tack för det! hoppas den inte tar slut innan jag köpt ett ex. det skulle ju vara någon specialutgåva så det går snabbt.Sarvi skrev:Casanova: Nej, det är inte den som avses. Boken är "Antikens historier" av Alf Henriksson, utgiven första gången 1958.
Jag har "Antikens historier" och den är mycket bra. Alf Henriksson är en underhållande författare på ett sätt som inte är vanligt nuförtiden, iallfall inte i Sverige. Lite av den brittiska torra humorn i stilen på hans prosa.
Vad beträffar boken så är det viktigt att inse att han återberättar, just det, de antika historierna om diverse företeelser. Detta innebär koncisa och humoristiska referat av antika krönikörer som Suetonius, Seneca och Tacitus, om vi nu håller oss till den romerska epoken. Det är alltså inga strikt vetenskapliga essäer om exempelvis de romerska kejsarna, utan mera vad som tillhörde det intellektuella allmänngodset för en man av högre bildning i västereuropa i under tidigare sekler.
Men som sådan är boken mycket bra, och det blir ofta betydligt mer givande att läsa äldre författare som ofta gör små underförstådda hänvisningar till antikens mytvärld. Jag skulle rekommendera den, speciellt som registret med kommentarer är mycket bra.
Suetionius bok, kejsarbiografierna verkar lite biege. tror jag köper kafka istället