Lite bra böcker som alla borde läsa.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 17 september 2003, 16:45

Hendric Edwards skrev:Du har ingen länk eller dylikt till den eventuella tråden? Martin är en person vars åsikter jag värderar högt, och det vore mycket tråkigt om jag tar till mig informationen i hans böcker om de är i grunden felaktiga.

~Henric Edwards
Hittade den när jag var och sökte :)
viewtopic.php?t=5386&highlight=la+gleize

MVH

jofredes
Medlem

Inlägg av jofredes » 18 september 2003, 12:54

Alla borde läsa vete virus vapen.

Användarvisningsbild
Reinhardt
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Reinhardt » 24 september 2003, 21:09

Jag kan lugnt rekommendera Leningrads belägring av Alan Wykes, en mycket bra bok som jag dock inte hunnit läsa ut, med mycket bra bilder i.

Jag kan även rekommendera bokserien Ögonvittnen till Andra världskriget. Rikt illustrerad, har dock ej läst den än.

Engan
Medlem

Inlägg av Engan » 28 oktober 2003, 14:49

Eftersom vi mest verkar prata andravärldskrigstitlar här (vad nu det kan bero på :-)) vill jag i så fall rekommendera Rudolf Höss självbiografi. Ett fruktansvärt otäckt tidsdokument som i alla fall jag fick kalla kårar av att läsa. En helt vanlig man, som går hem och kramar sina döttrar efter en hård arbetsdag på jobbet han är så oerhört stolt över att han excellerar i: koncentrationslägerkommendant och judeutrotare. Den totala känslokylan omväxlar med sentimentala barndomsminnen. Hu.

"Rudolf Höß - Kommandant in Auschwitz" hette den i original, jag vet att den finns i svensk översättning men inte exakt under vilken titel. Den är nog svår att få tag i, tyvärr.

Här finns i alla fall en liten beskrivning av mannen och en kritisk granskning av sanningshalten i hans memoarer.

http://www.holocaust-history.org/auschw ... s-memoirs/

Skriv svar