Vad läser du just nu?

Diskussioner kring litteratur och andra källor till vår historia. Värd: B Hellqvist
Skriv svar
Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 24 juli 2023, 18:46

Spridd, spridd, spridd! Om du nu menar - irriterad och glad!

Hans K

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 24 juli 2023, 19:01

Alltså en anakronism hur liten den än är. Kan förstöra en hel film eller bok för mig.
Nu kände jag inte till detta om gravid testet så jag var lyckligt ovetande när jag läste den n.

Sonderling

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 11241
Blev medlem: 3 februari 2005, 15:28
Ort: schweiz

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sveahk » 24 juli 2023, 20:15

Just färdigläst: Robert Seethaler: "Der Trafikant" (svensk övers. "Tobakshandlaren").

Roman. Ung kille övertar en tobakshandel i Wien 1937/38. Möter Sigmund Freud. "Anschluss" den 13 mars 1938 beskrivs, med allt vad det innebar i Wien och för dess invånare...

Bra skrivet, men vad kommer jag garanterat att komma ihåg? Jo, sidan 209.

Där en brevbärare beskrivs som på försommaren 1938 betraktar nya frimärken med Hitlers porträtt...

Det första tyska frimärket där Hitler porträtteras kom emellertid först knappt två år senare, mars 1940.

Tja...

Hans K

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 31 juli 2023, 00:28

Jag läste Artur Szulcs bok, Polens historia. Boken är bra på så vis att den har ett tydligt fokus, och det är perioden från 1918 och till idag.

Bäst var nog avsnitten om kommunisttiden och tiden efter murens fall, därför att det är historia man inte så mycket tänker på.

Jag var för liten runt år 1980 för att bry mig, men morsan berättade att hon skänkte kläder och annat.

Szulc beskriver tydligt hur partiet tappade mer och mer makt, och att skriften nog fanns på väggen från mitten av 70-talet eller så, trots ibland drakoniska åtgärder.

En polack skrev på nätet att OS i Moskva bidrog till missnöjet, för kommunisterna kraftsamlade så mycket att varor skickades från Polen och andra länder till CCCP, menande att de fick en månad med kommunistiskt överflöd där, men att många andra blev sura.

Användarvisningsbild
koroshiya
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 5102
Blev medlem: 3 februari 2004, 06:51
Ort: Göteborg

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av koroshiya » 31 juli 2023, 02:28

sveahk skrev:
24 juli 2023, 20:15
Just färdigläst: Robert Seethaler: "Der Trafikant" (svensk övers. "Tobakshandlaren").

Roman. Ung kille övertar en tobakshandel i Wien 1937/38. Möter Sigmund Freud. "Anschluss" den 13 mars 1938 beskrivs, med allt vad det innebar i Wien och för dess invånare...

Bra skrivet, men vad kommer jag garanterat att komma ihåg? Jo, sidan 209.

Där en brevbärare beskrivs som på försommaren 1938 betraktar nya frimärken med Hitlers porträtt...

Det första tyska frimärket där Hitler porträtteras kom emellertid först knappt två år senare, mars 1940.

Tja...

Hans
:)

Jag var på ett föredrag med Kjell Westö där han berättade om att han hade begått ett liknande misstag.

Hans text handlade i fallet om hur en av bokens personer körde runt i en flådig merca.

När boken kom ut blev han kontaktad av mercedesföreningens ordförande som förklarade att det bara fanns en eller två sådana i Finland och att det var Mannerheims och kanske en president.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 31 juli 2023, 08:32

Christopher Hitchens -Kissinger inför rätta.

En bok eller mer en pamflett på 150 sidor. Där Henry Kissingers brott mot mänskligheten listas upp. Spåret går från Vietnam, Laos och Kambodja, till Cypern och Chile. Vidare till Indonesien.

Vad hände med forums medlemmen Wreezig? Det var han som tipsa om boken nån gång rumt 2002 och jag köpte den då. Wreezig och jag var väl oense om USA´s krig mot terrorismen. Jag hann aldrig läsa boken eftersom det GWOT gick in i en intensivare fas men jag upptäckte att Hitchens hade ungefär samma inställning som jag. Det var ett krig mot fascism, Islamofascism. Och jag började läsa andra böcker av honom istället.

Men i alla fall åter till denna bok. Det känns som om man behöver lite bakgrundskunskaper och det kan tyvärr vara mycket beskrivande ord om Kissinger som "Vidrig" och sånt gör att den inte alltid känns trovärdig. Jag tycker att boken hade vunnit mer på att vara som just ett förundersöknings protokoll eller case file. Med foton på brottsplats, vittnesmål etc.

Men jag känner helt klart att jag vill veta mer. Menar han alltså att Kissinger hade direkt telefonlinje till USAF och kunde beordra bombräder i Nixons namn? Det låter ju otroligt? Han är alltså som nån grå eminens? Jag har länge undrat vad som hände i Vietnam mellan USA´s hemgång 72 och våren 75 och ska jag tro denna så handlar det under året 73 uteslutande om B-52 räder.

Hitchens tar upp att många brukar försvara USA´s agerande i Vietnam med att det skedde utan uppsåt (eller av dumhet). Även jag har ju hävdat dråp mer än överlagt mord. Men som Hitchens skriver i boken så är ju det också ett brott. Och ja det är det ju så klart.

Eftersom boken är lite kort blir det lite svepande och förmodligen hade stycket om Chile kunna bli en bok i sig. Om nu Chile hade en militär som respekterade det parlamentariska systemet mest av alla latinamerikanska länder. Hur fick man då dem att göra en kupp? Ja visserligen dödades den General som stod i vägen men var kom Pinochet ifrån? Jag måste säga att jag missar hur det går till endå.
Och jag tror att det beror på att man måste ha lite förkunskaper i ämnet när man läser boken, att den vänder sig till de redan frälsta så att säga.

Måste erkänna att jag tröttnade lite ögnade igenom slutet och skippande diverse epiloger och appendix.

Har redan gått vidare till nästa bok som jag återkommer till senare. Den lider redan av en likande åkomma som vi är inne på. Nu är det inte direkt sakfel eller anakronismer men dåliga översättningar.
Mer om det sedan.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 31 juli 2023, 09:53

Tack för att du delar.

Jag brukar skrämma upp jänkare med 'Ni gjorde fel i Vietnam', de börjar harklande ursäkta sig med diverse konstiga argument då jag avbryter med ' Ni drog er ur! Och lät Nordvietnam invadera tre länder' - då vet de inte riktigt vad de skall säga.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 7 augusti 2023, 08:45

Det har du sagt förr ut Hans och jag brukar svara att USA skulle allierat sig med Vietminh 1945 och kastat ut Fransmännen istället. :D

Säg inget: En sann historia om mord och terror på Nordirland.
Patrick Radden Keefe


En bok om ett försvinnande av en hemmafru i Nordirland under "The Troubles". Det fallet vävs in i den övriga nutidshistorien om "kriget" på Nord-Irland. Hur det börjar och eskalerar mellan de olika fraktionerna och blir värre när Britterna kommer. Som faktiskt togs emot som hjältar i början av Katolska civila som ville ha lugn och ro men som sedan blir en part i konflikten.

Jag har alltid varit intresserad av konflikten på Nordirland och i vår familj har IRA alltid setts som frihetskämpar (Alltså när jag var liten, min egen familj tror jag knappt vet vilka de är). Det höll på och bli lite tokigt när jag blev ihop med en Svensk-Irländska från Belfast som visade sig vara protestant.....men det var nyttigt man får lite nya perspektiv.)

Nåväl nog om det.

Boken är väl okej. Men lite av sjuka dåliga översättningar. När en av huvudkaraktärerna Dolours Price går med i IRA efter en misslyckad antivåldsaktion (de fick duktigt med stryk) så sätts hon först att putsa rostiga gevärskulor? Jag försöker alltid översätta tillbaka men här går jag bet. Men det kan bero på att att författaren själv inte har militära kunskaper (också en vanlig åkomma). Och de brittiska pansarbilar har "kanoner". Man kastar Molotovs på dem för att "spränga bort motorhuven". Och unga pojkar fångar duvor att tämja när de "häckar". (Okej roosting är inte att häcka!)

Det och att han skriver lite "Barnsligt", ja jag är alltså inte litteraturvetare även om jag kom in på den linjen i Lund men valde en annan linje så jag kan inte förklara bättre. Fick mig nästan att lägga ifrån mig boken i början. Men det blev bättre sedan och undrade om boken tog så lång tid att skriva att hans färdigheter förbättrades med tiden? (Här tänker att Borussia kunnat förklara det bättre.)

Men alltså nåväl. Det börjar med en kidnapping som prolog, därefter historien om hur det började, därefter får vi följande ledande karaktärer i IRA och främst IRA kvinnan Dolours Price som jag inte kände till innan och som förmodligen ledde den instansstyrka som utförde kidnappningen. (Spoiler alert?) Här kom också för mig en Å fan faktor, i det att hon sedan gifte sig (och skilde sig) från skådisen Stephen Rea!? Hade jag fan ingen aning om. Gerry Adams är också med i person galleriet, och som den som ja jag ska väl inte avslöja mer.

Boken beskrivs som en bra "True crime" historia men jag tycker det blir mer en vanlig nutids historiebok i det att jag tycker själva fallet får lite plats. Sedan blev jag mer nyfiken på hur just Armalite geväret blev IRAs standardvapen och gluttat lite på Wikipedia om det. Men det är ju en annan historia.


Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 8 augusti 2023, 18:38

Hans skrev:
31 juli 2023, 09:53
Jag brukar skrämma upp jänkare med 'Ni gjorde fel i Vietnam', de börjar harklande ursäkta sig med diverse konstiga argument då jag avbryter med ' Ni drog er ur! Och lät Nordvietnam invadera tre länder' - då vet de inte riktigt vad de skall säga.
Det kan man tycka men då hade man nog behövt höja insatserna ordentligt på ett sätt som jag tror var politiskt omöjligt. Till att börja med skulle respekterandet av gränsområdet mot Kina i norr upphöra och den trots allt alltför trevande krigföringen på strategisk nivå där man tvingats visa att man inte backar för ett nytt Koreakrig mot kineser och kanske även ryssar. Jag drar själv paralleller med Rysslands krig i Ukraina där angriparen har möjlighet att höja insatserna rejält för att besegra motståndaren och tvinga bort det utländska stödet, men att man ändå inte törs eftersom man inte vågar syna konsekvenserna av en sådan kraftig upptrappning. *

*Självklart pratar jag kärnvapenanvändning i någon form men både USA 1968 och Ryssland 2023 hade/har även en betydande potential att trappa upp ett konventionellt krig.

sonderling skrev:
7 augusti 2023, 08:45
Det har du sagt förr ut Hans och jag brukar svara att USA skulle allierat sig med Vietminh 1945 och kastat ut Fransmännen istället. :D
Tror jag inte mycket på.

Vietminh var en sammanslutning av olika intressen men där de Moskvastyrda kommunisterna tidigt utmanövrerade de övriga. Ville man få bort fransmännen från Indokina 1945 så var det inte möjligt utan USA:s stöd. Ho Chi Minh var inte enväldig härskare som på egen hand styrde och ställde, men oavsett vem som styrde förutom Komintern så liknade Vietminhs utveckling i ganska stor utsträckning de "demokratiska" processer som förekom i de östeuropeiska länderna efter VK2 - det var demokrati ända tills de Moskvatrogna kommunisterna ensamma bestämde och gjorde sig av med oppositionella.

Det vietnamesiska kommunistpartiet bildades 1930 och Moskva bestämde sedan att de skulle bli ett kommunistparti för hela Indokina. Störtandet av det franska kolonialväldet hängde mer samman med att bygga det kommunistiska samhället än någon form av nationell befrielsekamp för en vietnamesisk stat som aldrig funnits.

Nä, Wikipedias sida om Vietminh som en befrielserörelse mot det koloniala förtrycket har inte mycket med verkligheten att göra. Retoriskt har det alltid varit den koloniala befrielsekampen som fått utgöra etikett på den kommunistiska Hanoi-regimen, trots de angreppskrig man inledde på 1950-talet mot sina grannländer för att sprida kommunismen i Sydostasien. En retorik som många vänsterpolitiker i Väst tacksamt vidareförmedlade. Till och med FNL skapades av infiltrerande nordvietnamesiska soldater. Men det här är en betydlig större fråga som är väldigt OT i den här tråden. :)

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7196
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av sonderling » 9 augusti 2023, 06:57

Men Amund, Hans och jag bara drar i varandras ben ju.
Vi har ju redan en tråd om Vietnam nånstans. Fast nu gör jag mig kanske skyldig till hobby-moderation? :?

Ny bok på gång som verkar lovande. Ett spontan lån från bibblan.
Inte som lamm till slakt - Judiskt motstånd under förintelsen.
Av Kenneth Hermele

Sonderling

Amund
Stödjande medlem 2023
Inlägg: 9795
Blev medlem: 15 juni 2009, 08:52
Ort: Västerbotten

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Amund » 9 augusti 2023, 09:07

sonderling skrev:
9 augusti 2023, 06:57
Men Amund, Hans och jag bara drar i varandras ben ju.
Jo jag vet! :D sorry!

Användarvisningsbild
Borussia
Medlem
Inlägg: 519
Blev medlem: 30 maj 2015, 19:06
Ort: Karlstad
Kontakt:

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Borussia » 22 augusti 2023, 09:17

Heydrich.jpg
Heydrich.jpg (24.77 KiB) Visad 1712 gånger
En av mina våta bokdrömmar (kanske den våtaste) är Lina Heydrich bok, Leben mit einem Kriegsverbrecher (1976), men som till min förtret inte finns utkommen på engelska (däremot italienska). Min gymnasieskoltyska är så pass undermålig att den på långa vägar inte räcker till att ta sig igenom en bok på tyska. Jag har med stor belåtenhet läst både Emmy Görings, My life with Göring, och Henriette von Schirachs, Price of Glory, som båda finns översatta till engelska vilket får mig att undra varför inte Linas bok översatts. Visst försvarar hon plikttroget hennes makes roll och ansvar under kriget, men även Emmy och Henriette försvarar sina män så det kan ju inte vara anledningen till att Linas bok inte översatts.

Men för ett tag sedan lyckades jag googla mig fram till denna bok vars författare samtalat med Lina i hennes hem på Fehmarn vid flertal tillfällen. Närmare än så här går det nog inte till dags datum att komma en engelsk översättning av Linas bok. Positivt är ju faktiskt att man på köpet får författarens intryck av Lina, men på minussidan så är det ju trots allt endast en liten del av Linas bok som får plats i denna bok, dessutom stycken som antagligen är väl utvalda av författaren. Men det får man ta och inget som egentligen fråntar boken dess underhållning.

Böcker om Heydrich finns det annars gott om och några utav dom står och pryder min bokhylla. Boken är, trots sina närmare 600 sidor, ingen uttömmande bok om Heydrich, och det är ju heller inte syftet. Här finns alltid Lina spåret med, hur hon såg på Heydrich karriär, Heydrich (och Linas) privatliv, hur hon upplevde Heydrich och den värld de båda var en del utav. Hur hon hanterade Heydrich död. Här ges hon utrymme att berätta det som andra författare som skrivit om Heydrich valt att inte lyfta fram och det är det som är bokens kärna och styrka, det är det som gjorde den läsvärd i mina ögon. Ändå hade jag önskat att det varit mindre Reinhard och mer Lina och jag kan därför bara hoppas på att hennes bok någon gång blir översatt till engelska.
"I hope so, Commander, for your sake. The Emperor is not as forgiving as I am."

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28790
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av Hans » 22 augusti 2023, 15:19

Tack för att ni delar.

Som reselitteratur hade jag:

Bild

Jag är på tok för lat att skriva själv så jag tar Amazons recension:
British Commando George Thomsen's action-filled account of combat during the Falklands War. Seen through the eyes of Section Commander George Thomsen, this inspiring first-hand account, tells of the tension-packed lead up, and the heroic stand, by a tiny band of brothers on one of the most inhospitable islands on the planet - South Georgia. They fought alone - besieged, isolated, and against an overwhelming invasion force - and yet had the enemy reeling on the ropes. This is the story of true British grit, sheer bloody-mindedness, professionalism and ingenuity. The Royal Marines' courageous action on that extraordinary day changed the balance of the South Atlantic war. This was a modern-day Rorke's Drift when world events literally took too few too far. Twenty-five years after these events took place, this is George Thomsen's true story, as told to Malcolm Angel.
Bra bok men klimax med själva striden var lite för kort för min smak. Men läs den. Måste vara den platsen längst borta från ära och redlighet det krigats på land.

MVH

Hans

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av rmpj74 » 22 augusti 2023, 23:55

sonderling skrev:
31 juli 2023, 08:32
Om nu Chile hade en militär som respekterade det parlamentariska systemet mest av alla latinamerikanska länder. Hur fick man då dem att göra en kupp?
Kanske för att Allende inte var riktigt det demokratiska ideal eftervärlden ofta utmålat honom som?


Men på tal om Kissinger: Någon här som läst hans tegelsten Diplomati, vilken gavs ut på svenska nu i våras?

rmpj74
Medlem
Inlägg: 98
Blev medlem: 8 augusti 2023, 22:07
Ort: varierande...

Re: Vad läser du just nu?

Inlägg av rmpj74 » 23 augusti 2023, 00:20

Själv läser jag just nu SvD-reportern Malin Ekmans Skymning i Amerika. En bok skriven för att ge lite mer nyans åt de senaste årens utveckling i USA än vad man får via t.ex. DN.

Jag hävdar inte att det är en perfekt bok, men har man inte helt bundit upp sig vid det vanliga narrativet att "republikaner är fascistnazistrasister som hatar kvinnor, bögar och alla med annan hudfärg och vill avskaffa demokratin" är den klart läsvärd.

Ekman skriver t.ex. om hur radikala demokraters mjuka linje inom brottsbekämpning på många håll resulterat i skenande kriminalitet som ofta drabbat fattiga svarta hårdare än andra, liksom om hur inte bara uttalat konservativa stöts bort av en ideologi som sätter "ras" i alltings centrum och i skolorna försöker pracka på vita barn en slags arvsynd.

Skriv svar