salla till Hangöudd - Med Grafströms jägare i två krig av Anders Grafström i måndags och hade tänkt börja läsa den ikväll.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 27 mars 2007, 14:25

Disinformation: Media Myths About the War on Terror by Richard Miniter,

Avhandlar de vandringsägner, konspirationsteorier och ren fiendepropaganda som förekommer under detta pågående krig.
En del har man gått på andra hade jag redan genomskådat. Boken tar upp myter från båda sidor men visst vänstermyterna är mångdubbelt fler. Men som författaren påstår, och som jag funderat på att ta upp i en annan tråd, så var konspirationsteorier nått som högerextrema tidigare höll på med och nu är detta nått som florerar i vänsterkretsar.

Sonderling

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 2 april 2007, 07:31

sonderling skrev:Disinformation: Media Myths About the War on Terror by Richard Miniter,

Avhandlar de vandringsägner, konspirationsteorier och ren fiendepropaganda som förekommer under detta pågående krig.
En del har man gått på andra hade jag redan genomskådat. Boken tar upp myter från båda sidor men visst vänstermyterna är mångdubbelt fler. Men som författaren påstår, och som jag funderat på att ta upp i en annan tråd, så var konspirationsteorier nått som högerextrema tidigare höll på med och nu är detta nått som florerar i vänsterkretsar.

Sonderling
Ja det där gick snabbt. Mycket intressant läsning var det oxå.

Går nu över till pocketversionen av Joachim Fest´s Undergången.

Sonderling

Användarvisningsbild
leifhh
Medlem
Kontakt:

Inlägg av leifhh » 2 april 2007, 08:11

rolf kjellström - breven från antarktis dagböcker och brev från fångstmän 1834-1926

Skriv svar