Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 13 juli 2026, 07:41

HJ.jpg
HJ.jpg (51.41 KiB) Visad 9 gånger
Jag har en hiskelig massa böcker om WW2 och nazismen (ja jag vet, de hör ihop, men ni fattar) men märkligt nog har jag ingen bok om Hitlerjugend (HJ). Förvisso säkert många därute som inte har någon bok om HJ (antagligen dom flesta) men att jag inte hade någon var banne mig märkligt. HJ är ju lika känt som allt annat känt om nazismen och alla böcker om nazismen brukar på ett eller annat sätt ta upp HJ då det inte riktigt går att komma runt HJ när historien om nazismen ska berättas. De fanns ju där redan från början med en given plats i Hitlers och nazismens världsåskådning, den som äger ungdomen är framtiden, sade ju Hitler en gång. Så nånstans kände jag att jag måste ta mig an en bok om HJ och började därför tråla runt och hittade den här. Lagom lång, lagom tjock, lagom lagom, kändes m.a.o. som en lagom bok om HJ att börja med.

Boken tar avstamp i efterdyningarna av första världskriget och diskuterar den uppsjö av ungdomsföreningar- och organisationer som poppade upp. De flesta utav dem kom från religiösa samfund men några hade redan från början en militär prägel. För Hitlers del var inte ungdomen prioriterad under tjugotalet eftersom den inte gav några röster, men väl efter 1933 blev det andra bullar. HJ började ta form under ledning av Baldur von Schirach och locktonerna var gemenskap och känslan av att känna sig betydelsefull i ett större sammanhang, lite bättre, lite mer, lite mer av allt. Syftet var att skapa ett stort VI mot ett lika stort DOM, och var det något nazisterna var skickliga på så var det just det.

Boken tar inte bara upp pojkarna utan även flickornas motsvarighet, Bund Deuscher Mädel (BDM), tas upp och förklaras vilka uppgifter kvinnorna förväntades ha i ett framtida nazistiskt samhälle. Om pojkarna skulle förberedas för ett militärt liv så skulle flickornas förberedas för ett liv i hemmet. Men som med alla ungdomar, både nu och då, fanns det också bråkstakar som inte ville falla in i ledet, eller föll ut ledet när det visade sig att det inte var så häftigt med att marschera dagarna lång och bli offentligt förnedrat för minsta lilla, allt var inte guld och gröna ängar. När det sedan kriget bröt ut så fick både HJ och BDM specifika uppgifter att fylla på hemmafronten, och ju längre kriget pågick desto brutalare blev det, långt ifrån den idyll som fanns före kriget.

Boken ger överlag en bra genomgång av Tredje rikets ungdomar (alltså inte bara HJ), från början till slut. Gillar det sista kapitlet där författaren diskuterar vilken skuld man ska lägga på ungdomen, en inte helt enkel fråga och inte var det enkelt för dom att hitta sin plats i efterkrigstidens Tyskland där allt vara annorlunda från det Tyskland de hade vuxit upp i. Saknar dock HJ under kriget, ytterst lite tas upp om bl.a. SS- divisionen Hitlerjugend, detta hade jag gärna läst mer om, nu blir det mest en parentes, tyvärr. Det känns också som författaren inte riktigt har koll på allt, han nämner bl.a. om uppretade folkmassor i Prag i samband med krigsslutet slog ihjäl en bunt HJ på öppen plats i Prag, något jag aldrig hört talas om. Författaren kommer också med egna värderingar, lite som att han inte kan låta bli att tycka, sånt har jag svårt för och sånt drar ner intrycket och omdömet av boken. Men det hindrar mig nog inte att kanske läsa ytterligare någon bok om HJ (och BDM) bara för att jämföra. Vi får se.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Skriv svar