Böcker av Skalmaniter

Skriv svar
MickeW
Ny medlem

Re: Böcker av Skalmaniter

Inlägg av MickeW » 18 februari 2025, 20:33

Hej,
jag kan meddela att efter ett antal år av forskning så är min senaste bok tillgänglig med titeln "Brickorna och Spelet" och handlar om Polsk underrättelsetjänst i Skandinavien under andra världskriget och början av kalla kriget. Med tiden skulle ett samarbete med Svensk Underrättelsetjänst växa fram som skulle leva kvar efter kriget.
Ett lite undersökt område tills nu (förutom delarna med koppling till Warszawasvenskarna som jag bara berör perifert men där finns ju redan en del skrivet).
Hoppas titeln kan väcka intresse bland dem som är intresserade av Polen, Underrättelseverksamhet och Skandinavien under 40- och 50-talen.
Mvh Mikael
https://www.adlibris.com/se/bok/brickor ... 9180576673

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2025

Inlägg av Hans » 18 februari 2025, 21:21

Av någon lustig anledning. Kan jag beställa signerade kopior direkt från dig? Kan du polska?

MVH

Hans

MickeW
Ny medlem

Inlägg av MickeW » 22 februari 2025, 19:52

Hej, mina språkkunnskaper omfattar tyvärr inte polska. Det hade givetvis varit en fördel. Jag hoppas att min bok kan uppmuntra till vidare forskning på denna delen av svensk underrättelseverksamhet. Jag vet att det finns mycket ytterligare material både om samarbetet under kriget och om kalla kriget i Polska arkiv.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 22 februari 2025, 20:30

Känner du Artur Szulc? Medlem här. Trevlig snubbe. Han kan polska. Hustrun också men men har kanske inte allt av terminologin.

Frågan kvarstår, kan jag beställa signerade kopior direkt från dig?

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Svenskar under Järnkorset 1914-1945

Inlägg av sveahk » 30 juni 2025, 16:07

Jag antar att ett par här på Skalman fortfarande har " Svenskar i Krig 1914-1945" i bokhyllan. Lennart Westerberg och "vår egen" Lars Gyllenhaal gav ut den i början på 2006.

En bok om svenskar som krigade lite varstans utanför Sveriges gränser under 1900-talets första hälft.

Och i dag med posten kom deras nya alster: "Svenskar under Järnkorset 1914-1945".
IMG_4276.jpeg

Som titeln säger, nu gäller det de svenskar som under samma tidsrymd, under första och andra världskriget, kämpade på den tyska sidan. Det var faktiskt en hel del svenskar, mer än jag trodde, och författarna har lyckats gräva djupt i arkiven, tagit fram intervjuer, dagböcker och privata foton från "de som var med", plus vad de lämnade efter sig...

Det är mycket nytt som tillkommit.

För enkelhetens skull, här är innehållsförteckningen:

1. Kejsarens och frikårens svenskar: Från Viktoria till Järndivisionen.
2. Svenskarna i Wehrmachts tjänst: Från SA till Abwehr och propaganda.
3. Svenskarna i Waffen-SS: Himmlers storgermanska elit.
4. Biografier: Tolv svenskar under Järnkorset.
5. De stred också för Tyskland.

Alltså inte bara svenskarna och deras insatser i Waffen-SS, som vi delvis - som sagt mycket nytt här - känner från så många böcker, nej, författarna har också lyckats hitta soldater med svensk anknytning i "Heer", Luftwaffe, Kriegsmarine och Op.Todt. För undertecknad en hel del obekanta.

Speciellt vill jag gärna framhålla de utförliga biografierna i boken - och då särskilt de svenska krigsdeltagarna som under det andra världskriget tjänade Nazi-Tyskland. Som tog steget ut i världen och in i kriget - tidsandan, äventyret...!?

Ja, författarna har tagit den svåra uppgiften på sig och försöker i sin bok förklara alla de "varför?" som efterkommande generationer har ställt sig. För facit för de svenska frivilliga känner vi..." De var också tvungna att hantera insikten att de tjänat en regim som bedrivit systematiskt och storskaligt massmord på civila. ...de psykiska problem, alkoholmissbruk och självmord som blev en konsekvens..."...gällde säkert för många "Heimkehrer"...

Ett par "bekanta" som också behandlats här på Skalman dyker upp i boken, som Nils Ångman, Henry Schumburg och han, Axel Holst, som vi skrev om i en längre tråd! viewtopic.php?f=21&t=49112

En bra bok, rekommenderas!

Hans K

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 30 juni 2025, 18:54

...som att jag behöver skaffa en bok till... [olämpligt ord borttaget/Hans].

Speciellt intressant är första världskriget.

Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
sveahk
Redaktör och stödjande medlem 2024

Inlägg av sveahk » 30 juni 2025, 19:45

F-r j-vl-gt att Hans i Lux måste köpa en bok till - men - kanske köplusten går tillbaks i normala banor, när jag säger att jag hjälpt till lite grann med bokens innehåll...pyttelite nota bene, men ändå, jag blir tackad!

Hans K

Användarvisningsbild
Battler
Medlem

Re: Svenskar under Järnkorset 1914-1945

Inlägg av Battler » 30 juni 2025, 20:45

sveahk skrev:
30 juni 2025, 16:07
"Svenskar under Järnkorset 1914-1945"
Låter intressant.
Tackar för tipset!

Skriv svar