Antony Beevors "Berlin - slutstriden 1945"

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Kontakt:

Beevors fel o opublicerade avsnitt

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 23 februari 2005, 16:21

Här har Beevor samlat den korrektur som införts i Berlin (och andra böcker), plus material som av olika skäl inte fick plats/ansågs helt passande att ta med i de tryckta böckerna: http://www.antonybeevor.com

Rätt proffsigt måste jag säga :)

Lars

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 1 mars 2005, 13:30

Jon skrev: Sedan har han ju tveklöst en poäng i att det är märkligt att vittnesmålen om dessa övergrepp blivit fler i takt med att färre offer är kvar i livet.
Det synes vara vanligt att folk utsatta för riktigt svåra upplevelser berättar inte gärna, ja förtränger. Bygger upp sina nya liv, sedan, först när de börjar bli äldre/gamla - börjar minnen bli levande igen och kanske först då börjar de berätta.

Ett annat exempel är t.ex. de överlevande judarna, där många, många berättade knappt något förrän flera årtionden har gått.

Ett annat exempel såg jag på Axis forum, där flera berättade att i USA syns tendensen att veteranerna från de allra hetaste striderna brukar inte berätta så mycket, ATT de var med framkommer ju, om inte annat så iom att de ÄR veteraner. Men de brukar glida snabbt förbi de blodiga skräckinjagande detaljerna, som de ju bevisligen varit med om.
Medan det verkar som om de som berättar vitt och brett och i detalj om blodet och tarmarna har inte alls varit med, eller haft mycket undanskymda roller i det hela...

I de tyska kvinnornas fall är det dubbelt så naturligt att de tiger/förtränger.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 21 mars 2005, 15:18

Jag har precis läst klart den nu. Tyckte den var helt okej och den kompletterar väl andra böcker om krigsslutet i ETO. Uppskattar styckena som handlade om nionde och tolfte arméns gatlopp mot Elbe. Har visserligen sett pilarna med deras reträtt väg förrutt i andra böcker men inte tänkt mer på vad det innebar.
Både den här boken och Sennertegs bok om stalins hämd, gav mig ny insikt i krigsslutets förlopp. Ardenner offensiven verkar än mer vansinnig när man fick klart för sig hur svag Östfronten var redan hösten 1944.

Sedan var det ju ett evigt tjatande om hur naiva amerikanarna var mot Stalin och Sovjet. :wink:

Sonderling

Skriv svar