En kanonbra bokklubb!
Ersättare för "Att flyga är att leva" ?
För mig som flygintresserad verkar månadens bok i SMB mycket intressant, "Svenskt militärflyg" av Bo Widfeldt & Åke Hall.
Den bygger på "Svenska militära flygplan och helikoptrar 1911-1999" (del 1 i serien "Svenska vingar") enligt P&S.
Finns det någon som har åsikter om endera boken ?
/Jörgen
Den bygger på "Svenska militära flygplan och helikoptrar 1911-1999" (del 1 i serien "Svenska vingar") enligt P&S.
Finns det någon som har åsikter om endera boken ?
/Jörgen
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Magnus Lindström
- Medlem
Ja har man överflöd av pengar så..... Det är ju korkat att satsa på billigare böcker... OBS Ironi!Tomas Ibsen skrev:![]()
Nu har dom börjat med TV-reklam också!
Såg reklamfilmen nyss. Nu erbjöd dom, förutom böckerna, en "fältmässig kåsa", av modellen man kan vika ner så den blir hälften så hög. Hm......
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Jo, nu var ju rösten inte särskillt seriös. Men iof, det kanske man inte kan göra så mycket åt. Först trodde iallafall jag att det var en värvningsfilm för HV.Magnus Lindström skrev:Sett reklamen på discovery förrut men då hade väl dom inte så Dramatisk/fånig/häftig röst? Innehållet var då detsamma.
Tänkte just samma tanke. För att vara icke vinstdrivande verkar dom ha väldigt mycket pengar.MD650 skrev:
Ja har man överflöd av pengar så..... Det är ju korkat att satsa på billigare böcker... OBS Ironi!
Inte mycket att se enligt min mening. Jag hakade på efter att ha fått en broschyr/motsv. via posten -03 (eller nånting. Tror det var i början av gymnasiet iallafall).Necros skrev:Har inte sett den nya reklamfilmen med kåsan, men det var ett reklaminlägg för SMB på TV som fick mig att hoppa på denna bokklubb, men det var någon gång i oktober 2003.
/Mikael Sundholm
Märkt f.ö. att nu har även tidnignen Flygrevyn invaderats av deras reklamlappar, nu med temat "fantastisk flyghistoria", eller liknande. Iof så kan jag inte klandra dom, då man inte ska vara för kräsen när det kommer till sponsorer. Men iallafall... Jaja, får vara glad att dom inte har köpt sidplats, utan nöjt sig med att ha eget separat raggningblad som ramlar ur tidningen om man skakar den lite grann/öppnar den.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Har f.ö. fått reda på hur mycket de "inte" tjänade förra året. 10 000 000:- 
Tycer det är rätt bra gjort för en bokklubb utan ideellt vinstsyfte. Tror jag ska masa mig till telefonen och säga upp mitt medlemskap innan nästa sista svarsdatum på P&S (1:a aug.).
Illa kvickt måste det bli iaf, för nu har dom 2 böcker från FHS som verkar mycket intressanta.
Tycer det är rätt bra gjort för en bokklubb utan ideellt vinstsyfte. Tror jag ska masa mig till telefonen och säga upp mitt medlemskap innan nästa sista svarsdatum på P&S (1:a aug.).
Illa kvickt måste det bli iaf, för nu har dom 2 böcker från FHS som verkar mycket intressanta.
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Det är förvisso mycket, men bara för att man är en ideell förening innebär detta inte att man får tjäna pengar. Pengarna ska emellertid återinvesteras. Du slänger fram en siffra och anger varken var du har fått den ifrån, vem som är uppgiftslämnaren och vi vet inte heller om varför man har så mycket pengar eller vad man ska göra med dem.Tomas Ibsen skrev:Har f.ö. fått reda på hur mycket de "inte" tjänade förra året. 10 000 000:-
/Martin
Jag är benägen att hålla med T Ibsen. SMB satsar mycket på annat än böcker numera som t.ex. cyklar, kanoner och annat krafs. Satsa istället på det som SMB var bra på en gång i tiden d.v.s. billiga böcker.Martin Lundvall skrev:Det är förvisso mycket, men bara för att man är en ideell förening innebär detta inte att man får tjäna pengar. Pengarna ska emellertid återinvesteras. Du slänger fram en siffra och anger varken var du har fått den ifrån, vem som är uppgiftslämnaren och vi vet inte heller om varför man har så mycket pengar eller vad man ska göra med dem.Tomas Ibsen skrev:Har f.ö. fått reda på hur mycket de "inte" tjänade förra året. 10 000 000:-
/Martin
- Martin Lundvall
- Medlem
- Kontakt:
Att SMB har blivit sämre kan jag inte säga emot, vilket jag inte heller har gjort. Det jag har reagerat mot är att det slängs ut en siffra utan att relatera den. Var kommer siffran ifrån? Vad ska dessa pengar användas till? Hur mycket är det man tjänar på varje medlem per år? Ideella föreningar får gå plus, men de ska inte ha det som syfte. Vi brukar vara bra på att skärskåda historisk fakta, varför kan vi då inte skärskåda SMB på ett vettigt sätt utan att hänge oss till rykten och lösa spekulationer.MD650 skrev: Jag är benägen att hålla med T Ibsen. SMB satsar mycket på annat än böcker numera som t.ex. cyklar, kanoner och annat krafs. Satsa istället på det som SMB var bra på en gång i tiden d.v.s. billiga böcker.
För att klargöra, jag har ingen anledning att tvivla på siffrorna det jag ogillar är sättet de presenteras på.
/Martin
Det jag tyckte var lite märkligt var att SMB för ett tag sedan i ett utskick sade att de hade "för många medlemmar", d v s att man inte hann med allt det administrativa arbetet med att hantera den volymen medlemmar. Ändå var det i samma utskick med en folder för att rektytera nya medlemmar?
Nå, nu har de väl anställt mer folk, men ändå.
Jag har varit medlem ca 1,5 år, men jag kan inte säga att jag har märkt av en försämring under den tiden. Men det kanske har försämrats.
Nå, nu har de väl anställt mer folk, men ändå.
Jag har varit medlem ca 1,5 år, men jag kan inte säga att jag har märkt av en försämring under den tiden. Men det kanske har försämrats.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
@Martin: Kan förstå att min siffra ser lite oseriös ut, men källan jag fick den från vill helst vara anonym, vilket jag repsekterar. Jag har dock inget som helst skäl att inte tro denna person, snarare tvärt om. Ber som sagt om ursäkt om det ser påhittat och oseriöst ut. Jag glömde helt enkelt att skriva med det.
/Tomas
/Tomas