Ny bok om SS-Pz.A 11 "Nordland"

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 17 januari 2007, 16:15

Han brukar vanligen identifieras som Ragnar Johansson från Skövde (det fanns två frivilliga med det namnet). Han var fordonsförare och dödades i Berlin.

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 9 augusti 2007, 00:32

B Hellqvist skrev:Jag har hört från säker källa att en andra upplaga av boken kommer att vara bättre korrekturläst.
Jag såg den nya tryckningen för ett tag sedan, och felen fanns kvar. Man kan undra vad de har för sig på LE Förlag... Tydligen beror slarvet och tabbarna på faktorer utanför författarnas kontroll, så det är inte de som ska lastas för dem.

Användarvisningsbild
Marcus
Medlem

Inlägg av Marcus » 13 augusti 2007, 19:40

Tråden har städats, de konflikter som tydligen föreligger mellan olika som varit iblandade i boken får föras på andra ställen än i detta forum.

/Marcus

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 14 augusti 2007, 00:42

Leonidas skrev:Har skummat igenom boken och jag måste säga att det är ett imponerande verk. Jag har en fråga. I slutet av boken visas det kända fotot på bandvagnen på Friedrichstrasse. I bildtexten förundras författarna över att bandvagnen inte började brinna eftersom ingångshålet från pansarvapnet var så stort. Med reservation för att jag missförstått vilket hål som avses, så uppfattar jag att författarna menar det hål som syns på fronten, precis under registreringsskylten? Det hålet verkar vara en del av konstruktionen och inte ngt som åstadkomits av pv. Se bildlänk. Har jag missuppfattat vilket hål som avses?

Bild

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/e ... fz-250.jpg
Den nya bildtexten är om möjligt än mer förvirrande. Den lyder som följer (alla stavfel finns i originaltexten):
Den berömda Sd Kfz 250/1 (Neu) på Friedrichstrasse med vilken bl.a. svensk personal ur AA 11 försökte bryta sig ut ur infernot i Berlin. Franz Bereznyak berättade hur man besköts från flankerna och uppifrån utrymda lägenheter längs med gatan. Vagnen bär tydliga spår av denna beskjutning. Döden för besättningen torde ha varit omedelbar då man inte hunnit utrymma den mer än delvis. Troligtvis har man blivit beskjuten av minst en 14,5 mm pansarvärnsgevär. Notera det märkliga hålet på bakplåten till höger om dörren. [Avser bilden på sidan 263.] Det kan vara resultat av beskjutning, som då antagligen skett framifrån, eftersom det ser ut att vara ett utgångshål. Hålet på framplåten är ett prefabricerat hål. Bp bakplåten syns också en stålvajer som användes för att göra fast lös utrustning inuti vagnen. Det hade varit intressant att se ett fotografi taget inuti vagnen, troligen ahade man kunnat lösa frågan med det mystiska hålet på bakplåten då. Enligt uppgift skall den döda kvinnan vara en norsk sjuksyster men detta har till fullo aldrig kunnat beläggas till 100%.

Skriv svar