Dags för bokrea

Användarvisningsbild
elRappo
Medlem

Inlägg av elRappo » 14 februari 2004, 18:57

Sarvi skrev:Casanova: Nej, det är inte den som avses. Boken är "Antikens historier" av Alf Henriksson, utgiven första gången 1958.

Jag har "Antikens historier" och den är mycket bra. Alf Henriksson är en underhållande författare på ett sätt som inte är vanligt nuförtiden, iallfall inte i Sverige. Lite av den brittiska torra humorn i stilen på hans prosa.

Vad beträffar boken så är det viktigt att inse att han återberättar, just det, de antika historierna om diverse företeelser. Detta innebär koncisa och humoristiska referat av antika krönikörer som Suetonius, Seneca och Tacitus, om vi nu håller oss till den romerska epoken. Det är alltså inga strikt vetenskapliga essäer om exempelvis de romerska kejsarna, utan mera vad som tillhörde det intellektuella allmänngodset för en man av högre bildning i västereuropa i under tidigare sekler.

Men som sådan är boken mycket bra, och det blir ofta betydligt mer givande att läsa äldre författare som ofta gör små underförstådda hänvisningar till antikens mytvärld. Jag skulle rekommendera den, speciellt som registret med kommentarer är mycket bra.
tack för det! hoppas den inte tar slut innan jag köpt ett ex. det skulle ju vara någon specialutgåva så det går snabbt.

Suetionius bok, kejsarbiografierna verkar lite biege. tror jag köper kafka istället :idea:

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 14 februari 2004, 19:20

Suetonius är knappast beige, iallafall inte om du läser hans avsnitt om Caligula och Nero. Visst hade han en egen agenda för att beskriva kejsarna som han gjorde.

Men om valet i bokhandeln stod mellan Henriksson och Suetonius valde jag nog Henriksson, om inte annat för att man får en mer koncis berättelse och samtidigt en jämförelse med den andre store kejsarkrönikören, Tacitus, samtidigt som man får de flesta bevingade orden och även den grekiska delen av det antika arvet så att säga på köpet.

Användarvisningsbild
alpha60
Medlem

Inlägg av alpha60 » 14 februari 2004, 21:08

För min del lutar det än så länge bara åt "Om historia" av Eric Hobsbawm och "Konsten att läsa och skriva" av Olof Lagercrantz. Kanske Kung Leopolds vålnad också.

Jag har ju inte läst alla böckerna jag köpte förra året ännu :oops:

Casanova
Utsparkad

Inlägg av Casanova » 15 februari 2004, 12:55

Eric Hobsbawms nyaste ("Om historia") är hiskeligt bra. Vissa har det, andra inte, men Eric kan skriva. Men man märker att hans bok genomsyras av kommunism, tyvärr. Men helt klart värd bok att köpa.

Användarvisningsbild
Johan Elisson
Medlem

Inlägg av Johan Elisson » 21 februari 2004, 20:51

Ojojoj, detta kommer definitivt att bli ett rekordår vad gäller bokreainköp. Dessvärre är jag i Boden/lumpen den 24:e, men jag har redan förhandsbokat mina böcker. Alla tre Cornelius Ryan, Där Järnkorsen Växer (man måste ju ändå läsa den, även om den samlade skalmankåren säger nej :) ), Terrorismens Historia samt Det Nedtystade Kriget. Jag kommer nog även att köpa ett par tre-fyra böcker till när jag kommer hem. :D

/Johan

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 februari 2004, 10:36

De böcker ajg köpte klockan 0655 var:

Röde Orm
Karl XII En Biografi
Harts of Iron

Allt för under hundralappen. Gic på 255 kr. :D
Sen ska jag gå till bokia o kolla om de rear ut TTT som talbok så jag nån gång komer igenom den!

Användarvisningsbild
Culpepper
Medlem

Inlägg av Culpepper » 24 februari 2004, 12:37

för min del så blev det bara Albert Speers memoarer, mer räckte inte pengarna till så här innan löning... :(

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Mathias Forsberg » 24 februari 2004, 14:22

D. Löwenhamn skrev: Ryans böcker har rekommenderats men jag anser nog att hans bok om Berlin kan undvikas.
Instämmer. Den längsta dagen har ett intressant perspektiv (alla får frågan: vad gjorde du på D-dagen?) men det är en bro för mycket som är hans verkliga klassiker och som tar tag i läsaren.

/Forsberg

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 24 februari 2004, 14:28

Terrorismens historia är bra.

Gåtan Nils Flyg skall vara bra sägs det.

Militär ledning Är inköpt, nu skall det bli rätning i anarkistleden :lol:

Sverige och tysk motståndsrörelse, Carlsson, nån som läst den? Den skall inhandlas idag har jag tänkt.

Jag tänker även försvara Schön lite, de är läsvärda böcker, men som alltid när man läser böcker av journalister så får man ta en del saker med en nypa salt, en historiker väjer för myter och mytomaner, det gör inte en journalist. Att hans avsikt med böckerna är suspekt och det är inga historieuppsatser får man leva, med det finns inga andra lättillgängliga och överskådliga böcker om de svenska SS-frivilliga. Om nån har nån bättre bok så säg till. Annars skriv gärna en.

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Re: Dags för bokrea

Inlägg av Daniel L » 24 februari 2004, 14:51

Pirre skrev:
D. Löwenhamn skrev:Ryans böcker har rekommenderats men jag anser nog att hans bok om Berlin kan undvikas.
Visserligen var det några år sedan jag läste Ryans "Slutstriden", men jag vill minnas att den var mycket bra. (Bör kanske tilläggas att det var bland de första militärhistoriska böcker jag läste, så jag var inte alltför kritisk och insatt då i genren.)
Löwenhamn, vad är det du ogillar med "Slutstriden"?
Jag tycker att det finns bättre böcker att läsa om Berlin än Ryans. Ryan skrev också sin bok när det var svårt att få tag i sovjetska källor, något som exempelvis Beevor haft tillgängligt.

mvh/ Daniel

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 24 februari 2004, 15:26

Korigering:

Röde orm
Karl XII En biografi
Hearts of Iron
+
Gustav Vasa Landsfader eller Tyrann

Är nu uppe i 354 kr. e hade tyvärr ingen rea på TTT i CD-form.

Jaja, nu ska jag spela HOI igen. Fick spö av norrmännen! :oops:
Men nu tror jag jag fattar hur det hela funkar. :) Ha det så länge!

theeverything
Medlem

Inlägg av theeverything » 24 februari 2004, 15:31

Hitlers krigare av Guido Knopp har jag lånat på bibliotek och läst. Kan inte rekommendera den. Vad jag hoppades på var en inblick i dessa personers liv och hur de tänkte men vad man fick var den gamla vanliga dosen av redan kända fakta.

Tips: I de fall där det finns utdrag från recensioner på framsidan kan man se var de kommer ifrån. I detta fall från Smålands-tidningen och Värmlands-bygden... Det skulle i alla fall jag ta som en varningsklocka.

/Lasse

Om Bosse Schön: Jag vill också slå ett slag för dennes böcker. Har läst "Svenskarna som stred för Hitler" och tycker om att den handlar om dessa personers öden. I egenskap av journalist tycker jag att han klarar den biten bra, vilket är ovanligt bland militärhistoriker. Som historiebok är den dock begränsad (och kanske felaktig).

Ole
Medlem

Inlägg av Ole » 24 februari 2004, 18:15

Vilken handlare är det som har "Militär ledning" av Marco Smedberg i sitt rea-sortiment? Vad kostar den?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 24 februari 2004, 19:48

Ole skrev:Vilken handlare är det som har "Militär ledning" av Marco Smedberg i sitt rea-sortiment? Vad kostar den?
Bokia; 129:- Klippte sista exet i Skövde! :D

Användarvisningsbild
loop
Stödjande medlem 2025

Inlägg av loop » 25 februari 2004, 01:00

Ole skrev:Vilken handlare är det som har "Militär ledning" av Marco Smedberg i sitt rea-sortiment? Vad kostar den?
Wettergrens i Gbg 119

Skriv svar